Wat is Performance Max?
Machine learning als basis
Performance Max, de nieuwste toevoeging aan Google Ads, laat ons kennismaken met het adverteren van de toekomst. Het is niet zomaar een nieuwe optie: het is het begin van besluitvorming op basis van Machine Learning. Innovatief, effectief en specifiek.
Machine what? Machine learning: it’s in the name. Het gaat hier om een systeem dat van data kan leren om beter te presteren. Het is een vorm van Kunstmatige Intelligentie (AI): een term voor machines die menselijke intelligentie nabootsen. Wees niet bang dat we het hebben over The Matrix-achtige praktijken, Kunstmatige Intelligentie is al helemaal verweven in ons dagelijks leven. Het zorgt bijvoorbeeld voor een soepel verloop van online winkelen en betalingen.
Hoe het werkt
Terug naar Performance Max. Automatisering speelt een belangrijke rol bij deze tool. Dit werkt als volgt: het is aan jou als bedrijf om afbeeldingen, video’s, teksten en feeds te uploaden. Op basis van deze content maakt Performance Max verschillende advertentietypes.
De tool wordt geoptimaliseerd door het “lerende” karakter van Performance Max: het helpt je om alle conversies op de verschillende advertentie-kanalen van Google te vergroten.

Omdat het op basis van Kunstmatige Intelligentie mogelijk is om jouw advertenties te optimaliseren en publiek automatisch te targeten, zul je sneller resultaten zien. Bovendien geven nieuwe reports op je eigen Google Insights pagina gedetailleerde informatie over advertenties en hun impact. Op basis van deze gegevens worden aanpassingen aanbevolen die gemaakt kunnen worden om advertenties te optimaliseren.

Een van de belangrijkste dingen: Google Performance Max wordt volledig gedreven op basis van jouw doelstellingen. Het automatische systeem van Performance Max gebruikt bestaande data om advertenties te creëren die overeenkomen met jouw doelstellingen. Bovendien heb je met Google’s Audience Signals de mogelijkheid om breed in te zetten op publiek. Dit gaat dan vooral om het publiek dat graag actie wil ondernemen – Performance Max ziet dit voor jou.
Onze eigen ervaring
Alle inventory vanuit Google gecombineerd in één systeem – dat is wat Performance Max ons biedt. We zijn dit voornamelijk bij onze e-commerce klanten gaan testen, maar dat neemt niet weg dat het mogelijk is om dit breder te gebruiken. Alles wat je per campagne instelt kan namelijk samengevoegd worden: zoekwoorden, advertenties, afbeeldingen, video’s et cetera.
We hebben ontdekt dat een aantal dingen belangrijk waren in dit proces. Ten eerste is het goed om erop voorbereid te zijn dat het verkeer vanuit andere campagnes overgenomen kan worden door een Performance Max campagne. Normaal wordt er bij campagnes eerst een klein budget ingesteld, maar bij Performance Max merkten we dat er al vrij snel opgeschaald kon worden. Niet alleen omdat de campagne al vrij snel voldeed aan het gestelde doel, maar ook omdat het verkeer vanuit andere campagnes afnam. Het kan dus ook een risico zijn.
Weet dat het verkeer dus gekannibaliseerd kan worden (het wordt “ingepikt” door een andere campagne). Tip van ons: maak altijd gebruik van exacte keywords (exact match). Deze winnen het altijd van een Performance Max campagne. Test hiermee!
De onderstaande tabel geeft aan in welke gevallen Performance Max wint van andere campagnes. Mocht je meer controle willen, focus dan vooral op exact match vanuit bestaande campagnes:

Resultaten
De resultaten laten zien dat er veel meer verkeer aanwezig is op een website. Het aantal kliks neemt toe, waardoor we vergeleken met andere campagnes veel sneller op kunnen schalen. Het is inderdaad zo dat verkeer soms wordt gekaapt, maar dat hoeft niet altijd erg te zijn. Campagnes zijn vrij op te schalen en je kunt actief testen met biedstrategieën en targets.
Kortom, het is in principe gunstig voor elk type bedrijf, maar wanneer je een specifiek doel hebt zal het waarschijnlijk het beste presteren. Denk hierbij aan de lancering van een product, dienst of pagina. Als Yellowhawk helpen wij vooral bedrijven in de e-commerce branche die lead gedreven zijn. Voor onze sector is Performance Max dus veel meer dan alleen maar een extra ad-optie: het helpt ons om jouw business zo efficiënt en rendabel mogelijk te laten groeien.
Bronnen: