Wat is een ROAS?
Een ROAS betekent Return On Ad(vertisement) Spend. Het kan de effectiviteit van jouw campagne bepalen en het is een Key Performance Indicator (KPI) die vaak wordt toegepast. Op basis van de ROAS kun je bepalen hoe goed jouw campagnes het doen en hoe een performance marketing strategie verbeterd kan worden.
De ROAS wordt bepaald aan de hand van de volgende formule:
ROAS = opbrengst van een campagne / de kosten van deze campagne. Wanneer een campagne €3.000 heeft opgebracht en hier €500 budget voor in is gezet, is de ROAS dus €3.000/€500 = 6.
Het is lastig om te bepalen wat nou echt een goede ROAS is, omdat dit vaak per adverteerder verschilt. Wat voor de ene adverteerder acceptabel is, hoeft niet acceptabel te zijn voor de ander.
Je kunt onderscheid maken tussen je huidige ROAS en degene die je wilt bereiken, ook wel je doel-ROAS. Vanuit Google Ads kun je hier daadwerkelijk op sturen, waarbij het algoritme stuurt op de juiste zoekopdrachten om aan de ingestelde ROAS te kunnen voldoen.

Waarom sturen we op ROAS?
Vaak kloppen e-commerce klanten bij ons aan met een duidelijk doel: hun omzet laten groeien. Bob en Tim hebben in een eerder blog verteld over klanten die als doel hebben meer (kwalitatieve) leads te genereren. Dit is voornamelijk gefocust op het bereiken van een bepaalde CPA, omdat er niet direct sprake is van verkoop. In het geval van klanten die hun focus hebben liggen op opbrengst, sturen we vaak op de ROAS.
Waarom gebruiken we deze maatstaf?
Zie het als een soort maatstaf, een kapstok. Aan de hand van de ROAS weten we of we wel of niet bij moeten sturen. Op deze manier optimaliseren we de campagnes dusdanig dat we het hoogst haalbare resultaat genereren. Met deze maatstaf heb je een vertrekpunt om het over te hebben, een soort houvast. Is de campagne succesvol geweest? En waarom?
Onze aanpak
Wij zeggen als Yellowhawk eigenlijk nooit “dit is een goede ROAS over het algemeen”. Zoals al eerder vermeld is het ontzettend situatiegebonden. Onze ene opdrachtgever heeft bijvoorbeeld te maken met een veel kleinere productprijs dan de ander, omdat de een een product van twintig euro verkoopt en de ander een product van 400 euro. Ook is het heel erg afhankelijk van de marge die op het product verdiend kan worden.

Hoe lager je een ROAS inzet, hoe meer opbrengst je eruit kunt halen. We proberen altijd een minimum niveau te halen: wanneer een doel wordt verlaagd, gaan campagnes aan meer veilingen meedoen (en is het systeem minder selectief).
Je kunt het target tussentijds aanpassen. Als we dit naar beneden bijstellen, dan betekent het dat je dus potentieel gezien ook kan groeien qua opbrengst. Zien wij dat een account onder het minimum target van bijvoorbeeld twee dreigt te zakken? Dan is dat voor ons een duidelijke red flag en gaan we de campagnes zo snel mogelijk stabiliseren.
Ben jij klaar om te groeien? Neem contact met ons op en ontdek wat we voor jouw e-commerce business kunnen betekenen!