Always-on marketing: een constante flow van leads

Het principe

In de wereld van campagnes wordt er constant geëxperimenteerd met verschillende manieren van aanpak. Traditioneel worden campagnes meestal per periode opgesteld. Het wordt als het ware projectmatig gedaan: met een start en een einddoel. Zo kan de campagne seizoensgebonden zijn (moederdag, Valentijnsdag, kerst) of actiematig, zoals het tijdelijk promoten van een aanbieding, korting of andere boodschap.

Het is uiteraard niet verkeerd om hierop in te spelen – maar enkel hiermee zul je geen constante stroom van bezoekers, omzet of leads bereiken. Wanneer je met jouw webshop/platform wil sturen op zo’n constante stroom van leads of omzet, dan is een always-on campagne interessant.

Steeds meer merken zijn fan van een always-on (AO) campagne. Een AO campagne is een marketing fundament wat het gehele jaar live staat met een meetbare doelstelling.

Een nieuwe gedachte

Het is uiteraard geen garantie, maar met een always-on campagne is de kans op succes meestal wel groter. Je hebt namelijk het hele jaar de tijd om te testen en resultaat te verbeteren, tegen lagere kosten. Een always-on campagne kan een continue proces aan diverse kanalen, content en/of advertenties zijn, maar het kan ook real-time inspelen op situaties. Zo zijn er merken die inspelen op een bepaalde gebeurtenis die niet per se van tevoren te plannen was

Het feit dat Max moest racen wisten we allemaal. Dat hij won, kon Bol.com niet voorspellen. Hieronder zie je hoe zij op een originele manier hebben ingespeeld op deze situatie:

De traditionele gedachte dat we vooraf moeten bedenken wat de acties zijn van potentiële klanten komt vanuit het hele broadcast principe. Omdat men eerder nog niet zo snel en goed kon meten hoe iemand zich kan gaan gedragen, was het belangrijk om een zo goed mogelijke inschatting te maken.

Gek genoeg wordt deze tactiek nog erg vaak gebruikt, terwijl we inmiddels genoeg mogelijkheden hebben om op basis van data te meten en te analyseren. Er is ruimte voor data-gedreven opties: je anticipeert als het ware op de toekomst met behulp van data.

Experimenteren is het nieuwe innoveren

Always-on is eigenlijk voornamelijk testen, testen en nog eens testen. Je creëert en blijft creëren. Durf opvallende dingen te maken en kijk wat er gebeurt met jouw campagneresultaten. Wees niet bang om te experimenteren, dit is het nieuwe innoveren. Het is noodzakelijk om “fouten” te durven maken – op deze manier zie je wat werkt en kun je jouw content het meest relevant inzetten tegen het beste resultaat.

Met jouw KPI’s kun je meten wat werkt. Klikken bezoekers door binnen een website? Weten bezoekers het contactformulier te vinden? Klikken ze door bij het zien van een bepaalde advertentie? Kortom: weet waar je doelgroep is, wees daar en start met een continu traject om je eigen resultaat te verbeteren.

Wat is Performance Max?

Machine learning als basis

Performance Max, de nieuwste toevoeging aan Google Ads, laat ons kennismaken met het adverteren van de toekomst. Het is niet zomaar een nieuwe optie: het is het begin van besluitvorming op basis van Machine Learning. Innovatief, effectief en specifiek.

Machine what? Machine learning: it’s in the name. Het gaat hier om een systeem dat van data kan leren om beter te presteren. Het is een vorm van Kunstmatige Intelligentie (AI): een term voor machines die menselijke intelligentie nabootsen. Wees niet bang dat we het hebben over The Matrix-achtige praktijken, Kunstmatige Intelligentie is al helemaal verweven in ons dagelijks leven. Het zorgt bijvoorbeeld voor een soepel verloop van online winkelen en betalingen.

Hoe het werkt

Terug naar Performance Max. Automatisering speelt een belangrijke rol bij deze tool. Dit werkt als volgt: het is aan jou als bedrijf om afbeeldingen, video’s, teksten en feeds te uploaden. Op basis van deze content maakt Performance Max verschillende advertentietypes.

De tool wordt geoptimaliseerd door het “lerende” karakter van Performance Max: het helpt je om alle conversies op de verschillende advertentie-kanalen van Google te vergroten.

Omdat het op basis van Kunstmatige Intelligentie mogelijk is om jouw advertenties te optimaliseren en publiek automatisch te targeten, zul je sneller resultaten zien. Bovendien geven nieuwe reports op je eigen Google Insights pagina gedetailleerde informatie over advertenties en hun impact. Op basis van deze gegevens worden aanpassingen aanbevolen die gemaakt kunnen worden om advertenties te optimaliseren.

Voorbeeld van de campagnes die Google maakt op basis van jouw aangeleverde materiaal.

Een van de belangrijkste dingen: Google Performance Max wordt volledig gedreven op basis van jouw doelstellingen. Het automatische systeem van Performance Max gebruikt bestaande data om advertenties te creëren die overeenkomen met jouw doelstellingen. Bovendien heb je met Google’s Audience Signals de mogelijkheid om breed in te zetten op publiek. Dit gaat dan vooral om het publiek dat graag actie wil ondernemen – Performance Max ziet dit voor jou.

Onze eigen ervaring

Alle inventory vanuit Google gecombineerd in één systeem – dat is wat Performance Max ons biedt. We zijn dit voornamelijk bij onze e-commerce klanten gaan testen, maar dat neemt niet weg dat het mogelijk is om dit breder te gebruiken. Alles wat je per campagne instelt kan namelijk samengevoegd worden: zoekwoorden, advertenties, afbeeldingen, video’s et cetera.

We hebben ontdekt dat een aantal dingen belangrijk waren in dit proces. Ten eerste is het goed om erop voorbereid te zijn dat het verkeer vanuit andere campagnes overgenomen kan worden door een Performance Max campagne. Normaal wordt er bij campagnes eerst een klein budget ingesteld, maar bij Performance Max merkten we dat er al vrij snel opgeschaald kon worden. Niet alleen omdat de campagne al vrij snel voldeed aan het gestelde doel, maar ook omdat het verkeer vanuit andere campagnes afnam. Het kan dus ook een risico zijn.

Weet dat het verkeer dus gekannibaliseerd kan worden (het wordt “ingepikt” door een andere campagne). Tip van ons: maak altijd gebruik van exacte keywords (exact match). Deze winnen het altijd van een Performance Max campagne. Test hiermee!

De onderstaande tabel geeft aan in welke gevallen Performance Max wint van andere campagnes. Mocht je meer controle willen, focus dan vooral op exact match vanuit bestaande campagnes:

Resultaten

De resultaten laten zien dat er veel meer verkeer aanwezig is op een website. Het aantal kliks neemt toe, waardoor we vergeleken met andere campagnes veel sneller op kunnen schalen. Het is inderdaad zo dat verkeer soms wordt gekaapt, maar dat hoeft niet altijd erg te zijn. Campagnes zijn vrij op te schalen en je kunt actief testen met biedstrategieën en targets.

Kortom, het is in principe gunstig voor elk type bedrijf, maar wanneer je een specifiek doel hebt zal het waarschijnlijk het beste presteren. Denk hierbij aan de lancering van een product, dienst of pagina. Als Yellowhawk helpen wij vooral bedrijven in de e-commerce branche die lead gedreven zijn. Voor onze sector is Performance Max dus veel meer dan alleen maar een extra ad-optie: het helpt ons om jouw business zo efficiënt en rendabel mogelijk te laten groeien.

Bronnen:

Tone of Voice: het begint bij de basis

De juiste Tone of Voice bepalen voor jouw bedrijf, dat is wat je wilt. Als het goed is werk je naar een tone of voice toe waaruit blijkt dat jíj het bent – uniek en herkenbaar. Je hebt dezelfde stem: waar men jouw brand ook tegenkomt. Of het nou een blog is, een social media pagina of een gemiddelde pagina op een website, het is van belang dat je dezelfde stem hebt. The key? Consistentie! 

Vaak wordt er gedacht dat je zoveel mogelijk moet aansluiten op je doelgroep. Pas hiermee op! Wanneer je te graag, teveel wilt klinken als je doelgroep kan dit averechts werken. Het gevaar is dat je “te hip” of “te formeel” wilt klinken. 

Blijf jezelf, dat is misschien wel het allerbelangrijkst. Maar juist op zo’n moment kun je tegen een probleem aanlopen – wie ben ik als organisatie? Merkidentiteit, kernwaarden en persoonlijkheid van de organisatie spelen een grote rol.

Ken jouw “waarom”, de basis voor je Tone of Voice

Het is waardevol om, zoals Simon Sinek zou zeggen, jouw “waarom” altijd helder te hebben. Denk na over wat jou ten diepste kenmerkt als bedrijf en hoe je dit verwerkt in USP’s. Dit klinkt misschien wat groots voor een Tone of voice, maar op deze manier weet je ook precies hoe je over zou willen komen. 

Het is namelijk zo dat tone of voice uit twee onderdelen bestaat. De voice is de stem van de organisatie – die is in de basis hetzelfde. Altijd herkenbaar en consistent. Dan heb je de tone, die baseer je meer op het platform of op een specifieke situatie. Dit bestaat uit de factoren doelstelling, kanaal en doelgroep. De tone kan dus een beetje uiteenlopen, maar is altijd gebaseerd op een herkenbare voice. 

Tot slot: een hulpmiddel voor het bepalen van jouw Tone of voice is het Brand Personality Spectrum. Met behulp van dit model kun je keuzes maken op basis van twee uitersten. Dit kan een stukje sturing geven!

Meer leads genereren: deze 6 dingen moet je weten

De droom van elke startende ondernemer is genoeg verkeer naar een webshop krijgen. Hoe mooi jouw idee ook is; het moet aanslaan en uiteindelijk anderen kunnen verleiden. Je wilt zichtbaar zijn – en het liefst websitebezoekers trekken die van waarde zijn. Hoe kun je meer leads genereren?

Een lead is kortgezegd een potentiële klant. Deze neemt nog niets daadwerkelijk van je af, maar heeft dus wel potentie. Je herkent dit door het feit dat de lead op je advertentie heeft geklikt, op je website is gekomen via een mail of een formulier heeft ingevuld. We geven je graag zes tips voor de leadgeneratie van jouw website!

  • Allereerst is het ontzettend belangrijk dat je weet wie jouw potentiële klanten zijn. Onderzoek jouw doelgroep en leer ze kennen! Weet waar ze (online) uithangen, wat ze leuk vinden en op welke momenten van de dag ze actief zijn. Om dit te structureren kun je een soort profiel opstellen voor deze persoon: de buyer persona.
Voorbeeld buyer persona om in te vullen voor jouw potentiële klant
  • Differentieer daarnaast in landingspagina per bezoeker. Wanneer iemand bijvoorbeeld een vrij specifieke vraag googelt, is het handig als diegene op een pagina komt waar de vraag wordt beantwoord (en niet zomaar de hoofdpagina). Kijk ook naar social media: zorg ervoor dat de link die je deelt, bijvoorbeeld naar een blog, goed verwijst naar de desbetreffende pagina op de website. 
  • Content, content en nog eens content. Om mensen aan te trekken maak je gebruik van een goede contentmarketingstrategie. Denk bijvoorbeeld aan blogs op jouw website over onderwerpen die gerelateerd zijn aan jouw product/dienst, aan infographics over je werkwijze, sterke video’s (bijvoorbeeld een instructievideo) en cases. Mix met kanalen! Maak gebruik van SEO en SEA (adverteren in zoekmachines) zodat jouw content wordt gevonden.
  • Zet social advertising in op kanalen als Facebook, Instagram, Pinterest en Snapchat om pro-actief onder de aandacht te komen. Op deze manier speel je in op een latente behoefte. Zegt dat je niets? Je kunt het zien als een consument die wel een behoefte heeft, maar zich er niet bewust van is. Men weet in eerste instantie nog niet dat ze wel behoefte hebben aan – bijvoorbeeld – jouw product. Toch kunnen ze er via social advertising in aanraking mee komen, waardoor die behoefte steeds meer naar boven komt! 
  • Maak een conversiepad! Conversiewat? Genereer leads met gratis informatie. Op deze manier bied je als het ware een lead in ruil voor contactgegevens. Je kunt gratis informatie versturen wanneer iemand een e-mailadres achterlaat, een gratis proef aanbieden, iemand laten abonneren op een nieuwsbrief, een kortingscode laten ontvangen via een mailadres of een gratis eerste video-afspraak laten inplannen.
  • Tot slot: data is everything. Bekijk ook goed wanneer mensen de site verlaten. Wat slaat niet aan – en vooral, wat slaat wel aan? Hoe en met welke content leads komen mensen naar je website? Sla je leadgeneratie-data op en baseer er nieuwe keuzes op!

Hier blijft het niet bij. Denk erover na hoe je betere leads binnen blijft halen! Vernieuw je content, blijf onderzoek doen en blijf interessant.

Online marketing investering met ons Spend-level model

Als Yellowhawk pakken we het net even anders aan. We spelen vanaf het begin in op groei met behulp van ons eigen spend-level model – dit maakt ons uniek binnen de bureauwereld. Zo weet je zeker dat jouw online marketing investering het waard is. Nieuwsgierig geworden? 

Hoe het werkt

De kosten die je aan ons betaalt bestaan vanaf de start uit een vast maandelijks bedrag. Deze kosten worden bepaald op basis van jouw bedrijfsmodel, jouw groeiambitie, de hoeveelheid advertentiekanalen waarop je wilt adverteren en de maandelijkse advertentie-spend die je eraan uit wil geven. Het is op deze manier een weloverwogen online marketing investering.

Afhankelijk van je huidige situatie en je online ambitie stellen we een groeiplan op met diverse ‘spend-levels’ en de daarbij behorende doelen. Op deze manier wordt er inzichtelijk gemaakt welke mate van groei er mogelijk is bij verschillende online marketing investeringen. Als opdrachtgever krijg je dus volledige transparantie hoe we de komende 6 maanden resultaat gaan opschalen, met een voor jou rendabele kosten/opbrengsten verhouding. Na de livegang van de online-campagnes zoeken we binnen deze kaders de potentie op voor jouw bedrijf!

Doelstelling // resultaat van jouw online marketing investering

Van tevoren bepalen we dus een doelstelling. Met het spend-level model kijken we vervolgens wat er per periode bereikt kan worden op basis van de potentie. Als jij binnen een half jaar wilt verdubbelen in resultaat, hangt hier uiteraard een ander maandelijks bedrag aan vast dan wanneer je datzelfde doel wilt realiseren in drie jaar. 

Een onderscheidende aanpak van jouw online marketing investering

Wat we beloven willen we waarmaken. We gaan aan de slag met het eerste spend-level op basis van een groeiplan. Wanneer we het eerste spend-level hebben behaald, zijn we meestal een aantal maanden verder. Dit betekent resultaten waarmaken en investeren als bureau voordat je daar direct meer uren voor rekent. Wanneer we het spend-level behaald hebben rekenen we onszelf een extra fee.

Het model werkt twee kanten op. Het doel is in eerste instantie opschalen, maar mocht het resultaat om wat voor reden dan ook teruglopen dan beweegt de fee daarin mee. Bijvoorbeeld voor merken met een seizoensgebonden productassortiment.

De doelen die we willen behalen met de organisaties waarmee we samenwerken zijn altijd groei-gedreven en hebben altijd als uitkomst dat er meer advertentiebudget gespendeerd wordt. Het is immers alleen verantwoord om meer budget te investeren als de resultaten daar naar zijn. Om verder te groeien en de campagnes en budgetten gecontroleerd in te zetten groeien wij daarom mee in de fee. 

Met ons Spend-level model..

  • Sluiten we aan op elke groeiambitie
  • Opereren we vanuit hetzelfde belang
  • Hebben we een tool als sturingsmiddel, prognose en afrekenmodel 
  • Hebben we een transparante, flexibele, schaalbare en effectieve manier om te groeien voor iedere organisatie

Een schaalbaar business model

Wat is een schaalbaar business model?

Wanneer opdrachtgevers bij ons komen met een marketingvraagstuk kan het zo zijn dat het model van de organisatie hier niet direct op aansluit. In het verleden namen wij elk marketingvraagstuk zomaar aan, zoals het promoten van algemene ‘naamsbekendheid’ advertenties. 

Naarmate de tijd vorderde kwamen we erachter dat Performance Marketing extreem goed aansluit bij organisaties die een schaalbaar bedrijfsmodel hebben. Met een schaalbaar business model bedoelen we dat Performance Marketing altijd in relatie staat met het bedrijfsresultaat, en andersom. 

Yellowhawk schaalbaar business model

De missie

We werken veelal met e-commerce en leadgeneratie organisaties, omdat we bij hen tot in detail meetbaar kunnen maken wat we onderaan de streep aan resultaat genereren. Het resultaat heeft een één op één relatie met de groei van een organisatie. Zo hebben we al veel organisaties in de start-up fase geholpen om überhaupt een platform te lanceren. Daarnaast hebben we organisaties geholpen met het verder uitbouwen van resultaat binnen Nederland. Tot slot hebben we, voor organisaties die in Nederland al voldoende marktaandeel hebben gerealiseerd, geholpen met expansie naar het buitenland! 

Deze groei sluit volledig aan bij ons spendlevel model. Als een organisatie een groeiambitie heeft en de mogelijkheid heeft om snel te schalen staan bij ons alle lichten op groen. We weten dan precies hoe we dit kunnen gaan realiseren met performance marketing en gebruiken een schaalbaar business model.

Merken met een sterke groeiambitie

Waar we als Yellowhawk echt enthousiast van worden zijn opdrachtgevers met een sterke groeiambitie.

Wanneer de opdrachtgever een grote groeiambitie heeft en ons hier de mogelijkheden voor geeft gaan wij er met plezier mee aan de slag. Vaak is het voor een opdrachtgever wel duidelijk wat diegene wil bereiken en liggen de financiële middelen er. Toch krijgen we nog vaak genoeg de vraag: Maar hoe kunnen we die groei dan bereiken? 

Bij elke opdrachtgever maken we voordat we starten een groeiprognose, die in relatie staat met het Spendlevel model. Op deze manier geven we de opdrachtgevers direct inzicht in de mogelijke groei die kan ontstaan. We willen een realistisch beeld geven van hoe hard omzet of leads, bijvoorbeeld op jaartermijn, kunnen groeien en wat daarvoor nodig is. 

Als bureau bepalen wij welke performance marketing kanalen daaraan gaan bijdragen. Graag richten we het hele fundament voor jouw organisatie in. We houden ook wekelijks contact om de groei te bespreken. 

Concluderend zijn wij een bureau dat opereert vanuit hetzelfde belang als de opdrachtgever. We werken graag met opdrachtgevers met een schaalbaar business model die geloven in online en waarbij marketing een cruciaal onderdeel is van het succes van de business. 

Is marketing een cruciaal onderdeel van jouw succes?

Elke organisatie kijkt weer anders naar marketing en wat het dient op te leveren. Een opdrachtgever bepaalt uiteraard ook zelf wanneer het voor hem/haar succesvol is. Maar te vaak zien wij dat er niet verder wordt gekeken dan de marketingcampagne zelf; dan het aantal kliks naar de website of aantal unieke bezoekers. Er wordt nog onvoldoende nagedacht over hoe marketing als succesfactor kan bijdragen aan de business.

Marketing als succesfactor. Hoe dan?

Wij willen ons aan het begin afvragen wanneer een investering succesvol is, want marketing ìs een investering. Bij onze opdrachtgevers moet marketingresultaat bij gaan dragen aan de toename van bedrijfsresultaat. We weten dat het verder kan gaan dan alleen die ene campagne. Bij veel e-commerce organisaties draait het bijvoorbeeld om toename van winstgevendheid of groei. Wanneer er nooit wordt teruggerekend naar wat een investering waard is geweest, maar het enkel wordt bekeken als een vorm van promotie, zit er nooit groei in je resultaat. Waar doe je het dan voor? 

De potentie van online marketing

Een mooi voorbeeld is onze aanpak bij 0800 Autolease. Deze organisatie is volledig in volume gegroeid (op basis van aantal mensen in dienst) door de focus op performance marketing. Je ziet aan dit soort organisaties dat zij anders naar marketing zijn gaan kijken en dat zij daadwerkelijk de waarde en potentie in gaan zien van online marketing. Het wordt voor deze bedrijven steeds duidelijker dat het een cruciaal onderdeel is van het succes van je business. Dat zijn de type opdrachtgevers die passen bij ons als bureau, daar kunnen we echt waarde toevoegen. 

Wij zijn fan van het meetbaar maken van marketing in bedrijfsresultaat. Kort na de start van ons bureau zijn we ons gaan focussen op e-commerce en leadgeneratie bedrijven, omdat je hier onderaan de streep ontzettend veel uit kan halen. Wij geloven dat marketing een “machine” is om jouw business te laten groeien!

Nu hoor ik je denken, maar dit is toch logisch?

Toch hebben veel organisaties moeite met het inzichtelijk maken van bepaalde zaken. Zij worstelen met de kwaliteit van hun leads, het meetbaar maken van het online effect en de impact op bijvoorbeeld sales. Door structureel contact te hebben met opdrachtgevers blijven wij graag op de hoogte van de effecten en groei binnen de organisatie. Wij willen marketing tot aan de laatste actie doormeten – zonder die gesprekken zal marketing als succesfactor nooit werken. Dat is de reden dat wij graag organisaties helpen waarbij marketing een cruciaal onderdeel is van de business, we willen namelijk écht bijdragen aan het toekomstige succes. 

Organisaties die geloven in online

Bedrijven en organisaties die zien wat de online wereld voor mogelijkheden biedt: dat is voor wie wij er zijn. Het is niet aan ons om de potentie van online mogelijkheden inzichtelijk te maken – wij starten een niveau verder. De samenwerking met een bedrijf start wat ons betreft als je begrijpt wat de potentie is van online marketing.

Het is niet erg als je nog niet weet hoe je in dit speelveld kunt gaan opereren en waar jouw kansen liggen. Dat is precies waar wij jou willen helpen als bedrijf! We willen de brug slaan tussen bedrijfsresultaat en performance marketing. Daar zit onze kracht. 

Hoe werkt het?

Dit klinkt natuurlijk heel mooi, maar hoe werkt het? In veel gevallen wordt er gekeken naar “wat investeer ik?’ en “wat levert het op?”. Met performance marketing is het mogelijk om dit heel goed inzichtelijk te maken. Met de juiste tools maken we inzichtelijk wanneer een investering resulteert in positief resultaat voor jouw organisatie. 

In eerste instantie kijken we naar in welke volwassenheid een organisatie zich bevindt; is het een volledig nieuw merk of is het een bestaande organisatie die verlangt naar expansie? Vanuit deze basis kijken wij naar de organisatie en hoe we deze kunnen gaan helpen met schalen, op basis van ons eigen Spendlevel model. Voor elk vertrekpunt bepalen we een eigen, op maat gemaakte prognose.

De kracht van meetbaarheid

We helpen je graag je vleugels te spreiden binnen het digitale landschap. Veel organisaties zagen we veranderen door onze inzet. Dit is gebeurd dankzij groei, maar zij zijn ook anders gaan kijken naar de inzet en investering van performance marketing. Alles is meetbaar, dus alles kan tot op detail berekend en bekeken worden. We kunnen precies bepalen wat wel en niet werkt.

Een van onze belangrijkste waarden is dat we opdrachtgevers mee willen nemen in dit proces. We geloven in de kracht van een intensieve samenwerking, waarbij kennisdeling ontzettend belangrijk is. Na een bepaalde periode als partners hebben we gemerkt dat bestaande opdrachtgevers het spel steeds beter gaan begrijpen. Zij leggen aan ons voor dat ze graag opnieuw willen schalen – wij komen vervolgens met een maatwerk plan hoe we dat gaan doen.

Wat is performance marketing?

Als experts in performance marketing krijgen we geregeld de vraag: “Wat is de betekenis van performance marketing?” Hier leggen we het in begrijpelijke taal uit, zodat je voor jouw organisatie kunt bepalen of dit de gewenste aanpak is!

WAT is de betekenis van performance marketing? 

Performance marketing betekent dat je gebruik maakt van een vorm van adverteren, waarbij je alleen betaalt voor het resultaat dat wordt geboekt. Als opdrachtgever laat je weten welke actie je wilt dat jouw doelgroep uitvoert. Vervolgens gaan wij aan de slag om deze actie ‘uit te lokken’. Niet voor alle ondernemingen werkt performance marketing. Wij detecteren al in de onderzoeksfase of deze vorm van marketing gaat werken; nog voordat het advertentiebudget is ingezet. 

Opschalen Yellowhawk

HOE werkt performance marketing dan? 

De basis van performance marketing is betaald adverteren. Dit kan op verschillende manieren! Voorbeelden hiervan zijn Google en Bing. Via deze zoekmachines kunnen wij ervoor zorgen dat bij bepaalde zoekopdrachten de advertentie van een bepaald bedrijf verschijnt. Mooi meegenomen: er wordt pas betaald als er sprake is van een bezoek aan de website. 

Ook hebben Google en Bing displaynetwerken: sites in allerlei niches waarop je kunt adverteren. Adverteer bijvoorbeeld op een receptenwebsite als je kookworkshops organiseert!

Verder bieden sociale netwerken zoals Pinterest, YouTube, Facebook, Instagram en Snapchat interessante mogelijkheden voor adverteerders. Je hebt op deze platforms goed in de hand wie precies jouw advertenties te zien krijgen. Dit betekent dat het mogelijk is om te segmenteren op kenmerken als geslacht, leeftijdsgroep en opleidingsniveau – ideaal om zo gericht mogelijk te adverteren.

Social-advertising-Yellowhawk

WAAROM performance marketing? 

  • Bereik alleen geïnteresseerden: Met performance marketing is het mogelijk om heel specifiek te targeten, zodat er eerder sprake is van een conversie dan wanneer er wordt geadverteerd op de “oude” manier (in een krant of televisie). 
  • Boekt direct resultaat: Dankzij online advertenties krijg je direct bezoekers. 
  • Maximaliseer het resultaat: Als je meer uit je advertentiebudget wilt halen, doe je er goed aan om ervaren performance marketeers in te huren. Zo slaagden wij er laatst in om met de helft van een regulier budget 25% meer omzet te genereren. 
  • Houd controle over je budget: Omdat je bij performance marketing per voltooide actie (bijv. sollicitatie) betaalt, weet je precies hoeveel je uitgeeft. 
  • Krijg nieuwe inzichten: Ineens flink meer klanten of sales krijgen dwingt je om serieus naar je processen en visie te kijken. Kijk naar de opties en groei
Yellowhawk overleg

ONZE aanpak

Performance marketing kan veel bedrijven en instellingen naar het volgende niveau tillen. Het vergt wel interesse in de online wereld en aandacht voor de wekelijkse rapportages. Ook is er een stukje input van jouw kant nodig. Performance marketing betekent teamwerk – samen zorgen we ervoor dat we over drie maanden de beloofde resultaten hebben gerealiseerd. De betekenis van performance marketing houdt dus veel meer in dan alleen maar betalen voor resultaat bij ons; het betekent een samenwerking.

Roas

Wij denken het liefst in ROAS: de return on ad spend. Dit getal zet de kosten per klik af tegen de winst die je gemiddeld met zo’n klik behaalt. Voor bedrijven met maar één product of dienst is dat getal eenvoudig te berekenen, maar er zijn ook ondernemingen die meerdere producten in verschillende prijsklassen verkopen. De advertentie voor een product in een hogere prijsklasse kan zomaar tot een aankoop in een lagere prijsklasse leiden. De ROAS bekijkt voor de hele campagne wat elke geïnvesteerde euro jou oplevert. Het is een benchmark, een springplank die ons helpt om aanpassingen maken die de ROAS weer verhogen. Na een maand hebben we een goed beeld van de resultaten en kunnen we een keuze maken: doorgaan met een kanaal of de aandacht op een ander kanaal richten. 

Overleg wat is performance marketing

Wij staan bekend om onze persoonlijke aanpak. We spreken graag face-to-face af om jouw wensen en verwachtingen te bespreken en te bekijken wat performance marketing voor jouw organisatie kan betekenen. Graag ontdekken we wat je zou willen bereiken en hoeveel je bereid bent daarin te investeren. Daarna maken we een analyse om te berekenen in hoeverre dit haalbaar is. Wekelijks bespreken we de gedane acties, de resultaten en een mogelijke koerswijziging waar nodig. 

Wij van Yellowhawk denken actief mee over verdere groei. Als collega-ondernemers worden wij een verlengstuk van jullie onderneming. Klinkt dit goed? Maak dan eens een afspraak voor een vrijblijvende kennismaking.