Wat is een ROAS?

KENNIS

Een ROAS betekent Return On Ad(vertisement) Spend. Het kan de effectiviteit van jouw campagne bepalen en het is een Key Performance Indicator (KPI) die vaak wordt toegepast. Op basis van de ROAS kun je bepalen hoe goed jouw campagnes het doen en hoe een performance marketing strategie verbeterd kan worden.

De ROAS wordt bepaald aan de hand van de volgende formule:

ROAS = opbrengst van een campagne / de kosten van deze campagne. Wanneer een campagne €3.000 heeft opgebracht en hier €500 budget voor in is gezet, is de ROAS dus €3.000/€500 = 6.

Het is lastig om te bepalen wat nou echt een goede ROAS is, omdat dit vaak per adverteerder verschilt. Wat voor de ene adverteerder acceptabel is, hoeft niet acceptabel te zijn voor de ander.

Je kunt onderscheid maken tussen je huidige ROAS en degene die je wilt bereiken, ook wel je doel-ROAS. Vanuit Google Ads kun je hier daadwerkelijk op sturen, waarbij het algoritme stuurt op de juiste zoekopdrachten om aan de ingestelde ROAS te kunnen voldoen.

Waarom sturen we op ROAS?

Vaak kloppen e-commerce klanten bij ons aan met een duidelijk doel: hun omzet laten groeien. Bob en Tim hebben in een eerder blog verteld over klanten die als doel hebben meer (kwalitatieve) leads te genereren. Dit is voornamelijk gefocust op het bereiken van een bepaalde CPA, omdat er niet direct sprake is van verkoop. In het geval van klanten die hun focus hebben liggen op opbrengst, sturen we vaak op de ROAS.

Waarom gebruiken we deze maatstaf?

Zie het als een soort maatstaf, een kapstok. Aan de hand van de ROAS weten we of we wel of niet bij moeten sturen. Op deze manier optimaliseren we de campagnes dusdanig dat we het hoogst haalbare resultaat genereren. Met deze maatstaf heb je een vertrekpunt om het over te hebben, een soort houvast. Is de campagne succesvol geweest? En waarom?

Onze aanpak

Wij zeggen als Yellowhawk eigenlijk nooit “dit is een goede ROAS over het algemeen”. Zoals al eerder vermeld is het ontzettend situatiegebonden. Onze ene opdrachtgever heeft bijvoorbeeld te maken met een veel kleinere productprijs dan de ander, omdat de een een product van twintig euro verkoopt en de ander een product van 400 euro. Ook is het heel erg afhankelijk van de marge die op het product verdiend kan worden.

Hoe lager je een ROAS inzet, hoe meer opbrengst je eruit kunt halen. We proberen altijd een minimum niveau te halen: wanneer een doel wordt verlaagd, gaan campagnes aan meer veilingen meedoen (en is het systeem minder selectief).

Je kunt het target tussentijds aanpassen. Als we dit naar beneden bijstellen, dan betekent het dat je dus potentieel gezien ook kan groeien qua opbrengst. Zien wij dat een account onder het minimum target van bijvoorbeeld twee dreigt te zakken? Dan is dat voor ons een duidelijke red flag en gaan we de campagnes zo snel mogelijk stabiliseren.

Ben jij klaar om te groeien? Neem contact met ons op en ontdek wat we voor jouw e-commerce business kunnen betekenen!

GERELATEERDE BERICHTEN

KENNIS
Storytelling in je contentstrategie: een must?
Vanuit onszelf hebben we automatisch de drang om ons persoonlijke verhaal te vertellen wanneer ons…
KENNIS
Starten met contentmarketing: het Contentmarketing Framework
In de vorige blog hebben we je verteld waarom er alle reden toe is om…
KENNIS
Boost je webshop met automation tool Klavyio
Klavyio is een automation tool om gepersonaliseerde berichten te sturen naar de bezoekers van een…
KENNIS
Wat is een ROAS?
Een ROAS betekent Return On Ad(vertisement) Spend. Het kan de effectiviteit van jouw campagne bepalen…
KENNIS
De betekenis en waarde van marketing automation
We geven het eerlijk toe, marketing automation klinkt wat abstract. Toch is het té belangrijk…
KENNIS
De betekenis van co-creatie
Co-creatie: je lost een vraagstuk op, samen met jouw consumenten. Je laat hen meedenken aan…
KENNIS
See, Think, Do, Care: kort en bondig hoe het zit
Het See, Think, Do, Care model brengt de klantreis in beeld. Dit model werkt als…
KENNIS
LinkedIn advertising: insights van onze performance marketeer Bob
Bob en Tim hebben je eerder al het een ander verteld over leadgeneratie. Bob vertelt…
KENNIS
De leadgeneratie strategie van onze performance marketeers
Bij Yellowhawk werken we vooral voor twee type klanten: e-commerce en leadgedreven. E-commerce draait vooral…
KENNIS
Keyword match types
Google Generic Search bestaat uit Keyword match types. Het is een hele mond vol, maar…
KENNIS
Always-on marketing: een constante flow van leads
Het principe In de wereld van campagnes wordt er constant geëxperimenteerd met verschillende manieren van…
KENNIS
Wat is Performance Max?
Machine learning als basis Performance Max, de nieuwste toevoeging aan Google Ads, laat ons kennismaken…
KENNIS
Tone of Voice: het begint bij de basis
De juiste Tone of Voice bepalen voor jouw bedrijf, dat is wat je wilt. Als…
KENNIS
Meer leads genereren: deze 6 dingen moet je weten
De droom van elke startende ondernemer is genoeg verkeer naar een webshop krijgen. Hoe mooi…
KENNIS
Online marketing investering met ons Spend-level model
Als Yellowhawk pakken we het net even anders aan. We spelen vanaf het begin in…
KENNIS
Een schaalbaar business model
Wat is een schaalbaar business model? Wanneer opdrachtgevers bij ons komen met een marketingvraagstuk kan…
KENNIS
Merken met een sterke groeiambitie
Waar we als Yellowhawk echt enthousiast van worden zijn opdrachtgevers met een sterke groeiambitie. Wanneer…
KENNIS
Is marketing een cruciaal onderdeel van jouw succes?
Elke organisatie kijkt weer anders naar marketing en wat het dient op te leveren. Een…
KENNIS
Organisaties die geloven in online
Bedrijven en organisaties die zien wat de online wereld voor mogelijkheden biedt: dat is voor…
KENNIS
Wat is performance marketing?
Als experts in performance marketing krijgen we geregeld de vraag: “Wat is de betekenis van…
1 / 9