4 tips om te starten met social media recruitment
Naast traditionele manieren van recruitment wordt ook social media tegenwoordig veel gebruikt om mensen te werven. Dit wordt bijvoorbeeld gedaan door middel van employer branding, om de employee value proposition te verspreiden (lees vooral in dit blog meer over employer branding).
Met de groei van het aantal social media-gebruikers neemt social media recruitment uiteraard ook toe. Niet geheel verrassend dat driekwart van de mensen tussen de 18 en 34 hun meest recente job dan ook via social media hebben gevonden.
Definitie
Social recruitment is een methode om social media platforms als talentenpool of als locatie voor het adverteren van vacatures te gebruiken. Je identificeert en recruit zowel passieve als actieve kandidaten op Facebook of LinkedIn. Welk platform je ook gebruikt, social recruiting is een goede manier om baanzichtbaarheid en merkbekendheid te vergroten.
Manieren om social media recruitment te gebruiken
Natuurlijk kun je verschillende platforms voor verschillende doeleinden gebruiken. Je zou de volgende stappen kunnen volgen om gestructureerd te starten:
- Kies het beste platform om jouw publiek te bereiken. Combineer! Denk aan wat informelere foto’s van je werkplek op Instagram en een meer serieuze vacature op LinkedIn.
- Target de kandidaten die je nodig hebt. Op deze manier bereik je alleen geschikte kandidaten en besteed je je budget optimaal. Selecteer aan de hand van een eisen. Zo bespaar je tijd en kosten bij zowel de werving als het achteraf sorteren van kandidaten.
- Creëer een contentkalender. Baken af wat je deelt op welk platform en wat je waar deelt. Zorg ook dat je interactie mogelijk maakt op basis van je content!
- Laat je kandidaten niet wachten! Reageer snel, ga snel in gesprek en geef snel duidelijkheid.

Calls To Action (CAT’s) spelen een belangrijke rol wanneer je social media gebruikt voor recruitment. Natuurlijk reageren werkzoekenden op een natuurlijke manier op posts die echt interessant zijn, maar je wil ook graag dat ze een actie uit gaan voeren. Als je een vacature plaatst, vergeet dan niet een activerend bericht erbij te plaatsen!