Wat is social shopping
Het ene moment scrollen door nieuwe producten van jouw favoriete webshop, het andere moment reageren op een post van een van je vrienden. En dat beide zonder het social media-platform te verlaten: dat is Social Shopping.
Hoe het werkt? Als Instagram-gebruiker scroll je door je feed en kom je een post tegen. Wanneer je op het product klikt kun je het product bestellen op de webshop van het product. In de VS kun je zelfs al afrekenen binnen het platform, dus wellicht zit deze optie er voor ons ook aan te komen..
De vrije nieuwe social shopping-optie heeft veel mogelijkheden en belooft veel. Zo is het mogelijk om specifiek op een doelgroep te targeten en direct feedback te ontvangen. Jouw social media-posts zijn namelijk gelijk jouw productcatalogus.

Via likes en comments kun je er direct achter komen of het product in de smaak valt. Positieve reviews en berichten kunnen een goede indicatie geven of jouw product “social proof” is: het idee dat mensen de acties van anderen volgen. De theorie, onderzocht door psycholoog Robert Cialdini, stelt dat wanneer een persoon niet weet hoe zichzelf te gedragen, deze zal kijken naar het gedrag van anderen.
Hij stelt: “We view a behavior as more correct in a given situation to the degree that we see others performing it.” Of, anders verwoord: wat we anderen zien kopen, heeft invloed op wat wij kopen.
Winkelen wordt steeds socialer
Aankopen direct delen, andermans opmerkingen lezen, deelnemen aan polls of challenges van jouw favoriete winkel; het kan allemaal. Via Instagram stories kun je jouw volgers laten stemmen op een product en ook chatten met jouw volgers/klanten is mogelijk.
En dat is niet het enige. Een ander voordeel van Social Shopping is het handelsbeleid van Facebook: ze zorgen ervoor dat alleen bedrijven en producten van hoge kwaliteit toegestaan zijn op het platform. Bovendien ben je ingelogd op jouw eigen platform, wat het makkelijker maakt om betalingsgegevens te onthouden – voor een eventuele volgende aankoop.
Het succes van social shopping
Inmiddels is er ook wat onderzoek gedaan naar deze vorm van online winkelen. Social Shopping blijkt steeds meer geaccepteerd te worden en steeds meer aandacht te krijgen van retailers. Zo bleek uit een onderzoek onder studenten dat gebruiksgemak, vertrouwen en e-word of mouth direct gelinkt aan de intentie om gebruik te maken van Social Shopping. Bovendien wordt social media door hen gezien als een vertrouwd, betrouwbare en consistent kanaal in het aankoopproces.
Waarom het zo populair is? Dat komt door de behoefte van de consument om ‘bekend’ te zijn met de verkoper. Men koopt liever een product bij iemand die ze ‘kennen’, zoals bijvoorbeeld een influencer. De samenwerking van het bedrijf met de influencer en het eenvoudige aankoopproces kunnen zo zorgen voor meer aankopen op jouw webshop.
Tot slot maken we je graag concreet wegwijs met Instagram en Facebook Shopping:
Instagram Shopping
Middelen: Shopping berichten en verhalen (gebruik een productsticker in jouw verhaal! Deze leidt direct naar het product).
How to:
- Maak een productcatalogus aan via de catalogusbeheer van Facebook
- Koppel deze aan het Instagram-bedrijfsaccount
- Laat het account goedkeuren door Instagram. Ga naar profielinstellingen, “Shopping op Instagram” en volg de instructies.
- Wanneer jouw account is goedgekeurd kun je een bericht aanmaken voor jouw product met de Shopping tag. Wanneer je negen shopping berichten hebt wordt het tabblad Shopping ook weergegeven op je profiel.

Facebook Shops
Binnen Facebook Shops kun je een complete webshop opzetten waarin klanten kunnen rondkijken zonder de app te kunnen verlaten. Het is mogelijk om producten op te slaan en vragen van klanten te beantwoorden via de berichtenfuncties!
