4 tips om te starten met social media recruitment

KENNIS

Naast traditionele manieren van recruitment wordt ook social media tegenwoordig veel gebruikt om mensen te werven. Dit wordt bijvoorbeeld gedaan door middel van employer branding, om de employee value proposition te verspreiden (lees vooral in dit blog meer over employer branding).

Met de groei van het aantal social media-gebruikers neemt social media recruitment uiteraard ook toe. Niet geheel verrassend dat driekwart van de mensen tussen de 18 en 34 hun meest recente job dan ook via social media hebben gevonden.

Definitie

Social recruitment is een methode om social media platforms als talentenpool of als locatie voor het adverteren van vacatures te gebruiken. Je identificeert en recruit zowel passieve als actieve kandidaten op Facebook of LinkedIn. Welk platform je ook gebruikt, social recruiting is een goede manier om baanzichtbaarheid en merkbekendheid te vergroten.

Manieren om social media recruitment te gebruiken

Natuurlijk kun je verschillende platforms voor verschillende doeleinden gebruiken. Je zou de volgende stappen kunnen volgen om gestructureerd te starten:

  1. Kies het beste platform om jouw publiek te bereiken. Combineer! Denk aan wat informelere foto’s van je werkplek op Instagram en een meer serieuze vacature op LinkedIn.
  2. Target de kandidaten die je nodig hebt. Op deze manier bereik je alleen geschikte kandidaten en besteed je je budget optimaal. Selecteer aan de hand van een eisen. Zo bespaar je tijd en kosten bij zowel de werving als het achteraf sorteren van kandidaten.
  3. Creëer een contentkalender. Baken af wat je deelt op welk platform en wat je waar deelt. Zorg ook dat je interactie mogelijk maakt op basis van je content!
  4. Laat je kandidaten niet wachten! Reageer snel, ga snel in gesprek en geef snel duidelijkheid.

Calls To Action (CAT’s) spelen een belangrijke rol wanneer je social media gebruikt voor recruitment. Natuurlijk reageren werkzoekenden op een natuurlijke manier op posts die echt interessant zijn, maar je wil ook graag dat ze een actie uit gaan voeren. Als je een vacature plaatst, vergeet dan niet een activerend bericht erbij te plaatsen!

GERELATEERDE BERICHTEN

KENNIS
3 opvallende advertentietypes
In de vorige blog hebben we het uitgebreid over de eerste indruk van een advertentie…
KENNIS
4 tips om te starten met social media recruitment
Naast traditionele manieren van recruitment wordt ook social media tegenwoordig veel gebruikt om mensen te…
KENNIS
De voordelen van Google for Jobs
Ongeveer 70% van de werkzoekenden begint in Google. Tegenwoordig is het zo dat er, in…
KENNIS
Augmented Reality in de marketingwereld
Augmented Reality gebruiken is al een aantal jaren helemaal hip en happening in de marketingwereld.…
KENNIS
3 handige KPI’s om jouw contentstrategie mee te beoordelen
We nemen je deze weken mee in de wereld van contentmarketing. Wat wij hebben laten…
KENNIS
Storytelling in je contentstrategie: een must?
Vanuit onszelf hebben we automatisch de drang om ons persoonlijke verhaal te vertellen wanneer ons…
KENNIS
Starten met contentmarketing: het Contentmarketing Framework
In de vorige blog hebben we je verteld waarom er alle reden toe is om…
KENNIS
Boost je webshop met automation tool Klavyio
Klavyio is een automation tool om gepersonaliseerde berichten te sturen naar de bezoekers van een…
KENNIS
Wat is een ROAS?
Een ROAS betekent Return On Ad(vertisement) Spend. Het kan de effectiviteit van jouw campagne bepalen…
KENNIS
De betekenis en waarde van marketing automation
We geven het eerlijk toe, marketing automation klinkt wat abstract. Toch is het té belangrijk…
KENNIS
De betekenis van co-creatie
Co-creatie: je lost een vraagstuk op, samen met jouw consumenten. Je laat hen meedenken aan…
KENNIS
See, Think, Do, Care: kort en bondig hoe het zit
Het See, Think, Do, Care model brengt de klantreis in beeld. Dit model werkt als…
KENNIS
LinkedIn advertising: insights van onze performance marketeer Bob
Bob en Tim hebben je eerder al het een ander verteld over leadgeneratie. Bob vertelt…
KENNIS
De leadgeneratie strategie van onze performance marketeers
Bij Yellowhawk werken we vooral voor twee type klanten: e-commerce en leadgedreven. E-commerce draait vooral…
KENNIS
Keyword match types
Google Generic Search bestaat uit Keyword match types. Het is een hele mond vol, maar…
KENNIS
Always-on marketing: een constante flow van leads
Het principe In de wereld van campagnes wordt er constant geëxperimenteerd met verschillende manieren van…
KENNIS
Wat is Performance Max?
Machine learning als basis Performance Max, de nieuwste toevoeging aan Google Ads, laat ons kennismaken…
KENNIS
Tone of Voice: het begint bij de basis
De juiste Tone of Voice bepalen voor jouw bedrijf, dat is wat je wilt. Als…
KENNIS
Meer leads genereren: deze 6 dingen moet je weten
De droom van elke startende ondernemer is genoeg verkeer naar een webshop krijgen. Hoe mooi…
KENNIS
Online marketing investering met ons Spend-level model
Als Yellowhawk pakken we het net even anders aan. We spelen vanaf het begin in…
KENNIS
Een schaalbaar business model
Wat is een schaalbaar business model? Wanneer opdrachtgevers bij ons komen met een marketingvraagstuk kan…
KENNIS
Merken met een sterke groeiambitie
Waar we als Yellowhawk echt enthousiast van worden zijn opdrachtgevers met een sterke groeiambitie. Wanneer…
KENNIS
Is marketing een cruciaal onderdeel van jouw succes?
Elke organisatie kijkt weer anders naar marketing en wat het dient op te leveren. Een…
KENNIS
Organisaties die geloven in online
Bedrijven en organisaties die zien wat de online wereld voor mogelijkheden biedt: dat is voor…
KENNIS
Wat is performance marketing?
Als experts in performance marketing krijgen we geregeld de vraag: “Wat is de betekenis van…
1 / 9