Wat is performance marketing?

KENNIS

Als experts in performance marketing krijgen we geregeld de vraag: “Wat is de betekenis van performance marketing?” Hier leggen we het in begrijpelijke taal uit, zodat je voor jouw organisatie kunt bepalen of dit de gewenste aanpak is!

WAT is de betekenis van performance marketing? 

Performance marketing betekent dat je gebruik maakt van een vorm van adverteren, waarbij je alleen betaalt voor het resultaat dat wordt geboekt. Als opdrachtgever laat je weten welke actie je wilt dat jouw doelgroep uitvoert. Vervolgens gaan wij aan de slag om deze actie ‘uit te lokken’. Niet voor alle ondernemingen werkt performance marketing. Wij detecteren al in de onderzoeksfase of deze vorm van marketing gaat werken; nog voordat het advertentiebudget is ingezet. 

Opschalen Yellowhawk

HOE werkt performance marketing dan? 

De basis van performance marketing is betaald adverteren. Dit kan op verschillende manieren! Voorbeelden hiervan zijn Google en Bing. Via deze zoekmachines kunnen wij ervoor zorgen dat bij bepaalde zoekopdrachten de advertentie van een bepaald bedrijf verschijnt. Mooi meegenomen: er wordt pas betaald als er sprake is van een bezoek aan de website. 

Ook hebben Google en Bing displaynetwerken: sites in allerlei niches waarop je kunt adverteren. Adverteer bijvoorbeeld op een receptenwebsite als je kookworkshops organiseert!

Verder bieden sociale netwerken zoals Pinterest, YouTube, Facebook, Instagram en Snapchat interessante mogelijkheden voor adverteerders. Je hebt op deze platforms goed in de hand wie precies jouw advertenties te zien krijgen. Dit betekent dat het mogelijk is om te segmenteren op kenmerken als geslacht, leeftijdsgroep en opleidingsniveau – ideaal om zo gericht mogelijk te adverteren.

Social-advertising-Yellowhawk

WAAROM performance marketing? 

  • Bereik alleen geïnteresseerden: Met performance marketing is het mogelijk om heel specifiek te targeten, zodat er eerder sprake is van een conversie dan wanneer er wordt geadverteerd op de “oude” manier (in een krant of televisie). 
  • Boekt direct resultaat: Dankzij online advertenties krijg je direct bezoekers. 
  • Maximaliseer het resultaat: Als je meer uit je advertentiebudget wilt halen, doe je er goed aan om ervaren performance marketeers in te huren. Zo slaagden wij er laatst in om met de helft van een regulier budget 25% meer omzet te genereren. 
  • Houd controle over je budget: Omdat je bij performance marketing per voltooide actie (bijv. sollicitatie) betaalt, weet je precies hoeveel je uitgeeft. 
  • Krijg nieuwe inzichten: Ineens flink meer klanten of sales krijgen dwingt je om serieus naar je processen en visie te kijken. Kijk naar de opties en groei
Yellowhawk overleg

ONZE aanpak

Performance marketing kan veel bedrijven en instellingen naar het volgende niveau tillen. Het vergt wel interesse in de online wereld en aandacht voor de wekelijkse rapportages. Ook is er een stukje input van jouw kant nodig. Performance marketing betekent teamwerk – samen zorgen we ervoor dat we over drie maanden de beloofde resultaten hebben gerealiseerd. De betekenis van performance marketing houdt dus veel meer in dan alleen maar betalen voor resultaat bij ons; het betekent een samenwerking.

Roas

Wij denken het liefst in ROAS: de return on ad spend. Dit getal zet de kosten per klik af tegen de winst die je gemiddeld met zo’n klik behaalt. Voor bedrijven met maar één product of dienst is dat getal eenvoudig te berekenen, maar er zijn ook ondernemingen die meerdere producten in verschillende prijsklassen verkopen. De advertentie voor een product in een hogere prijsklasse kan zomaar tot een aankoop in een lagere prijsklasse leiden. De ROAS bekijkt voor de hele campagne wat elke geïnvesteerde euro jou oplevert. Het is een benchmark, een springplank die ons helpt om aanpassingen maken die de ROAS weer verhogen. Na een maand hebben we een goed beeld van de resultaten en kunnen we een keuze maken: doorgaan met een kanaal of de aandacht op een ander kanaal richten. 

Overleg wat is performance marketing

Wij staan bekend om onze persoonlijke aanpak. We spreken graag face-to-face af om jouw wensen en verwachtingen te bespreken en te bekijken wat performance marketing voor jouw organisatie kan betekenen. Graag ontdekken we wat je zou willen bereiken en hoeveel je bereid bent daarin te investeren. Daarna maken we een analyse om te berekenen in hoeverre dit haalbaar is. Wekelijks bespreken we de gedane acties, de resultaten en een mogelijke koerswijziging waar nodig. 

Wij van Yellowhawk denken actief mee over verdere groei. Als collega-ondernemers worden wij een verlengstuk van jullie onderneming. Klinkt dit goed? Maak dan eens een afspraak voor een vrijblijvende kennismaking.

GERELATEERDE BERICHTEN

KENNIS
3 opvallende advertentietypes
In de vorige blog hebben we het uitgebreid over de eerste indruk van een advertentie…
KENNIS
4 tips om te starten met social media recruitment
Naast traditionele manieren van recruitment wordt ook social media tegenwoordig veel gebruikt om mensen te…
KENNIS
De voordelen van Google for Jobs
Ongeveer 70% van de werkzoekenden begint in Google. Tegenwoordig is het zo dat er, in…
KENNIS
Augmented Reality in de marketingwereld
Augmented Reality gebruiken is al een aantal jaren helemaal hip en happening in de marketingwereld.…
KENNIS
3 handige KPI’s om jouw contentstrategie mee te beoordelen
We nemen je deze weken mee in de wereld van contentmarketing. Wat wij hebben laten…
KENNIS
Storytelling in je contentstrategie: een must?
Vanuit onszelf hebben we automatisch de drang om ons persoonlijke verhaal te vertellen wanneer ons…
KENNIS
Starten met contentmarketing: het Contentmarketing Framework
In de vorige blog hebben we je verteld waarom er alle reden toe is om…
KENNIS
Boost je webshop met automation tool Klavyio
Klavyio is een automation tool om gepersonaliseerde berichten te sturen naar de bezoekers van een…
KENNIS
Wat is een ROAS?
Een ROAS betekent Return On Ad(vertisement) Spend. Het kan de effectiviteit van jouw campagne bepalen…
KENNIS
De betekenis en waarde van marketing automation
We geven het eerlijk toe, marketing automation klinkt wat abstract. Toch is het té belangrijk…
KENNIS
De betekenis van co-creatie
Co-creatie: je lost een vraagstuk op, samen met jouw consumenten. Je laat hen meedenken aan…
KENNIS
See, Think, Do, Care: kort en bondig hoe het zit
Het See, Think, Do, Care model brengt de klantreis in beeld. Dit model werkt als…
KENNIS
LinkedIn advertising: insights van onze performance marketeer Bob
Bob en Tim hebben je eerder al het een ander verteld over leadgeneratie. Bob vertelt…
KENNIS
De leadgeneratie strategie van onze performance marketeers
Bij Yellowhawk werken we vooral voor twee type klanten: e-commerce en leadgedreven. E-commerce draait vooral…
KENNIS
Keyword match types
Google Generic Search bestaat uit Keyword match types. Het is een hele mond vol, maar…
KENNIS
Always-on marketing: een constante flow van leads
Het principe In de wereld van campagnes wordt er constant geëxperimenteerd met verschillende manieren van…
KENNIS
Wat is Performance Max?
Machine learning als basis Performance Max, de nieuwste toevoeging aan Google Ads, laat ons kennismaken…
KENNIS
Tone of Voice: het begint bij de basis
De juiste Tone of Voice bepalen voor jouw bedrijf, dat is wat je wilt. Als…
KENNIS
Meer leads genereren: deze 6 dingen moet je weten
De droom van elke startende ondernemer is genoeg verkeer naar een webshop krijgen. Hoe mooi…
KENNIS
Online marketing investering met ons Spend-level model
Als Yellowhawk pakken we het net even anders aan. We spelen vanaf het begin in…
KENNIS
Een schaalbaar business model
Wat is een schaalbaar business model? Wanneer opdrachtgevers bij ons komen met een marketingvraagstuk kan…
KENNIS
Merken met een sterke groeiambitie
Waar we als Yellowhawk echt enthousiast van worden zijn opdrachtgevers met een sterke groeiambitie. Wanneer…
KENNIS
Is marketing een cruciaal onderdeel van jouw succes?
Elke organisatie kijkt weer anders naar marketing en wat het dient op te leveren. Een…
KENNIS
Organisaties die geloven in online
Bedrijven en organisaties die zien wat de online wereld voor mogelijkheden biedt: dat is voor…
KENNIS
Wat is performance marketing?
Als experts in performance marketing krijgen we geregeld de vraag: “Wat is de betekenis van…
1 / 9