Activatie campagne DDW 2018

laptop

WE REALISEERDEN 50% MEER ONLINE TICKETS DOOR EEN SPRAAKMAKENDE ACTIVATIE CAMPAGNE.

Dutch Design Week

De Dutch Design Week in Eindhoven staat al jaren bekend als het meest inspirerende Design Festival ter wereld, aldus The New York Times. Het evenement trok in 2018 een recordaantal van 355.000 bezoekers.

Dutch Design Foundation – de organisatie achter Dutch Design Week – heeft Yellowhawk gevraagd om een nieuwe online activatie campagne te ontwikkelen. De volledig nieuwe online marketing aanpak was onderdeel van een torenhoge ambitie, zo is er dit jaar ook geïnvesteerd in de ontwikkeling van een volledig nieuw online platform: ddw.nl, waar Yellowhawk ook bij betrokken is geweest.

image

Focus op conversie

De vraag vanuit DDF was simpel; Hoe kunnen we met een vergelijkbaar mediabudget over de grens van 2017 heen met de online ticketverkoop?

Een full-funnel aanpak

We hebben de DDW campagnestrategie opgebouwd volgens het ‘see, think, do, care’ model. In elke fase hebben we verschillende doelgroepen benaderd met een aansprekende en relevante boodschap. De strategische kapstok stond, nu was het tijd voor de invulling.

Vervolgens is per fase bepaald welke online marketing kanalen het beste aansluiten op de klantbehoefte. Men werd zo bij interesse in één campagne meegenomen in het proces van ‘kennismaken’ > ‘informeren’ > ‘overtuigen’. De verschillende fases werden ook meetbaar gemaakt en afgerekend op passende KPI’s. Het waarborgen van de attributie binnen de gehele campagne en het end-to-end doormeten van de gehele funnel was namelijk een harde eis.

See fase – Kennismaken

Deze fase was bedoeld om awareness te creëren rondom DDW 2018, een introductie voor het evenement dit jaar. De boodschap was volledig gericht op ‘save the date’. We wilden potentiële bezoekers nieuwsgierig maken zonder iets vrij te geven over het programma. We hebben hiervoor zowel Instagram als Facebook animatievideos en advertenties ingezet. Er is een brede doelgroep getarget, gespecificeerd op: business professionals, design professionals en consumenten.

Think fase – Informeren

Het was tijd voor de eerste DDW 2018 “Trailer”. Door het tonen van verschillende grote designers als Piet Hein Eek (etc) wekte we de aandacht bij de potentiële bezoekers. Deze bekeken daarna massaal het programma op de DDW website. Exact het doel voor de ‘Think fase’. Naast video animaties waarin de bekende namen uit de design wereld getoond werden hebben we ook uitingen laten ontwikkelen met opkomende design talenten.

Do fase – Overtuigen

De finale van de activatie campagne. Met verschillende advertentievormen en gerichte remarketing was de boodschap in deze fase gericht op de harde conversie, namelijk; ‘Get tickets’. We richtte ons op de eerdere geïnteresseerden uit de ‘see’ en ‘think’ fase met natuurlijk als uitzondering de bezoekers die al een ticket gekocht hadden.

Tijdens deze fase zagen we opvallend veel positieve interactie op de uitingen. Opvallend is dat men niet ‘DDW moe’ werd. Op de banners zijn geen kritische reacties binnengekomen. Men had er zin in!

 

“De resultaten waren dan ook boven verwachting; we hebben 50% meer online tickets verkocht t.o.v. 2017. Dit heeft uiteindelijk geleid tot ruim 60% meer online omzet.”

Resultaat boven verwachting

We hebben een campagne ontwikkeld die niet alleen wist te interesseren en informeren, maar ook sterk wist te converteren. Door te werken met micro-conversies hebben we de gehele attributie in kaart gebracht en de social uitingen hebben voor veel positieve engagement gezorgd.

We zijn heel gericht te werk gegaan en hebben samen met de Dutch Design Foundation de campagne fundering tot in detail uitgewerkt. De resultaten waren dan ook boven verwachting; we hebben 50% meer online tickets verkocht t.o.v. 2017. Dit heeft uiteindelijk geleid tot ruim 60% meer online omzet. Dit zijn resultaten waar we als bureau enorm trots op zijn! Wij zeggen… op naar DDW 2019!

  • Ook behoefte aan méér online resultaat? We helpen je graag!
    Neem contact op