Wat is Performance Max?

KENNIS

Machine learning als basis

Performance Max, de nieuwste toevoeging aan Google Ads, laat ons kennismaken met het adverteren van de toekomst. Het is niet zomaar een nieuwe optie: het is het begin van besluitvorming op basis van Machine Learning. Innovatief, effectief en specifiek.

Machine what? Machine learning: it’s in the name. Het gaat hier om een systeem dat van data kan leren om beter te presteren. Het is een vorm van Kunstmatige Intelligentie (AI): een term voor machines die menselijke intelligentie nabootsen. Wees niet bang dat we het hebben over The Matrix-achtige praktijken, Kunstmatige Intelligentie is al helemaal verweven in ons dagelijks leven. Het zorgt bijvoorbeeld voor een soepel verloop van online winkelen en betalingen.

Hoe het werkt

Terug naar Performance Max. Automatisering speelt een belangrijke rol bij deze tool. Dit werkt als volgt: het is aan jou als bedrijf om afbeeldingen, video’s, teksten en feeds te uploaden. Op basis van deze content maakt Performance Max verschillende advertentietypes.

De tool wordt geoptimaliseerd door het “lerende” karakter van Performance Max: het helpt je om alle conversies op de verschillende advertentie-kanalen van Google te vergroten.

Omdat het op basis van Kunstmatige Intelligentie mogelijk is om jouw advertenties te optimaliseren en publiek automatisch te targeten, zul je sneller resultaten zien. Bovendien geven nieuwe reports op je eigen Google Insights pagina gedetailleerde informatie over advertenties en hun impact. Op basis van deze gegevens worden aanpassingen aanbevolen die gemaakt kunnen worden om advertenties te optimaliseren.

Voorbeeld van de campagnes die Google maakt op basis van jouw aangeleverde materiaal.

Een van de belangrijkste dingen: Google Performance Max wordt volledig gedreven op basis van jouw doelstellingen. Het automatische systeem van Performance Max gebruikt bestaande data om advertenties te creëren die overeenkomen met jouw doelstellingen. Bovendien heb je met Google’s Audience Signals de mogelijkheid om breed in te zetten op publiek. Dit gaat dan vooral om het publiek dat graag actie wil ondernemen – Performance Max ziet dit voor jou.

Onze eigen ervaring

Alle inventory vanuit Google gecombineerd in één systeem – dat is wat Performance Max ons biedt. We zijn dit voornamelijk bij onze e-commerce klanten gaan testen, maar dat neemt niet weg dat het mogelijk is om dit breder te gebruiken. Alles wat je per campagne instelt kan namelijk samengevoegd worden: zoekwoorden, advertenties, afbeeldingen, video’s et cetera.

We hebben ontdekt dat een aantal dingen belangrijk waren in dit proces. Ten eerste is het goed om erop voorbereid te zijn dat het verkeer vanuit andere campagnes overgenomen kan worden door een Performance Max campagne. Normaal wordt er bij campagnes eerst een klein budget ingesteld, maar bij Performance Max merkten we dat er al vrij snel opgeschaald kon worden. Niet alleen omdat de campagne al vrij snel voldeed aan het gestelde doel, maar ook omdat het verkeer vanuit andere campagnes afnam. Het kan dus ook een risico zijn.

Weet dat het verkeer dus gekannibaliseerd kan worden (het wordt “ingepikt” door een andere campagne). Tip van ons: maak altijd gebruik van exacte keywords (exact match). Deze winnen het altijd van een Performance Max campagne. Test hiermee!

De onderstaande tabel geeft aan in welke gevallen Performance Max wint van andere campagnes. Mocht je meer controle willen, focus dan vooral op exact match vanuit bestaande campagnes:

Resultaten

De resultaten laten zien dat er veel meer verkeer aanwezig is op een website. Het aantal kliks neemt toe, waardoor we vergeleken met andere campagnes veel sneller op kunnen schalen. Het is inderdaad zo dat verkeer soms wordt gekaapt, maar dat hoeft niet altijd erg te zijn. Campagnes zijn vrij op te schalen en je kunt actief testen met biedstrategieën en targets.

Kortom, het is in principe gunstig voor elk type bedrijf, maar wanneer je een specifiek doel hebt zal het waarschijnlijk het beste presteren. Denk hierbij aan de lancering van een product, dienst of pagina. Als Yellowhawk helpen wij vooral bedrijven in de e-commerce branche die lead gedreven zijn. Voor onze sector is Performance Max dus veel meer dan alleen maar een extra ad-optie: het helpt ons om jouw business zo efficiënt en rendabel mogelijk te laten groeien.

Bronnen:

GERELATEERDE BERICHTEN

KENNIS
3 opvallende advertentietypes
In de vorige blog hebben we het uitgebreid over de eerste indruk van een advertentie…
KENNIS
4 tips om te starten met social media recruitment
Naast traditionele manieren van recruitment wordt ook social media tegenwoordig veel gebruikt om mensen te…
KENNIS
De voordelen van Google for Jobs
Ongeveer 70% van de werkzoekenden begint in Google. Tegenwoordig is het zo dat er, in…
KENNIS
Augmented Reality in de marketingwereld
Augmented Reality gebruiken is al een aantal jaren helemaal hip en happening in de marketingwereld.…
KENNIS
3 handige KPI’s om jouw contentstrategie mee te beoordelen
We nemen je deze weken mee in de wereld van contentmarketing. Wat wij hebben laten…
KENNIS
Storytelling in je contentstrategie: een must?
Vanuit onszelf hebben we automatisch de drang om ons persoonlijke verhaal te vertellen wanneer ons…
KENNIS
Starten met contentmarketing: het Contentmarketing Framework
In de vorige blog hebben we je verteld waarom er alle reden toe is om…
KENNIS
Boost je webshop met automation tool Klavyio
Klavyio is een automation tool om gepersonaliseerde berichten te sturen naar de bezoekers van een…
KENNIS
Wat is een ROAS?
Een ROAS betekent Return On Ad(vertisement) Spend. Het kan de effectiviteit van jouw campagne bepalen…
KENNIS
De betekenis en waarde van marketing automation
We geven het eerlijk toe, marketing automation klinkt wat abstract. Toch is het té belangrijk…
KENNIS
De betekenis van co-creatie
Co-creatie: je lost een vraagstuk op, samen met jouw consumenten. Je laat hen meedenken aan…
KENNIS
See, Think, Do, Care: kort en bondig hoe het zit
Het See, Think, Do, Care model brengt de klantreis in beeld. Dit model werkt als…
KENNIS
LinkedIn advertising: insights van onze performance marketeer Bob
Bob en Tim hebben je eerder al het een ander verteld over leadgeneratie. Bob vertelt…
KENNIS
De leadgeneratie strategie van onze performance marketeers
Bij Yellowhawk werken we vooral voor twee type klanten: e-commerce en leadgedreven. E-commerce draait vooral…
KENNIS
Keyword match types
Google Generic Search bestaat uit Keyword match types. Het is een hele mond vol, maar…
KENNIS
Always-on marketing: een constante flow van leads
Het principe In de wereld van campagnes wordt er constant geëxperimenteerd met verschillende manieren van…
KENNIS
Wat is Performance Max?
Machine learning als basis Performance Max, de nieuwste toevoeging aan Google Ads, laat ons kennismaken…
KENNIS
Tone of Voice: het begint bij de basis
De juiste Tone of Voice bepalen voor jouw bedrijf, dat is wat je wilt. Als…
KENNIS
Meer leads genereren: deze 6 dingen moet je weten
De droom van elke startende ondernemer is genoeg verkeer naar een webshop krijgen. Hoe mooi…
KENNIS
Online marketing investering met ons Spend-level model
Als Yellowhawk pakken we het net even anders aan. We spelen vanaf het begin in…
KENNIS
Een schaalbaar business model
Wat is een schaalbaar business model? Wanneer opdrachtgevers bij ons komen met een marketingvraagstuk kan…
KENNIS
Merken met een sterke groeiambitie
Waar we als Yellowhawk echt enthousiast van worden zijn opdrachtgevers met een sterke groeiambitie. Wanneer…
KENNIS
Is marketing een cruciaal onderdeel van jouw succes?
Elke organisatie kijkt weer anders naar marketing en wat het dient op te leveren. Een…
KENNIS
Organisaties die geloven in online
Bedrijven en organisaties die zien wat de online wereld voor mogelijkheden biedt: dat is voor…
KENNIS
Wat is performance marketing?
Als experts in performance marketing krijgen we geregeld de vraag: “Wat is de betekenis van…
1 / 9