Wat is een ROAS?

Een ROAS betekent Return On Ad(vertisement) Spend. Het kan de effectiviteit van jouw campagne bepalen en het is een Key Performance Indicator (KPI) die vaak wordt toegepast. Op basis van de ROAS kun je bepalen hoe goed jouw campagnes het doen en hoe een performance marketing strategie verbeterd kan worden.

De ROAS wordt bepaald aan de hand van de volgende formule:

ROAS = opbrengst van een campagne / de kosten van deze campagne. Wanneer een campagne €3.000 heeft opgebracht en hier €500 budget voor in is gezet, is de ROAS dus €3.000/€500 = 6.

Het is lastig om te bepalen wat nou echt een goede ROAS is, omdat dit vaak per adverteerder verschilt. Wat voor de ene adverteerder acceptabel is, hoeft niet acceptabel te zijn voor de ander.

Je kunt onderscheid maken tussen je huidige ROAS en degene die je wilt bereiken, ook wel je doel-ROAS. Vanuit Google Ads kun je hier daadwerkelijk op sturen, waarbij het algoritme stuurt op de juiste zoekopdrachten om aan de ingestelde ROAS te kunnen voldoen.

Waarom sturen we op ROAS?

Vaak kloppen e-commerce klanten bij ons aan met een duidelijk doel: hun omzet laten groeien. Bob en Tim hebben in een eerder blog verteld over klanten die als doel hebben meer (kwalitatieve) leads te genereren. Dit is voornamelijk gefocust op het bereiken van een bepaalde CPA, omdat er niet direct sprake is van verkoop. In het geval van klanten die hun focus hebben liggen op opbrengst, sturen we vaak op de ROAS.

Waarom gebruiken we deze maatstaf?

Zie het als een soort maatstaf, een kapstok. Aan de hand van de ROAS weten we of we wel of niet bij moeten sturen. Op deze manier optimaliseren we de campagnes dusdanig dat we het hoogst haalbare resultaat genereren. Met deze maatstaf heb je een vertrekpunt om het over te hebben, een soort houvast. Is de campagne succesvol geweest? En waarom?

Onze aanpak

Wij zeggen als Yellowhawk eigenlijk nooit “dit is een goede ROAS over het algemeen”. Zoals al eerder vermeld is het ontzettend situatiegebonden. Onze ene opdrachtgever heeft bijvoorbeeld te maken met een veel kleinere productprijs dan de ander, omdat de een een product van twintig euro verkoopt en de ander een product van 400 euro. Ook is het heel erg afhankelijk van de marge die op het product verdiend kan worden.

Hoe lager je een ROAS inzet, hoe meer opbrengst je eruit kunt halen. We proberen altijd een minimum niveau te halen: wanneer een doel wordt verlaagd, gaan campagnes aan meer veilingen meedoen (en is het systeem minder selectief).

Je kunt het target tussentijds aanpassen. Als we dit naar beneden bijstellen, dan betekent het dat je dus potentieel gezien ook kan groeien qua opbrengst. Zien wij dat een account onder het minimum target van bijvoorbeeld twee dreigt te zakken? Dan is dat voor ons een duidelijke red flag en gaan we de campagnes zo snel mogelijk stabiliseren.

Ben jij klaar om te groeien? Neem contact met ons op en ontdek wat we voor jouw e-commerce business kunnen betekenen!

De betekenis en waarde van marketing automation

We geven het eerlijk toe, marketing automation klinkt wat abstract. Toch is het té belangrijk om er geen aandacht aan te geven! Het is namelijk een van de krachtigste tools om te gebruiken en het kan de winstgevendheid van jouw campagne een enorme boost geven. Wil jij jouw kosten verlagen, relevante informatie tonen en omzet verhogen? Lees dan snel verder!

Even terug in de tijd. Weet je nog hoe we ooit begonnen met een online nieuwsbrief? Een – nog steeds best – effectieve manier om je klantenbestand in een rap tempo te bereiken. Toch is er een keerzijde. Veel berichten zullen niet altijd helemaal aansluiten bij al jouw lezers.

Marketing automation, it’s in the name: het automatiseren van je marketingprocessen. Alle digitale kanalen kunnen samen worden beheerd, zodat ze vanaf een centraal punt aangestuurd kunnen worden. Het gaat hier niet alleen om het automatisch aansturen van advertentiecampagnes. Denk bijvoorbeeld ook aan een succesvolle optimalisatie van de customer journey, met uiteindelijk maar één doel: conversie.

Marketing automation yellowhawk

Hoe werkt marketing automation?

Het is mogelijk om een klein script te laden in een website. Op deze manier kun je een bezoeker van jouw website koppelen aan een contactpersoon op de e-maillijst. Elke marketing automation biedt zo’n soort script! De mogelijkheden zijn eindeloos. Je kunt gebruik maken van content, SMS-berichten, e-mail et cetera. En dit alles kan gepersonaliseerd worden op basis van data.

We zullen het even voor je schetsen: stel je een webshop voor. Met behulp van marketing automation kun je, op basis van wat iemand recentelijk heeft gekocht, persoonlijke aanbiedingen sturen. Er kan gepersonaliseerd worden. Op deze manier verschijnt de juiste informatie voor de juiste persoon op het juiste moment en bereik je jouw klanten, prospects, leads en volgers gestructureerd.

Wanneer is dit interessant?

Je kunt beter vragen, wanneer is dit niet interessant. Voor bijna elk bedrijf is marketing automation de moeite waard. De houding van de klant is namelijk zodanig veranderd dat de marketeer voor steeds meer uitdagingen komt te staan. Men is minder loyaal, wil sneller resultaat en heeft een dominante mening.

Met behulp van marketing automation is het mogelijk om met software meer leads te genereren. Koppel marketing automation bijvoorbeeld aan een CRM-systeem: op deze manier kun je precies zien welke kanalen, acties en triggers tot een bepaald resultaat hebben geleid bij welke klant!

Met behulp van marketing automation kun je tijd en financiën besparen. Maar liefst 75% van de bedrijven die van deze tool gebruik maken zien hun ROI toenemen!

Aan de slag:

  1. Stel duidelijke verwachtingen op voor jezelf. Ga niet zomaar van start met wat opties, nee: ontwikkel een business case en bepaal je doelstellingen. Kijk vervolgens welke opties bij jouw doelstellingen passen.
  2. Ontwikkel buyer personas om alle content aan te laten sluiten op je doelgroep. Kijk naar bestaande data en naar je doelstellingen: wie wil je bereiken? Wie bereik je nu al? Waar zitten zij? Gebruik het see-think-do-care model om je doelgroep in elke fase te bereiken.
  3. Vertaal de oplossing voor het “probleem” in goede content. Zorg ervoor dat je gevonden wordt en wordt autoritair op jouw vakgebied!

Hebben we je nog niet overtuigd? We hebben overzichtelijk weergegeven wat marketing automation nog meer voor jou kan betekenen!

De betekenis van co-creatie

Co-creatie: je lost een vraagstuk op, samen met jouw consumenten. Je laat hen meedenken aan een bepaalde oplossing of verbetering voor jouw product. Op deze manier ben je als bedrijf niet alleen maar aan het leveren, maar ben je voor de consument ook een soort partner waarmee je op zoek gaat naar de beste oplossing!

Met co-creatie heeft de consument invloed op het eindproduct. Het gaat verder dan engagement: er wordt een bepaald gevoel geactiveerd bij de consument..

Het Ikea-effect

Als je zelf iets in elkaar zet, dan ben je er meer aan gehecht dan wanneer dit niet zo is. Dat is waar het ikea-effect om gaat. Mentaal hecht je meer waarde aan een product, omdat jouw effort erin zit. Wanneer een consument iets co-creëert kan dit dus ook het geval zijn!

Om hier eens beter naar te kijken, liet men twee t-shirts beoordelen door een groep: een zelf ontworpen t-shirt door een consument (dit werd ook vermeld) en een t-shirt die werd ontworpen door een bedrijf. En jawel, je verwacht het wellicht al. Het eerste t-shirt werd meer gewaardeerd.

Het is zelfs zo dat men zich meer kan gaan identificeren met een bedrijf wanneer het t-shirt wordt ontworpen door een consument. Hoe meer je jezelf identificeert met een persoon, hoe meer je jezelf identificeert met een firm en hoe leuker je in dit geval het t-shirt zult vinden.

Wat betekent dit concreet?

Lanceer een collectie met ideeën van jouw consument! Heb je een wat grotere webshop? Zet een actie op via je website en laat mensen zelf producten designen of ideeën insturen. Heb je een wat kleinere webshop en ben je bijvoorbeeld actief via Instagram? Vraag via de Instagram-verhaal stickers wat mensen leuk vinden, wat ze nog missen en of ze hun eigen ideeën met jou willen delen. Ook kun je gebruik maken van een poll om te peilen welk product jouw klanten meer waarderen – dit geeft ook al een beetje gevoel van invloed. Al deze acties kunnen ervoor zorgen dat de klant jouw producten nog leuker gaat vinden en zich meer zal gaan identificeren met jouw merk!

De voordelen van co-creatie:

  • Het gaat verder dan je eigen creativiteit: je krijgt hulp van ontzettend veel mensen, je bron om uit de putten wordt veel groter en je krijgt ideeën voorgeschoteld waar je waarschijnlijk zelf nog niet aan gedacht had.
  • Het zorgt voor loyaliteit en een sterke relatie met klanten. Je laat merken dat je naar hun wensen luistert.
  • Denk aan sales! Deze co-creations worden meer gewaardeerd en zullen daarom ook meer worden gekocht.
  • En uiteraard scheelt het jou weer ontwikkelingskosten. Jij hoeft geen brainstormsessies op te zetten: dat doen de consumenten voor jou.

Case voorbeelden van co-creatie:

In 2010 lanceerde Lay’s de campagne “maak de smaak”: een competitie om een nieuwe smaak voor Lay’s te ontwikkelen. De gewonnen smaak ligt twaalf jaar later nog steeds in de winkel!

Ook kun je bij Nike jouw eigen, unieke Nikes maken. Je hebt op deze manier wel een bekend product, maar wel helemaal op jouw eigen manier en met een eigen design. Zo zorgt Nike ervoor dat ze eigenlijk constant samenwerken met de consument.

Een laatste voorbeeld is de BMW Group Idea Contest. Zij hebben een open innovatieproject: het Co-Creation Lab. Het is een virtuele ontmoetingsplaats voor individuen die geïnteresseerd zijn in auto gerelateerde onderwerpen.

Deze voorbeelden zijn allemaal van grote merken, maar zoals eerder genoemd zijn er op social media ontzettend veel mogelijkheden om dit op kleine schaal te doen. Ga op avontuur en kijk wat jouw opties zijn!

See, Think, Do, Care: kort en bondig hoe het zit

Het See, Think, Do, Care model brengt de klantreis in beeld. Dit model werkt als een funnel: de see en think fase moeten (per se) eerst doorlopen worden om de do fase te behalen. Het is niet mogelijk om de fases los aan te pakken! Een uitgewerkte strategie is daarom hartstikke belangrijk. 

Om het See Think Do Care model zo concreet mogelijk te maken staan er tips voor kanalen bij in de infographic. Daarnaast is het slim om persona’s te ontwikkelen: fictieve personen die jouw doelgroep vertegenwoordigen. Maak dit zo concreet mogelijk! Ontwikkel vervolgens een Customer Journey per persona. Dit helpt je namelijk om doelen te stellen en KPI’s goed te beoordelen. Ook hier hebben we een format voor om eventueel te gebruiken als voorbeeld:

Kijk per fase welke doelen je wilt bereiken, welke kanalen je wilt gebruiken en welke emoties van de klant je wilt aanspreken. Maak het vervolgens meetbaar en blijf leren van je eigen resultaten! 

We hebben het bondig en visueel beschreven:

Wil je weten hoe Bob dit model gebruikt voor LinkedIn advertising? Check it out: https://www.yellowhawk.nl/blog/linkedin-advertising-insights

LinkedIn advertising: insights van onze performance marketeer Bob

Bob en Tim hebben je eerder al het een ander verteld over leadgeneratie. Bob vertelt aanvullend op deze informatie het een en ander over LinkedIn advertising en hoe hij dit gebruikt voor onze (B2B) opdrachtgevers!

We beginnen bij het begin. Wat is LinkedIn advertising, wat kun je ermee en hoe werkt het?

Wat is LinkedIn Advertising?

Het spreek natuurlijk al voor zich: LinkedIn advertising is de adverteer functie binnen LinkedIn. Met een logische en gestructureerde campaign manager is het een prettig en makkelijk te gebruiken tool binnen LinkedIn om andere businesses en personen te bereiken.

Wanneer je start met LinkedIn advertising begin je met de data die al beschikbaar is om een juiste prognose te maken. Om sterk te beginnen is het belangrijk dat je je campagne baseert op bestaande feiten!

Vervolgens stel je jouw objective-based advertising plan op. Hierbij kies je eerst je doel (awareness, consideration, conversion of engagement), waarna je vervolgens je doelgroep bepaalt.

Als volgende stap bepaal je welk type advertentie je wilt inzetten. Ook bepaal je waar en wanneer je deze wilt plaatsen en hoeveel budget je erin wilt steken. Na al deze stappen ben je klaar om jouw uitingen te gaan maken!

Een goede basis is ontzettend belangrijk: denk bijvoorbeeld aan een sterke bedrijfspagina. Denk aan afbeeldingen met een heldere CTA, waarbij je gebruik maakt van meerdere varianten van dezelfde advertentie om te kunnen testen welke het beste werkt. In het geval dat de landingspagina vaststaat, dien je juist te testen met verschillende ad copy, CTA’s en je doelgroep targeting.

De voordelen van LinkedIn advertising

LinkedIn advertising biedt genoeg voordelen. Allereerst staat de gebruiker op dit platform meer open voor zakelijke vraagstukken dankzij het zakelijke karakter van LinkedIn, vergeleken met bijvoorbeeld Facebook. Ook heb je met LinkedIn advertising veel mogelijkheden om verschillende targeting opties in te zetten en te combineren. Bovendien heb je overzichtelijk inzicht in verschillende campagneresultaten!

De ervaring van Bob met LinkedIn advertising

LinkedIn Advertising is volgens Bob een platform met veel potentie, waarbij het een uitdaging kan zijn om met de juiste targeting en campagnestructuur een boodschap te formuleren die aansluit bij de doelgroep die je voor ogen hebt.

“Wanneer je start met enkel een zichtbaarheidscampagne bijvoorbeeld, terwijl je landingspagina duidelijk gericht is op converteren, dan kan het resultaat tegenvallen. Start je met een complete structuur waarbij je pas in de tweede fase de bezoeker vraagt om zijn of haar gegevens achter te laten bijvoorbeeld, dan acht ik je kansen op het binnenhalen van kwalitatieve leads in de do fase groter in.”

Een zoekopdracht in Google is vaak directer, zoals: “vacature performance marketeer”. Terwijl de intentie van LinkedIn gebruikers die klikken op jouw ad minder goed te duiden valt. Je moet daarom blijven evalueren of jouw aanbod aansluit op de vraag die het door jouw geïdentificeerde audience zou kunnen hebben.

Bob: “Probeer zo goed mogelijk aan te sluiten met jouw aanbod”

Een goede basis

Wanneer je kiest voor LinkedIn advertising is het belangrijk om met een volledige campagne startup te starten. Alle lagen van de “see think do” fase moeten tegelijk live staan; je target bijvoorbeeld nooit iemand in de do fase, wanneer deze niet in de vorige fases is getarget.

Bob beaamt dat de targeting opties binnen LinkedIn Advertising de moeite waard zijn om te testen voor b2b bedrijven. Ondanks de relatief hogere klikprijzen kan een goed afgebakende targeting ervoor zorgen dat de campagnes betaalbaar blijven. 

“Tip: Maak gebruik van de forecasting functie binnen de campagnemanager om te zien wat een campagne gaat kosten, en pas bijvoorbeeld de targeting aan gebaseerd op de uitkomsten. In het algemeen komt het forecast overeen met de uiteindelijke kosten van een campagne is mijn ervaring, mits er grondig gemonitord wordt.”

Ook is account based marketing mogelijk: prospects worden worden toegevoegd als audience in de campagne manager. Kies hier voor een (persoonlijke) InMail campagne om de profielen te bereiken die LinkedIn kan match aan jouw prospects.

Op bedrijfsnaam targeten geeft je bovendien de mogelijkheid om heel “narrow” te targeten, net als bij account based marketing. Echter loop je bij een audience dan tegen het probleem aan dat je allerlei functies of profielen target die voor jouw vraagstuk niet relevant zijn. Dit los je vervolgens op door de zogeheten decision making unit als beperking op je bedrijfsnaam targeting toe te passen.

Als je jouw prospects zo gericht kunt benaderen, is de kans op leadconversie groter! En laat dat nou net zijn wat we willen bereiken. Hebben we je al overgehaald? Stuur ons een DM op LinkedIn!

De leadgeneratie strategie van onze performance marketeers

Bij Yellowhawk werken we vooral voor twee type klanten: e-commerce en leadgedreven. E-commerce draait vooral om het sturen op een bepaalde ROAS (Return On Advertisement Spend): al het budget wat erin gaat moet er ook uitkomen. Bij leadgedreven accounts gaat het meer om een actie. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een formulier, contactmoment of een aanvraag. In dit blog zullen experts Bob en Tim je wat vertellen over de leadgeneratie strategie van onze performance marketeers in de business-to-business (B2B) wereld.

Om een voorbeeld te schetsen, noemt Tim een leadgedreven partij: een opdrachtgever actief in de financial lease. Mensen zijn geïnteresseerd in het zakelijk leasen van een auto wanneer zij dit bedrijf benaderen en doen een eventuele aanvraag. Wij streven naar een bepaalde Cost per Action (CPA) voor het bedrijf, om zo rendabel mogelijk resultaat te halen. Op basis van een positieve CPA schalen we vervolgens op.

Toch is dit lastig, vult Bob aan. Financial lease is voor zakelijke lease en bij een aanvraag weet je niet of deze werd gedaan door een bedrijf of een particulier. Hoe pakken we dit dan toch zo effectief mogelijk aan?

Onze performance marketeer Bob

De grote start voor een leadgeneratie strategie: data

Het begint met kijken naar bestaande data. Op basis daarvan heb je een vertrekpunt: hoe ga je optimaliseren? Welke kansen zie je?

Je start jouw leadgeneratie strategie met een bepaalde waarde van de bounce rate, time on site en pages visited. Tijdens de campagne kijken we naar hoe de cijfers zich ontwikkelen op deze drie gebieden: zij vormen namelijk de kwaliteit van het verkeer.

Google wordt steeds slimmer; je voedt het met data en het algoritme leert gaandeweg. Het is echter belangrijk om goed inzicht te hebben in het verkeer. Veel zoektermen waarbij het duidelijk is dat hier particulieren achter zitten sluiten we uit, om het verkeer zo kwalitatief mogelijk te houden.

Daarnaast is het van belang dat leads geen doel op zich worden, want dat zou betekenen dat de kwaliteit terug kan lopen. Je moet bijsturen om echt kwalitatieve leads te halen! Dit kun je bijvoorbeeld doen door heel overtuigend te zijn in jouw advertentietekst en duidelijk te laten zien dat het om B2B gaat. Ook kun je met behulp van vakjargon de juiste mensen aanspreken.

“Als je doel meer leads behalen is, zou het betekenen dat je hier op in gaat spelen in plaats van kwalitatieve leads. Een KPI moet nooit het doel zijn – het doel moet juist de omzet zijn.”– Tim, performance marketeer

Check de basis

Bob vertelt dat het van uiterst belang is om vanaf de start van een campagne een aantal meetbare softconversies live te hebben staan. Denk hierbij aan gratis downloads, clicks to email, clicks to call etc. Als deze softconversies goed gaan, is het verantwoord om meer te bieden op keywords en hogere campagnebudgetten in te stellen! Hiermee bouw je namelijk een audience op die al interesse heeft getoond.

Bij een nieuwe samenwerking is het belangrijk om de verwachtingen vanuit beide kanten te managen, benadrukt Tim. Op basis hiervan wordt de scope bepaald.

Ook noemt Bob het belang van een goede accountmanager in dit proces. Het is ontzettend belangrijk om, voordat we een samenwerking aangaan, dezelfde verwachtingen hebben: we willen onszelf hard maken voor wat we echt waar kunnen maken.

Meer Hierover? Bob vertelt je binnenkort over zijn ervaring met LinkedIn Advertising

Keyword match types

Google Generic Search bestaat uit Keyword match types. Het is een hele mond vol, maar je kunt het vrij letterlijk nemen. Het is de match van bepaalde zoektermen met jouw advertentie: een manier om geld uit te geven aan direct rendabele clicks.

De verschillende keyword match types

De match types zijn belangrijk voor de zoekstrategie van een marketeer, omdat ze bepalen hoe accuraat het keyword matcht met de zoekopdracht van een internetgebruiker. Er zijn verschillende Google ads match types. We gaan ze één voor één langs en vertellen je meer over wat ze precies doen:

  1. Exact match – Zoekopdrachten met dezelfde betekenis als het ingevoerde keyword tonen jouw advertentie. Wanneer je de woorden tussen [vierkante haakjes] zet, zullen deze exact met het woord/de woorden matchen, zonder te combineren met andere woorden. Ze zullen dit ook doen met varianten die erg dichtbij zitten. De advertentie over “groene broeken” kan bijvoorbeeld ook naar voren komen bij een zoekopdracht als “broeken” en een typfout als “groene breoken”.
  2. Broad match – Bij een broad match kun je instellen dat jouw advertentie tevoorschijn komt, ook wanneer er woorden worden gezocht die vergelijkbaar zijn met het keyword (synoniemen en meervoud). Wanneer jij bijvoorbeeld voor “groene broeken” wilt adverteren, kun je al naar voren komen bij zoekopdrachten als “kopen gekleurde broek”. Eerder werd Broad Modified match ook nog gebruikt. Deze was iets preciezer, maar liet nog wel wat ruimte over voor het bereik en de zichtbaarheid van brede matches.
  3. Phrase match – Jouw advertentie wordt getoond wanneer een zoekopdracht de exacte keyphrase bevat die jij invoert. Wanneer je bijvoorbeeld instelt dat “groene broeken” jouw phrase match keywords zijn, wordt jouw advertentie gekoppeld aan zoektermen als “nieuwe groene broek” of “groene broek mannen”.
  4. Negative keywords – Met behulp van negative keywords is het mogelijk om ervoor te zorgen dat een advertentie niet tevoorschijn komt bij bepaalde keywords. Het is een belangrijk onderdeel van het optimaliseren van een campagne, omdat je advertentie op deze manier niet bij de verkeerde dingen tevoorschijn komt. Anders dan bij de exacte matches moet je hierbij wel alle “versies” in het systeem zetten: meervoud et cetera.

Onze aanpak

Bij Yellowhawk bouwen we onze campagnes op met behulp van verschillende advertentiegroepen. In eerste instantie doen we dit met exact en phrase keywords, om zo relevant mogelijk te beginnen. Wanneer we zien dat bepaalde termen het goed gaan doen, starten we experimenten met broad keywords.

Uit ervaring weten we dat hier een hoop zoektermen op binnenkomen. De relevante zoektermen die hieruit vloeien voegen we toe als exact en phrase keywords, waarna we de irrelevante uitsluiten (met behulp van negative keywords).

Keyword matching is natuurlijk geen gegarandeerde succesfactor en zeker niet het enige wat bepaalt hoe jouw advertentie zal presteren. Toch raden wij het graag aan, omdat het een significant deel van het succes van je advertentie kan bepalen!

Always-on marketing: een constante flow van leads

Het principe

In de wereld van campagnes wordt er constant geëxperimenteerd met verschillende manieren van aanpak. Traditioneel worden campagnes meestal per periode opgesteld. Het wordt als het ware projectmatig gedaan: met een start en een einddoel. Zo kan de campagne seizoensgebonden zijn (moederdag, Valentijnsdag, kerst) of actiematig, zoals het tijdelijk promoten van een aanbieding, korting of andere boodschap.

Het is uiteraard niet verkeerd om hierop in te spelen – maar enkel hiermee zul je geen constante stroom van bezoekers, omzet of leads bereiken. Wanneer je met jouw webshop/platform wil sturen op zo’n constante stroom van leads of omzet, dan is een always-on campagne interessant.

Steeds meer merken zijn fan van een always-on (AO) campagne. Een AO campagne is een marketing fundament wat het gehele jaar live staat met een meetbare doelstelling.

Een nieuwe gedachte

Het is uiteraard geen garantie, maar met een always-on campagne is de kans op succes meestal wel groter. Je hebt namelijk het hele jaar de tijd om te testen en resultaat te verbeteren, tegen lagere kosten. Een always-on campagne kan een continue proces aan diverse kanalen, content en/of advertenties zijn, maar het kan ook real-time inspelen op situaties. Zo zijn er merken die inspelen op een bepaalde gebeurtenis die niet per se van tevoren te plannen was

Het feit dat Max moest racen wisten we allemaal. Dat hij won, kon Bol.com niet voorspellen. Hieronder zie je hoe zij op een originele manier hebben ingespeeld op deze situatie:

De traditionele gedachte dat we vooraf moeten bedenken wat de acties zijn van potentiële klanten komt vanuit het hele broadcast principe. Omdat men eerder nog niet zo snel en goed kon meten hoe iemand zich kan gaan gedragen, was het belangrijk om een zo goed mogelijke inschatting te maken.

Gek genoeg wordt deze tactiek nog erg vaak gebruikt, terwijl we inmiddels genoeg mogelijkheden hebben om op basis van data te meten en te analyseren. Er is ruimte voor data-gedreven opties: je anticipeert als het ware op de toekomst met behulp van data.

Experimenteren is het nieuwe innoveren

Always-on is eigenlijk voornamelijk testen, testen en nog eens testen. Je creëert en blijft creëren. Durf opvallende dingen te maken en kijk wat er gebeurt met jouw campagneresultaten. Wees niet bang om te experimenteren, dit is het nieuwe innoveren. Het is noodzakelijk om “fouten” te durven maken – op deze manier zie je wat werkt en kun je jouw content het meest relevant inzetten tegen het beste resultaat.

Met jouw KPI’s kun je meten wat werkt. Klikken bezoekers door binnen een website? Weten bezoekers het contactformulier te vinden? Klikken ze door bij het zien van een bepaalde advertentie? Kortom: weet waar je doelgroep is, wees daar en start met een continu traject om je eigen resultaat te verbeteren.

Wat is Performance Max?

Machine learning als basis

Performance Max, de nieuwste toevoeging aan Google Ads, laat ons kennismaken met het adverteren van de toekomst. Het is niet zomaar een nieuwe optie: het is het begin van besluitvorming op basis van Machine Learning. Innovatief, effectief en specifiek.

Machine what? Machine learning: it’s in the name. Het gaat hier om een systeem dat van data kan leren om beter te presteren. Het is een vorm van Kunstmatige Intelligentie (AI): een term voor machines die menselijke intelligentie nabootsen. Wees niet bang dat we het hebben over The Matrix-achtige praktijken, Kunstmatige Intelligentie is al helemaal verweven in ons dagelijks leven. Het zorgt bijvoorbeeld voor een soepel verloop van online winkelen en betalingen.

Hoe het werkt

Terug naar Performance Max. Automatisering speelt een belangrijke rol bij deze tool. Dit werkt als volgt: het is aan jou als bedrijf om afbeeldingen, video’s, teksten en feeds te uploaden. Op basis van deze content maakt Performance Max verschillende advertentietypes.

De tool wordt geoptimaliseerd door het “lerende” karakter van Performance Max: het helpt je om alle conversies op de verschillende advertentie-kanalen van Google te vergroten.

Omdat het op basis van Kunstmatige Intelligentie mogelijk is om jouw advertenties te optimaliseren en publiek automatisch te targeten, zul je sneller resultaten zien. Bovendien geven nieuwe reports op je eigen Google Insights pagina gedetailleerde informatie over advertenties en hun impact. Op basis van deze gegevens worden aanpassingen aanbevolen die gemaakt kunnen worden om advertenties te optimaliseren.

Voorbeeld van de campagnes die Google maakt op basis van jouw aangeleverde materiaal.

Een van de belangrijkste dingen: Google Performance Max wordt volledig gedreven op basis van jouw doelstellingen. Het automatische systeem van Performance Max gebruikt bestaande data om advertenties te creëren die overeenkomen met jouw doelstellingen. Bovendien heb je met Google’s Audience Signals de mogelijkheid om breed in te zetten op publiek. Dit gaat dan vooral om het publiek dat graag actie wil ondernemen – Performance Max ziet dit voor jou.

Onze eigen ervaring

Alle inventory vanuit Google gecombineerd in één systeem – dat is wat Performance Max ons biedt. We zijn dit voornamelijk bij onze e-commerce klanten gaan testen, maar dat neemt niet weg dat het mogelijk is om dit breder te gebruiken. Alles wat je per campagne instelt kan namelijk samengevoegd worden: zoekwoorden, advertenties, afbeeldingen, video’s et cetera.

We hebben ontdekt dat een aantal dingen belangrijk waren in dit proces. Ten eerste is het goed om erop voorbereid te zijn dat het verkeer vanuit andere campagnes overgenomen kan worden door een Performance Max campagne. Normaal wordt er bij campagnes eerst een klein budget ingesteld, maar bij Performance Max merkten we dat er al vrij snel opgeschaald kon worden. Niet alleen omdat de campagne al vrij snel voldeed aan het gestelde doel, maar ook omdat het verkeer vanuit andere campagnes afnam. Het kan dus ook een risico zijn.

Weet dat het verkeer dus gekannibaliseerd kan worden (het wordt “ingepikt” door een andere campagne). Tip van ons: maak altijd gebruik van exacte keywords (exact match). Deze winnen het altijd van een Performance Max campagne. Test hiermee!

De onderstaande tabel geeft aan in welke gevallen Performance Max wint van andere campagnes. Mocht je meer controle willen, focus dan vooral op exact match vanuit bestaande campagnes:

Resultaten

De resultaten laten zien dat er veel meer verkeer aanwezig is op een website. Het aantal kliks neemt toe, waardoor we vergeleken met andere campagnes veel sneller op kunnen schalen. Het is inderdaad zo dat verkeer soms wordt gekaapt, maar dat hoeft niet altijd erg te zijn. Campagnes zijn vrij op te schalen en je kunt actief testen met biedstrategieën en targets.

Kortom, het is in principe gunstig voor elk type bedrijf, maar wanneer je een specifiek doel hebt zal het waarschijnlijk het beste presteren. Denk hierbij aan de lancering van een product, dienst of pagina. Als Yellowhawk helpen wij vooral bedrijven in de e-commerce branche die lead gedreven zijn. Voor onze sector is Performance Max dus veel meer dan alleen maar een extra ad-optie: het helpt ons om jouw business zo efficiënt en rendabel mogelijk te laten groeien.

Bronnen:

Tone of Voice: het begint bij de basis

De juiste Tone of Voice bepalen voor jouw bedrijf, dat is wat je wilt. Als het goed is werk je naar een tone of voice toe waaruit blijkt dat jíj het bent – uniek en herkenbaar. Je hebt dezelfde stem: waar men jouw brand ook tegenkomt. Of het nou een blog is, een social media pagina of een gemiddelde pagina op een website, het is van belang dat je dezelfde stem hebt. The key? Consistentie! 

Vaak wordt er gedacht dat je zoveel mogelijk moet aansluiten op je doelgroep. Pas hiermee op! Wanneer je te graag, teveel wilt klinken als je doelgroep kan dit averechts werken. Het gevaar is dat je “te hip” of “te formeel” wilt klinken. 

Blijf jezelf, dat is misschien wel het allerbelangrijkst. Maar juist op zo’n moment kun je tegen een probleem aanlopen – wie ben ik als organisatie? Merkidentiteit, kernwaarden en persoonlijkheid van de organisatie spelen een grote rol.

Ken jouw “waarom”, de basis voor je Tone of Voice

Het is waardevol om, zoals Simon Sinek zou zeggen, jouw “waarom” altijd helder te hebben. Denk na over wat jou ten diepste kenmerkt als bedrijf en hoe je dit verwerkt in USP’s. Dit klinkt misschien wat groots voor een Tone of voice, maar op deze manier weet je ook precies hoe je over zou willen komen. 

Het is namelijk zo dat tone of voice uit twee onderdelen bestaat. De voice is de stem van de organisatie – die is in de basis hetzelfde. Altijd herkenbaar en consistent. Dan heb je de tone, die baseer je meer op het platform of op een specifieke situatie. Dit bestaat uit de factoren doelstelling, kanaal en doelgroep. De tone kan dus een beetje uiteenlopen, maar is altijd gebaseerd op een herkenbare voice. 

Tot slot: een hulpmiddel voor het bepalen van jouw Tone of voice is het Brand Personality Spectrum. Met behulp van dit model kun je keuzes maken op basis van twee uitersten. Dit kan een stukje sturing geven!