Als we met deze campagne een 20% groei van bezoekersaantallen konden bereiken, beschouwden we het als geslaagd. Die groei was méér dan waargemaakt.

Kun je iets meer over de Dutch Design Foundation en jezelf vertellen?

De Dutch Design Foundation (DDF) is een overkoepelende organisatie voor een aantal labels. Het meest bekende hiervan is de Dutch Design Week. Ik durf wel te zeggen dat de Dutch Design Week tot de top 3 van de beste designevenementen ter wereld behoort.

Mijn rol is ervoor zorgen dat de marketingactiviteiten bijdragen aan het succes van onze klanten. Die klanten zijn de designers die hun creaties tijdens de Dutch Design Week exposeren. Ons doel is om hen aan potentiële opdrachtgevers te verbinden.

Wat zijn de activiteiten van de Dutch Design Foundation?

De DDF organiseert jaarlijks in oktober de Dutch Design Week, een vijfdaags evenement waar ongeveer 350.000 bezoekers op afkomen. Verder organiseren we de Dutch Design Awards, die Nederlandse ontwerpers bekroont en het gesprek over design gaande houdt. De World Design Embassies is een programma dat ik het beste kan omschrijven als een denktank en ambassade voor ontwerpers. Als laatste is er het What if Lab, een initiatief dat bedrijven op een laagdrempelige manier met ontwerpers verbindt.

Wat was de uitdaging bij de Dutch Design Week?

De bezoekersaantallen groeiden jaar in, jaar uit. We zijn natuurlijk blij met het consumentenbezoek, maar het is ook belangrijk om business professionals aan te trekken. Dat vroeg om segmentatie: speciale tickets en evenementen voor zakelijke bezoekers. We wilden daarbij ook over de grens kijken.

We deden al zaken met een online bureau, maar we vertrouwden er niet 100% op dat ze wisten aan welke knoppen ze moesten draaien en wat er dan zou gebeuren. Wij wilden juist grip krijgen op de online advertentie-inzet vanwege het potentieel dat we erin zagen.

“Dit wordt het derde jaar van onze samenwerking. We zetten de lessen van 2018 en 2019 om in een database, een soort collectief brein dat ons helpt om steeds effectiever te zijn.”

Wat was de aanpak van Yellowhawk?

We hebben met Yellowhawk een strategische roadmap voor de komende jaren gemaakt. Daarbij hielden we rekening met twee wensen: méér internationale bezoekers en méér zakelijke bezoekers trekken. We vonden antwoord op de vragen welke personen we moesten targeten, we bouwden campagnes op zo’n manier op dat ze juist die mensen zouden aanspreken. We benaderden die mensen via relevante kanalen om uiteindelijk de beste conversie te bereiken.

Wat heeft deze aanpak de klant heeft opgeleverd?

De focus voor 2019 was op de Europese ticketing. De resultaten waren erg goed. Een deel van het budget is naar brand awareness gegaan. Dat wisten we van tevoren; het is een periode van investeren.

Zijn verwachtingen en resultaten waargemaakt?

Jazeker. We hadden aan het begin geen knetterhard doel gesteld omdat het het eerste jaar van onze samenwerking was. Als we met deze campagne een 20% groei van bezoekersaantallen konden bereiken, beschouwden we het als geslaagd. Die groei was méér dan waargemaakt.

Hoe heeft deze werkwijze jullie organisatie veranderd?

Als organisatie verandert het ons niet, maar ons marketingteam en Yellowhawk proberen zoveel mogelijk samen op te trekken. Onze mensen worden slimmer van de samenwerking. We hadden al het beeld dat we moesten segmenteren. De samenwerking heeft bijgedragen tot het begrip dat we internationaal moeten doorpakken.

Wat staat er nog op de planning en wat is de rol van Yellowhawk hierin?

De basis is ieder jaar hetzelfde: een standaardcampagne waarvan we de efficiëntie en conversie willen verhogen. Onze grote ambitie is internationaal bekend en geliefd worden. We hebben tijdens de laatste twee edities van de Dutch Design Week geleerd wat wel en niet werkt, welke regio’s we raken en welke niet.

Design en duurzaamheid gaan hand in hand. We vinden het daarom niet zo slim om mensen uit Azië en Amerika in te vliegen. We willen sowieso eerst Europa onder controle krijgen. Een idee waar we mee spelen is treinreizen vanuit verschillende Europese steden aan te bieden, inclusief hotel en toegangskaartje.

Waarom zou je Yellowhawk aanraden?

Ik geloof heel erg in: als jij goed bent voor mij, ben ik goed voor jou. Ik heb Yellowhawk dan ook al bij meerdere marketeers en ondernemers aangeraden. Dan moet ik er wel zeker van zijn dat die bedrijven tegen scherpte kunnen. Want Yellowhawk durft af en toe best tegengas te geven.

De mannen van Yellowhawk zeggen wat ze doen en doen wat ze zeggen. We hebben een professionele relatie; ik begrijp misschien 30% van wat Yellowhawk precies doet, en moet ervan uit kunnen gaan dat zij de andere 70% volledig onder controle heeft. In Yellowhawk heb ik de ervaren professionals gevonden die met die ruimte en vrijheid om kunnen gaan.

  • Ook behoefte aan méér online resultaat? We helpen je graag!
    Neem contact op