Storytelling in je contentstrategie: een must?

KENNIS

Vanuit onszelf hebben we automatisch de drang om ons persoonlijke verhaal te vertellen wanneer ons wordt gevraagd om een ervaring (met een product). Wanneer je in gesprek bent met iemand en je wilt diegene overtuigen van een product, ga je logischerwijs niet alle productkwaliteiten opsommen. We vertellen onze persoonlijke ervaring in een bepaalde context, we maken het allemaal wat mooier en we laten onze emotie spreken. En ook voor een contentstrategie is dit van belang: om een contentstrategie geloofwaardig en herkenbaar te maken voor klanten kun je gebruik maken van storytelling.

De definitie van storytelling is: “het opbouwen van een verhaal voor een merk met als doel de klant in aanraking te brengen met de kennis/visie van de organisatie (Postma, 2016). Het is een moderne contentmarketing-key om klanten aan te trekken en vervolgens in eigen community te houden.

Het maken en delen van content door middel van een verhaal is een manier om net iets verder te gaan dan zomaar adverteren. “The value of a good story is priceless”, zegt auteur Hermansson (2008). En daar had hij het aardig bij het juiste eind. Er zijn tegenwoordig zoveel platforms waarop men wordt blootgesteld aan merken: producten worden steeds sneller, duurzamer en beter. Hoe val je nog op? Met storytelling “vermenselijk” je jouw organisatie en maak je een bedrijf toegankelijk.

Wat gebeurt er bij storytelling?

Men bouwt emotionele associaties op met je merk en begrijpt het merk beter bij storytelling. Een kenmerk van storytelling is namelijk het bouwen van connecties met klanten en medewerkers, door het oproepen van emoties en gevoelens. Ieder merk heeft een verhaal te vertellen, en marketeers gebruiken dit verhaal veelal voor klant-productbinding (Du plessis, 2015). Voor zo’n klant-productbinding moet je betrokken worden in het verhaal.

Zoals Simon Sinek noemt in zijn boek Start with why: “Mensen kopen niet wat je doet, ze kopen waarom je het doet” (zie ook het artikel over de big ideaL). Neem bijvoorbeeld Apple: de producten zijn niet per se beter dan die val Dell: de reden dat veel mensen toch voor Apple gaan is hun verhaal. Het “doorbreken van status, anders denken”.

Bovendien koopt men van dit merk om bij de groep te horen die dit verhaal aanhangt, een stukje shared expression (Sinek, 2009; Herstein & Zvilling, 2011). Men bouwt een band met het merk niet door de geweldige productdetails, maar door ervaringen, metaforen en verhalen.

Deze website van Coca-Cola is een en al storytelling. Ze spelen in op actualiteiten en vertellen bijvoorbeeld over de sociale impact die ze willen maken met het merk. Door dit te delen vertellen ze een persoonlijk verhaal, maar laten ze ook zien dat ze belangrijke kernwaarden hebben.

Samengevat, is storytelling een must? Wij denken van wel. Je kunt dit op verschillende manieren concreet maken: denk aan een voorstelronde van je team(s), cases of een persoonlijk verhaal waarom het bedrijf is opgericht. Zorg ervoor dat iedereen jouw verhaal kent!

GERELATEERDE BERICHTEN

KENNIS
3 opvallende advertentietypes
In de vorige blog hebben we het uitgebreid over de eerste indruk van een advertentie…
KENNIS
4 tips om te starten met social media recruitment
Naast traditionele manieren van recruitment wordt ook social media tegenwoordig veel gebruikt om mensen te…
KENNIS
De voordelen van Google for Jobs
Ongeveer 70% van de werkzoekenden begint in Google. Tegenwoordig is het zo dat er, in…
KENNIS
Augmented Reality in de marketingwereld
Augmented Reality gebruiken is al een aantal jaren helemaal hip en happening in de marketingwereld.…
KENNIS
3 handige KPI’s om jouw contentstrategie mee te beoordelen
We nemen je deze weken mee in de wereld van contentmarketing. Wat wij hebben laten…
KENNIS
Storytelling in je contentstrategie: een must?
Vanuit onszelf hebben we automatisch de drang om ons persoonlijke verhaal te vertellen wanneer ons…
KENNIS
Starten met contentmarketing: het Contentmarketing Framework
In de vorige blog hebben we je verteld waarom er alle reden toe is om…
KENNIS
Boost je webshop met automation tool Klavyio
Klavyio is een automation tool om gepersonaliseerde berichten te sturen naar de bezoekers van een…
KENNIS
Wat is een ROAS?
Een ROAS betekent Return On Ad(vertisement) Spend. Het kan de effectiviteit van jouw campagne bepalen…
KENNIS
De betekenis en waarde van marketing automation
We geven het eerlijk toe, marketing automation klinkt wat abstract. Toch is het té belangrijk…
KENNIS
De betekenis van co-creatie
Co-creatie: je lost een vraagstuk op, samen met jouw consumenten. Je laat hen meedenken aan…
KENNIS
See, Think, Do, Care: kort en bondig hoe het zit
Het See, Think, Do, Care model brengt de klantreis in beeld. Dit model werkt als…
KENNIS
LinkedIn advertising: insights van onze performance marketeer Bob
Bob en Tim hebben je eerder al het een ander verteld over leadgeneratie. Bob vertelt…
KENNIS
De leadgeneratie strategie van onze performance marketeers
Bij Yellowhawk werken we vooral voor twee type klanten: e-commerce en leadgedreven. E-commerce draait vooral…
KENNIS
Keyword match types
Google Generic Search bestaat uit Keyword match types. Het is een hele mond vol, maar…
KENNIS
Always-on marketing: een constante flow van leads
Het principe In de wereld van campagnes wordt er constant geëxperimenteerd met verschillende manieren van…
KENNIS
Wat is Performance Max?
Machine learning als basis Performance Max, de nieuwste toevoeging aan Google Ads, laat ons kennismaken…
KENNIS
Tone of Voice: het begint bij de basis
De juiste Tone of Voice bepalen voor jouw bedrijf, dat is wat je wilt. Als…
KENNIS
Meer leads genereren: deze 6 dingen moet je weten
De droom van elke startende ondernemer is genoeg verkeer naar een webshop krijgen. Hoe mooi…
KENNIS
Online marketing investering met ons Spend-level model
Als Yellowhawk pakken we het net even anders aan. We spelen vanaf het begin in…
KENNIS
Een schaalbaar business model
Wat is een schaalbaar business model? Wanneer opdrachtgevers bij ons komen met een marketingvraagstuk kan…
KENNIS
Merken met een sterke groeiambitie
Waar we als Yellowhawk echt enthousiast van worden zijn opdrachtgevers met een sterke groeiambitie. Wanneer…
KENNIS
Is marketing een cruciaal onderdeel van jouw succes?
Elke organisatie kijkt weer anders naar marketing en wat het dient op te leveren. Een…
KENNIS
Organisaties die geloven in online
Bedrijven en organisaties die zien wat de online wereld voor mogelijkheden biedt: dat is voor…
KENNIS
Wat is performance marketing?
Als experts in performance marketing krijgen we geregeld de vraag: “Wat is de betekenis van…
1 / 9