Social shopping op Instagram en Facebook

Wat is social shopping

Het ene moment scrollen door nieuwe producten van jouw favoriete webshop, het andere moment reageren op een post van een van je vrienden. En dat beide zonder het social media-platform te verlaten: dat is Social Shopping.

Hoe het werkt? Als Instagram-gebruiker scroll je door je feed en kom je een post tegen. Wanneer je op het product klikt kun je het product bestellen op de webshop van het product. In de VS kun je zelfs al afrekenen binnen het platform, dus wellicht zit deze optie er voor ons ook aan te komen..

De vrije nieuwe social shopping-optie heeft veel mogelijkheden en belooft veel. Zo is het mogelijk om specifiek op een doelgroep te targeten en direct feedback te ontvangen. Jouw social media-posts zijn namelijk gelijk jouw productcatalogus.

Via likes en comments kun je er direct achter komen of het product in de smaak valt. Positieve reviews en berichten kunnen een goede indicatie geven of jouw product “social proof” is: het idee dat mensen de acties van anderen volgen. De theorie, onderzocht door psycholoog Robert Cialdini, stelt dat wanneer een persoon niet weet hoe zichzelf te gedragen, deze zal kijken naar het gedrag van anderen. 

Hij stelt: “We view a behavior as more correct in a given situation to the degree that we see others performing it.” Of, anders verwoord: wat we anderen zien kopen, heeft invloed op wat wij kopen.

Winkelen wordt steeds socialer

Aankopen direct delen, andermans opmerkingen lezen, deelnemen aan polls of challenges van jouw favoriete winkel; het kan allemaal. Via Instagram stories kun je jouw volgers laten stemmen op een product en ook chatten met jouw volgers/klanten is mogelijk. 

En dat is niet het enige. Een ander voordeel van Social Shopping is het handelsbeleid van Facebook: ze zorgen ervoor dat alleen bedrijven en producten van hoge kwaliteit toegestaan zijn op het platform. Bovendien ben je ingelogd op jouw eigen platform, wat het makkelijker maakt om betalingsgegevens te onthouden – voor een eventuele volgende aankoop. 

Het succes van social shopping

Inmiddels is er ook wat onderzoek gedaan naar deze vorm van online winkelen. Social Shopping blijkt steeds meer geaccepteerd te worden en steeds meer aandacht te krijgen van retailers. Zo bleek uit een onderzoek onder studenten dat gebruiksgemak, vertrouwen en e-word of mouth direct gelinkt aan de intentie om gebruik te maken van Social Shopping. Bovendien wordt social media door hen gezien als een vertrouwd, betrouwbare en consistent kanaal in het aankoopproces.

Waarom het zo populair is? Dat komt door de behoefte van de consument om ‘bekend’ te zijn met de verkoper. Men koopt liever een product bij iemand die ze ‘kennen’, zoals bijvoorbeeld een influencer. De samenwerking van het bedrijf met de influencer en het eenvoudige aankoopproces kunnen zo zorgen voor meer aankopen op jouw webshop.

Tot slot maken we je graag concreet wegwijs met Instagram en Facebook Shopping:

Instagram Shopping

Middelen: Shopping berichten en verhalen (gebruik een productsticker in jouw verhaal! Deze leidt direct naar het product). 

How to: 

  1. Maak een productcatalogus aan via de catalogusbeheer van Facebook
  2. Koppel deze aan het Instagram-bedrijfsaccount
  3. Laat het account goedkeuren door Instagram. Ga naar profielinstellingen, “Shopping op Instagram” en volg de instructies. 
  4. Wanneer jouw account is goedgekeurd kun je een bericht aanmaken voor jouw product met de Shopping tag. Wanneer je negen shopping berichten hebt wordt het tabblad Shopping ook weergegeven op je profiel.

Facebook Shops

Binnen Facebook Shops kun je een complete webshop opzetten waarin klanten kunnen rondkijken zonder de app te kunnen verlaten. Het is mogelijk om producten op te slaan en vragen van klanten te beantwoorden via de berichtenfuncties!

Adverteren op Pinterest

De sociale netwerksite Pinterest bestaat uit een creatieve verzameling van alles wat inspirerend is. Het kan als het ware gezien worden als een digitaal prikbord; de gebruiker ‘pint’ afbeeldingen en kan deze bewaren op ‘borden’. Bovendien is het ook ideaal om te adverteren op Pinterest!

Anders dan andere sociale mediaplatforms speelt Pinterest in op belangrijke levensgebeurtenissen, zoals een bruiloft, de komst van een kindje of een nieuw huis. Het is hiermee dus veelal gericht op de toekomst!

Pinterest is van alle markten thuis. Je vindt er van alles over lifestyle, fashion, interieur, beauty, sporten en reizen. Sterk visuele content is erg belangrijk op dit platform, omdat visuele looks en het design de waarde bepalen van je pin. Aangezien men vooral op pinterest zit om er op zoek te gaan naar inspiratie, zul je met je merk vooral een stukje awareness en brandbuilding bereiken. Met maandelijks 250 miljoen gebruikers is Pinterest zeker een interessante optie om bekendheid te krijgen. We nemen je mee in de wereld van Pinterest Advertising, zodat je af kunt wegen of dit iets is voor jouw organisatie! 

Met een pin kun je groeien in merkbekendheid, meer verkeer naar je website leiden, meer conversies krijgen en kan het aantal videoviews toenemen

Pinterest biedt de volgende soorten advertenties:

Gesponsorde pins: De gesponsorde pins zien er hetzelfde uit als normale pins die verschijnen in de home feed. Je betaalt hier bijvoorbeeld voor het bereiken van een bepaalde doelgroep of een categoriepagina. Voor conversies en websiteverkeer is dit een uitstekende optie, aangezien je direct op de website van de adverteerder kunt komen als je op de gesponsorde link klikt.

Gesponsorde videopins: Deze pins komen voor een groot deel overeen met de gesponsorde pins, maar verschijnen in de vorm van een clip. Je ziet nog weinig video’s op Pinterest, dus wellicht is dit de kans voor jouw organisatie! Jouw verhaal wordt zo op een nog volledigere manier aan je doelgroep verteld.

Gesponsorde carrousels: Dit zijn verschillende afbeeldingen waar een gebruiker doorheen kan swipen. Op deze manier is het mogelijk om in te zoomen op details van een product.

Gesponsorde app-pins: Maak je gebruik van een app? Op deze manier is het mogelijk om apps direct te downloaden vanuit pinterest!

Naast deze opties kun je ook targeting instellen op trefwoorden, interesses, demografie en doelgroepen. Een voorbeeld van een groot bedrijf dat succesvol gebruik maakt van Pinterest is Allerhande. Zij hebben, dankzij Pinterest, al meer dan 600.000 bezoekers per maand!

We kunnen niet vaak genoeg benadrukken hoe belangrijk het is om op te vallen op Pinterest. Vergeet niet dat Pinterest een van de meest visuele en creatieve social media-omgevingen is en hier grotendeels om draait. Neem dit mee in je strategie wanneer je wilt gaan adverteren op Pinterest!

Adverteren op TikTok: hoe, wat en waarom?

Het platform TikTok is razendsnel populair geworden in de afgelopen jaren. Er wordt massaal gescrolled over de app gevuld met muziekvideo’s, tips en tricks en persoonlijke verhalen. TikTok noemt zichzelf dan ook terecht een ‘global video community’. Juist omdat het platform zo aan het groeien is en een jonge doelgroep aantrekt, is het interessant om te kijken naar de opties om te adverteren op TikTok.

Natuurlijk is het belangrijk om af te wegen wat adverteren op TikTok jouw bedrijf nu eigenlijk oplevert! Wereldwijd gebruiken minder dan vier procent van de social media marketeers TikTok. Dit is best wel zonde, aangezien de app een aantal maanden geleden al een engagement rate van 29% had. Dit is drie keer zoveel als op Instagram! Bovendien steeg het aantal gebruikers van TikTok met 149% in 2021 vergeleken met 2020. Waar er vorig jaar nog als ‘nieuwkomer’ werd gesproken over TikTok, is het nu een van de grote spelers tussen de social media platforms. 

Om juist in te spelen op TikTok, is het goed om te weten dat er verschillende advertentietypen (ad products) mogelijk zijn in Nederland wat betreft TikTok-advertenties. Dit zijn “Brand Takeover”, “TopView”, “In-Feed Video”, “Branded Hashtag Challenge” en “Branded Effects”. We zullen ze één voor één bespreken in dit artikel! 

De advertentietypen

Bij een Brand takeover komt jouw advertentie naar voren wanneer een gebruiker een TikTok-video opent. Achter het filmpje kan je een link plakken naar jouw website. Met de Brand Takeover heb je de keuze om de advertentie in verschillende categorieën te plaatsen, waardoor je op verschillende plekken zichtbaar bent. Als het gaat om de marketingfunnel, passen dit soort campagnes dan ook vooral goed in de awareness fase, waarin het gaat om het onder de aandacht brengen van de organisatie of het product.

De Topview-advertenties trekken de aandacht van de “TikTokker” door bovenaan de feed te verschijnen. De video speelt automatisch af en neemt het volledige scherm maximaal 60 seconden in beslag om je merk te presenteren! Ook deze advertentiestrategie kan vanzelfsprekend het beste gebruikt worden in de awareness fase

In-Feed Video’s zijn te zien door de gebruikers wanneer ze hun eigen feed doorscrollen. Ze duren maximaal 60 seconden en spelen automatisch af. Deze vorm van adverteren speelt een rol in de awareness fase, consideration fase en de conversion fase, omdat ze aandacht voor het merk, merkbekendheid en websitebezoekers genereren.

Het unieke aan de Branded Hashtag Challenge is dat het een goede methode is om de juiste doelgroep te bereiken door hen te betrekken in je campagne. Dit noem je ook wel co-creatie; Tiktok-gebruikers worden jouw onofficiële merkambassadeurs. Je creëert met jouw merk een trend waar iedereen aan mee kan doen. Het leuke hieraan is dat het inspeelt op de aard van de mens: men leert het best door te doen, door betrokken te raken bij het merk! Het is dan ook zeer effectief in zowel de awareness fase, de consideration fase en de engagement fase.

Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is Schermafbeelding-2021-11-03-om-09.11.43.png

Voorbeelden van Branded effects zijn deelbare stickers, filters of speciale effecten die vanuit jouw merk worden geleverd. Het is een vorm van Augmented Reality: Een stukje virtual reality in de echte wereld. De Tiktok-gebruiker kan dit stukje virtual reality toevoegen aan een eigen foto of video. Vanzelfsprekend is dit een vorm van engagement, omdat een gebruiker actief bezig is met het merk.

Take-home message

Het is ontzettend belangrijk om goed te kijken naar je merk voordat je begint met adverteren op TikTok. Vraag jezelf af of je jouw doelgroep gaat vinden en weet dat het vooral de jongere doelgroep is die goed te bereiken is via dit platform. Als jouw doelgroep goed te vinden is op TikTok, dan heb je de optie om deze exact te targeten. Hoe specifieker, hoe effectiever!

Adverteren op Snapchat

Het populaire platform Snapchat

“Aantal dagelijkse Snapchat-gebruikers stijgt naar 293 miljoen”, zo luidt een koptitel van nu.nl. Al deze mensen versturen dagelijks snapchats naar elkaar: foto’s en video’s, zichtbaar in een zelf gekozen tijdsbestek. Het platform is vooral populair onder een wat jongere doelgroep, omdat het laagdrempelig, makkelijk en persoonlijk is. 85% van de Snapchat-gebruikers is dan ook tussen de 13 en 34 jaar! Wij laten je graag zien wat de mogelijkheden zijn om te adverteren op snapchat.

Sinds 2017 kan er ook geadverteerd worden op Snapchat. Wanneer jouw doelgroep gebruik maakt van snapchat, is dit goed nieuws voor de organisatie. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat gebruikers een hogere aankoopintentie hadden na het zien van een advertentie op Snapchat. Daarnaast groeit het aantal gebruikers nog steeds en zijn er specifieke targeting mogelijkheden! 

Genoeg redenen om de advertentiemogelijkheden eens door te nemen. We zetten deze op een rij! 

Snap Ads

Snap Ads zijn verticale afbeeldingen of video’s die tevoorschijn komen zodra een voorgaande snap is afgelopen. Vaak zit er een swipe-up bij, waardoor er sprake is van een Call To Action naar jouw website. Op deze manier is er ten eerste sprake van awareness wat betreft de website/het merk, en daarnaast faciliteert het verkeer naar een website. Gebruikers komen namelijk direct met jouw merk in contact en kunnen gelijk actie ondernemen. De Snap Ads staan tussen de stories van vrienden van de gebruiker.

Story Ads

Deze advertentiemogelijkheid zorgt ervoor dat jouw advertentie tussen de Discovery Feed staat. Deze feed bestaat uit populaire content op snapchat, die gepersonaliseerd wordt voor de gebruiker.

Collection Ads

Een belangrijk onderdeel van Story Ads is Collection Ads. Deze vorm van adverteren zorgt ervoor dat er een catalogus aan producten te zien is vanuit één advertentie. Story Ads/Collection Ads zijn goede manieren om de boodschap van je bedrijf over te brengen op je doelgroep. Snapchat biedt op deze manier een sterke vorm van branding voor je merk. 

Sponsored Lenses / AR lens

Met behulp van Augmented Reality (AR) kan een Snapchat-gebruiker een effect op zichzelf plaatsen. Jouw organisatie kan hier slim gebruik van maken door zelf een lens te uploaden. Het kunnen bijvoorbeeld interactieve animaties zijn die reageren op een gezicht. Natuurlijk zorgt dit ten eerste gewoon voor fun, maar het laat ook een stukje herkenbaarheid/zichtbaarheid zien van het bedrijf/product. 

Sponsored Geofilters

Deze optie maakt het mogelijk om een filter te realiseren op basis van de locatie van jouw doelgroep. Bij evenementen wordt dit bijvoorbeeld vaak gedaan!

Commercial 

Dit bestaat uit een korte video die voorbij komt om het aantal snaps. Het duurt niet langer dan zes seconden en is gekocht door een organisatie. Je maakt als bedrijf een verhaal – deze kun je bijvoorbeeld ook laten maken door een influencer of bekende persoon.

En er is meer..

Naast al deze opties zijn er nog drie tools die ondersteunend zijn bij Snapchat advertising. Het is namelijk belangrijk dat, zodra je hebt geïnvesteerd in je advertentie, je deze goed kunt gebruiken en resultaten ook goed in kunt zien. 

De eerste tool is Snap Pixel. Het verzamelt informatie over alle acties die op een website ondernomen worden dankzij de advertenties. Via een dashboard zijn resultaten te bekijken, zoals het aantal mensen dat bereikt is en hoeveel procent jouw advertentie heeft bekeken. Ook is het mogelijk om degenen die de website al eens hebben gezien opnieuw te betrekken bij relevante advertenties. 

Met de Snapchat Ad Manager is het mogelijk om zelf advertenties te kopen en te beheren. Hierin is een overzicht van rapportages en analyses te vinden over jouw advertenties. Binnen Snapchat kun je kiezen uit drie advertentiedoelen: merkbekendheid, overweging of conversies. 

Snap publisher helpt je om je advertentie te creëren. Je kunt je eigen afbeeldingen en logo’s gebruiken en deze uploaden in de publisher. De advertentie die gemaakt wordt kan vervolgens gepubliceerd worden in de Snapchat Ad Manager. In deze tool kan er bijvoorbeeld nog een swipe-up aan worden toegevoegd! 

Al met al is Snapchat een effectief en populair platform om te gebruiken. Doe je vooronderzoek, zorg ervoor dat je zeker weet dat jouw doelgroep te bereiken is. Geen idee waar te beginnen of geen tijd? Wij zijn als Yellowhawk gespecialiseerd in Snapchat Advertising en helpen je graag met adverteren!

Black Friday tips en tricks voor je webshop

Sinds een aantal jaar is de Black Friday-trend ook overgewaaid naar Nederland. Deze dag is de start van een weekend vol aanbiedingen, eindigend in Cyber Monday. Wij willen je graag voorzien van een aantal handige tips en tricks om het beste uit deze paar dagen te halen. 

Over Black Friday, Wist je dat.. 

  • 90% van de internetgebruikers deals en aanbiedingen vergelijkt? Zorg er dus voor dat je aanbiedingen transparant en makkelijk te vinden zijn! 
  • 61% van de shoppers met hun zoektocht voor aanbiedingen beginnen in de dagen voor Black Friday en Cyber Monday? Start je campagne dus ruim op tijd!  

First things first, waar komt Black Friday eigenlijk vandaan? 

Black Friday is de dag na Thanksgiving in de Verenigde staten. Deze dag wordt beschouwd als het begin van het seizoen voor de kerstinkopen, dus stunten on- en offline winkels die dagen met hun prijzen. 

Oorspronkelijk begon Black Friday als een eendaags event en heeft haar naam te danken aan de politie in de jaren ‘50, omstreeks Philadelphia. Zij gebruikten de naam om te verwijzen naar de enorme verkeersdrukte rondom de stad op de dag na Thanksgiving!

Cyber Monday, het jongere zusje van Black Monday, werd in 2005 bedacht. Het doel hiervan was om sales online te boosten voor internetverkopers en om online shoppen populair te maken. Er was in eerste instantie dus een duidelijk verschil in focus on- en offline tussen Black Friday en Cyber Monday, maar inmiddels is deze scheidslijn uiteraard volledig vervaagd en draait het het hele weekend om zowel offline- als online promoties! 

Tips en tricks van Yellowhawk 

  • Creëer een kortingscode voor online (en offline) shoppen. Dit is een van de makkelijkste handelingen en neemt weinig tijd in beslag om te creëren. Online kan de consument uiteraard makkelijk een code invoeren, bijvoorbeeld bij het afrekenen. 
  • Zorg ervoor dat je het niet houdt bij één aanbieding voor de hele Black Friday-Cyber Monday periode. Om het aantal sales de maximaliseren bied je het beste per dag een promotie aan. 
  • Promoot de aanbieding op de homepagina van je website! Gek genoeg gebruiken maar 50% van de webshops de homepagina van een website om hun Black Friday en Cyber Monday aanbiedingen te promoten, terwijl dit juist de plek is waar de kansen liggen. 
  • Denk daarbij ook na over een landingspagina! Een aparte pagina geeft je de ruimte om de acties naar voren te brengen die alleen maar te maken hebben met Black friday. 
  • Promoot op Social Media! Post berichten voor- tijdens en na de deals. Vergeet vooral geen hashtags als #blackfriday #cybermonday #specialoffer te gebruiken. 
  • Creëer een preview van de producten die beschikbaar komen deze dagen. Zo kunnen mensen alvast oriënteren wat jouw webshop te bieden heeft tijdens deze dagen. 
  • Maak gebruik van urgency in jouw campagne. Laat de bezoekers en consumenten zien dat de aanbieding gaat eindigen! Voeg een countdown-klok toe aan je product/webshop om dit zichtbaar te maken en gebruik bijvoorbeeld de kleur rood. 
  • Zet een e-mailcampagne op met jouw deals en promoties. Het klinkt wellicht ouderwets, maar e-mail marketing is nog steeds een van de beste kanalen om jouw deals te promoten.

Tot slot

We hopen dat we je hebben kunnen helpen om een goede Black Friday (weekend) campagne te kunnen draaien! Voorbereiding is alles bij een geslaagde Black Friday. Is het je eerste keer? Zie het als een les voor de komende jaren! Blijf realistisch en test met wat werkt voor jouw webshop!