Starten met contentmarketing: het Contentmarketing Framework

KENNIS

In de vorige blog hebben we je verteld waarom er alle reden toe is om te beginnen met contentmarketing. Om een eenvoudige start te maken met je plan willen we het Contentmarketing framework bespreken: van begin tot eind nemen we je mee en leggen we uit wat bij welke stap past!

Interne organisatie

Voordat je begint is het belangrijk om goed af te spreken wie de leiding neemt, wie de content creëert en of er sprake is van eenzelfde visie tegenover de content. In de ene organisatie heb je één verantwoordelijke (zoals een content marketeer), in de andere wordt de content ontwikkeld door verschillende experts. Zorg er in elk geval voor dat er één eindverantwoordelijke is die het overzicht houdt: wanneer wordt wat geplaatst en welke termen scoren SEO-wise goed?

Productie en distributie van content

Het is belangrijk dat je onderzoekt en bepaalt welke content past bij een buyer persona en bij de buyer journey. Daarvoor ontwikkel je deze uiteraard eerst!

Behoeften van de doelgroep

De buyer persona is een gedetailleerd profiel van fictieve personen die de producten of diensten van een organisatie willen kopen. In het profiel staan zowel demografische kenmerken (leeftijd/geslacht) als inzichten over informatiebehoeften (zoekgedrag). Een goede buyer persona is specifiek en goed gedefinieerd! We hebben een format ontwikkeld om te gebruiken als kapstok:

Om de content aan te bieden op het juiste moment is het goed om de buyer’s journey te kennen. Dit is het onderzoeksproces van potentiële klanten, bestaande uit de awareness, consideration, decision en retention fase.

Naast de behoeften van de doelgroep zijn ook de doelstellingen van de business van belang. Ben je onderscheidend genoeg? Heeft men jou wel nodig? Of heb je überhaupt nog geen helder doel voor ogen?

Business doelen

Het primaire doel van marketing is uiteraard het verkopen van een product of dienst. Vaak gebeurt dit dankzij merksaillantie, een dure term voor de mentale beschikbaarheid van een merk. Het leidt ertoe dat er aan een merk wordt gedacht in een koopsituatie: als een merk mentaal beschikbaar is komt dit meestal door associaties in het geheugen. Met behulp van contentmarketing hoop je deze geheugenassociaties te versterken!

Merksaillantie wordt voornamelijk opgebouwd als er sprake is van onderscheidende content. Het heeft te maken met de hoeveelheid prikkels men tegenwoordig krijgt per dag en hoe zij hiermee omgaan. Het definiëren en differentiëren van een merk is essentieel bij contentmarketing. Als je een duidelijke big ideal hebt kan dit een krachtig hulpmiddel zijn: je gaat nadenken over je kenwaarden. Op basis van de doelstellingen van een business en de behoeften van de doelgroep bepaal je welke content past bij de buyer persona/journey en bij welke media het past.

Effectieve contentmarketing

Tot slot wil je de effectiviteit van jouw content meten. In een volgend blog geven we je handige KPI’s mee om jouw contentstrategie te meten!

GERELATEERDE BERICHTEN

KENNIS
3 opvallende advertentietypes
In de vorige blog hebben we het uitgebreid over de eerste indruk van een advertentie…
KENNIS
4 tips om te starten met social media recruitment
Naast traditionele manieren van recruitment wordt ook social media tegenwoordig veel gebruikt om mensen te…
KENNIS
De voordelen van Google for Jobs
Ongeveer 70% van de werkzoekenden begint in Google. Tegenwoordig is het zo dat er, in…
KENNIS
Augmented Reality in de marketingwereld
Augmented Reality gebruiken is al een aantal jaren helemaal hip en happening in de marketingwereld.…
KENNIS
3 handige KPI’s om jouw contentstrategie mee te beoordelen
We nemen je deze weken mee in de wereld van contentmarketing. Wat wij hebben laten…
KENNIS
Storytelling in je contentstrategie: een must?
Vanuit onszelf hebben we automatisch de drang om ons persoonlijke verhaal te vertellen wanneer ons…
KENNIS
Starten met contentmarketing: het Contentmarketing Framework
In de vorige blog hebben we je verteld waarom er alle reden toe is om…
KENNIS
Boost je webshop met automation tool Klavyio
Klavyio is een automation tool om gepersonaliseerde berichten te sturen naar de bezoekers van een…
KENNIS
Wat is een ROAS?
Een ROAS betekent Return On Ad(vertisement) Spend. Het kan de effectiviteit van jouw campagne bepalen…
KENNIS
De betekenis en waarde van marketing automation
We geven het eerlijk toe, marketing automation klinkt wat abstract. Toch is het té belangrijk…
KENNIS
De betekenis van co-creatie
Co-creatie: je lost een vraagstuk op, samen met jouw consumenten. Je laat hen meedenken aan…
KENNIS
See, Think, Do, Care: kort en bondig hoe het zit
Het See, Think, Do, Care model brengt de klantreis in beeld. Dit model werkt als…
KENNIS
LinkedIn advertising: insights van onze performance marketeer Bob
Bob en Tim hebben je eerder al het een ander verteld over leadgeneratie. Bob vertelt…
KENNIS
De leadgeneratie strategie van onze performance marketeers
Bij Yellowhawk werken we vooral voor twee type klanten: e-commerce en leadgedreven. E-commerce draait vooral…
KENNIS
Keyword match types
Google Generic Search bestaat uit Keyword match types. Het is een hele mond vol, maar…
KENNIS
Always-on marketing: een constante flow van leads
Het principe In de wereld van campagnes wordt er constant geëxperimenteerd met verschillende manieren van…
KENNIS
Wat is Performance Max?
Machine learning als basis Performance Max, de nieuwste toevoeging aan Google Ads, laat ons kennismaken…
KENNIS
Tone of Voice: het begint bij de basis
De juiste Tone of Voice bepalen voor jouw bedrijf, dat is wat je wilt. Als…
KENNIS
Meer leads genereren: deze 6 dingen moet je weten
De droom van elke startende ondernemer is genoeg verkeer naar een webshop krijgen. Hoe mooi…
KENNIS
Online marketing investering met ons Spend-level model
Als Yellowhawk pakken we het net even anders aan. We spelen vanaf het begin in…
KENNIS
Een schaalbaar business model
Wat is een schaalbaar business model? Wanneer opdrachtgevers bij ons komen met een marketingvraagstuk kan…
KENNIS
Merken met een sterke groeiambitie
Waar we als Yellowhawk echt enthousiast van worden zijn opdrachtgevers met een sterke groeiambitie. Wanneer…
KENNIS
Is marketing een cruciaal onderdeel van jouw succes?
Elke organisatie kijkt weer anders naar marketing en wat het dient op te leveren. Een…
KENNIS
Organisaties die geloven in online
Bedrijven en organisaties die zien wat de online wereld voor mogelijkheden biedt: dat is voor…
KENNIS
Wat is performance marketing?
Als experts in performance marketing krijgen we geregeld de vraag: “Wat is de betekenis van…
1 / 9