Tone of Voice: het begint bij de basis
De juiste Tone of Voice bepalen voor jouw bedrijf, dat is wat je wilt. Als het goed is werk je naar een tone of voice toe waaruit blijkt dat jíj het bent – uniek en herkenbaar. Je hebt dezelfde stem: waar men jouw brand ook tegenkomt. Of het nou een blog is, een social media pagina of een gemiddelde pagina op een website, het is van belang dat je dezelfde stem hebt. The key? Consistentie!
Vaak wordt er gedacht dat je zoveel mogelijk moet aansluiten op je doelgroep. Pas hiermee op! Wanneer je te graag, teveel wilt klinken als je doelgroep kan dit averechts werken. Het gevaar is dat je “te hip” of “te formeel” wilt klinken.
Blijf jezelf, dat is misschien wel het allerbelangrijkst. Maar juist op zo’n moment kun je tegen een probleem aanlopen – wie ben ik als organisatie? Merkidentiteit, kernwaarden en persoonlijkheid van de organisatie spelen een grote rol.
Ken jouw “waarom”, de basis voor je Tone of Voice
Het is waardevol om, zoals Simon Sinek zou zeggen, jouw “waarom” altijd helder te hebben. Denk na over wat jou ten diepste kenmerkt als bedrijf en hoe je dit verwerkt in USP’s. Dit klinkt misschien wat groots voor een Tone of voice, maar op deze manier weet je ook precies hoe je over zou willen komen.
Het is namelijk zo dat tone of voice uit twee onderdelen bestaat. De voice is de stem van de organisatie – die is in de basis hetzelfde. Altijd herkenbaar en consistent. Dan heb je de tone, die baseer je meer op het platform of op een specifieke situatie. Dit bestaat uit de factoren doelstelling, kanaal en doelgroep. De tone kan dus een beetje uiteenlopen, maar is altijd gebaseerd op een herkenbare voice.
Tot slot: een hulpmiddel voor het bepalen van jouw Tone of voice is het Brand Personality Spectrum. Met behulp van dit model kun je keuzes maken op basis van twee uitersten. Dit kan een stukje sturing geven!
