Marketing in de Metaverse: hoe werkt het?

NIEUWS

De Metaverse: een virtuele wereld waarin mensen zich kunnen uiten als avatar. Een plek van ontmoeting, waar fysiek en virtueel samenkomen in een online netwerk van virtuele werelden die met elkaar verbonden zijn. Het biedt de mogelijkheid om van elkaar te leren en zelfs te bouwen aan een virtuele economie, zonder dat je elkaar fysiek op moet zoeken. Er is nog heel even geduld voor nodig, maar we komen steeds dichterbij. Deze parallelle wereld belooft veel. En is er zelfs marketing in de Metaverse mogelijk?

Juli 2021 maakte Mark Zuckerberg bekend dat de naam van Facebook werd veranderd in Meta met als doel: een nieuwe naam die hun toekomstvisie representeert. Op deze manier willen ze vooraan lopen als het gaat om innovatie. Mark ziet de metaverse als opvolger van het internet. Hij noemt het het internet waar je niet meer alleen naar kijkt, maar waar je echt in zit. 

Merken in de Metaverse

De versie van Meta is nog in ontwikkeling en de term “metaverse” klinkt misschien nog futuristisch en onbekend, maar Mark komt hier zeker niet als eerste mee. Veel populaire games, gebaseerd op avatars, zijn gebaseerd op dit principe. En de prominente rol van merken is hierin al hartstikke zichtbaar.

We zien namelijk dat er al volop wordt geadverteerd in games en online evenementen. Een grote naam als Gucci ontwerpt bijvoorbeeld virtuele kleding die consumenten voor hun avatars kunnen kopen. Ook virtuele items voor in het interieur van een virtueel huis vliegen als warme broodjes over de toonbank. In een populaire game begonnen spelers hun game in een digitale Balenciaga winkel: per level konden zij weer nieuwe stijlen kiezen.

En het gaat nog verder dan dat. Merken maken ook gebruik van de metaverse-wereld, puur om awareness te vergroten: een stukje marketing in de Metaverse. Een voorbeeld hiervan is fastfoodketen Wendy’s. Zij hebben een karakter in een bekende game gesopt, die er precies zo uitziet als de mascotte van het merk:

Een nieuwe economie

Een metaverse is niet alleen een replicatie van hoe onze wereld eruit ziet. Wat het juist zo interessant maakt voor merken, is dat er transacties plaatsvinden. Uiteraard voelt het voor sommigen nog zeer onwennig om geld uit te geven aan iets wat alleen in de virtuele wereld bestaat. Toch zien we dat maar liefst 65% van generatie Z (geboren tussen 1996-2015) ooit geld uit heeft gegeven aan een virtuele tool of een virtueel item.

De businesswereld zal niet meer om de metaverse heen kunnen. Er zou een economie kunnen ontstaan die nog groter is dan onze huidige interneteconomie. De metaverse gaat namelijk verder dan alleen online winkelen – het gaat over shoppen, relaxen, sporten, leren, werken etc. Dit geeft grote mogelijkheden voor marketeers en bedrijven.

Bijzonder aan het betaalsysteem binnen de metaverse zijn Non-Fungible Tokens. Dit zijn stukken kunst, muziek of video’s die elk uniek zijn van soort en geruild kunnen worden. Dit systeem komt je misschien ergens bekend voor: het gaat samen met de hele blockchain filosofie. Het staat directe handel tussen consument en verkoper toe – zonder bemiddelaars. En hoe kan het ook anders: de metaverse maakt ook gebruik van een blockchain service. Een voordeel hieraan is dat het veel minder privacygevoelig is, omdat overheidsinstanties of andere bedrijven geen toegang meer hebben tot zoekactiviteiten op het internet. Dit kan een reden zijn voor mensen om graag gebruik te willen maken van de metaverse – en voor jou als bedrijf om er aanwezig te zijn.

Kansen voor marketeers

Er liggen nog veel meer kansen voor jou als marketeer in de metaverse wereld. Er kan contact worden gemaakt met een nieuw publiek buiten de gebruikelijke kanalen. Daarnaast is er heleboel nieuwe data beschikbaar en kun je met behulp van VR klantgedrag steeds beter analyseren. Marketing in de Metaverse is dus zeker een ding.

Realistische avatars kunnen in de metaverse kleding aanpassen, een nieuwe bank uitproberen of verschillende kleuren bij een auto uitproberen. Op deze manier kun je de engagement met een merk meten: een klant spendeert real-time met het product om het uit te proberen of het te passen in de metaverse. Op deze manier kunnen marketeers informatie verzamelen over klantvoorkeuren en over hoelang klanten met een product bezig zijn.

Marketeers zullen nieuwe uitdagingen aan moeten gaan in de toekomst. Waarschijnlijk is een metaverse complexer dan je gewend bent. Het zal tijd kosten om eraan te wennen, maar de kansen die er liggen zijn ontzettend groot en vernieuwend. Zorg ervoor dat je vooraan staat straks!

GERELATEERDE BERICHTEN

NIEUWS
BINNENKORT: Google Web Stories
Hoe kan het ook anders, ook Google heeft de optie “story” uitgerold. Je bent vast…
NIEUWS
YELLOWHAWK WORDT ONDERDEEL VAN ZIGT
Performance marketingbureau Yellowhawk is vanaf heden onderdeel van ZIGT. Het in Tilburg gevestigde bureau heeft…
NIEUWS
Wat zijn Youtube Shorts en hoe gebruik je ze?
Elke maand wordt Youtube wereldwijd door twee biljoen gebruikers bezocht en daarmee is het het…
NIEUWS
Wat is Google Analytics 4 en wat houdt het in?
Voordat we Google Analytics 4 uiteenzetten, beginnen we bij het begin. Sinds 2013 wordt Google…
NIEUWS
Google Analytics 4: waarom zou je upgraden?
We hebben je eerder verteld over Google Analytics 4. Daarbij hebben we al een aantal…
NIEUWS
Google Premier Partner 2022!
Als Yellowhawk hebben we de eer om Premier Partner te zijn van Google. Dit betekent…
NIEUWS
Marketing in de Metaverse: hoe werkt het?
De Metaverse: een virtuele wereld waarin mensen zich kunnen uiten als avatar. Een plek van…
1 / 9