De betekenis en waarde van marketing automation

KENNIS

We geven het eerlijk toe, marketing automation klinkt wat abstract. Toch is het té belangrijk om er geen aandacht aan te geven! Het is namelijk een van de krachtigste tools om te gebruiken en het kan de winstgevendheid van jouw campagne een enorme boost geven. Wil jij jouw kosten verlagen, relevante informatie tonen en omzet verhogen? Lees dan snel verder!

Even terug in de tijd. Weet je nog hoe we ooit begonnen met een online nieuwsbrief? Een – nog steeds best – effectieve manier om je klantenbestand in een rap tempo te bereiken. Toch is er een keerzijde. Veel berichten zullen niet altijd helemaal aansluiten bij al jouw lezers.

Marketing automation, it’s in the name: het automatiseren van je marketingprocessen. Alle digitale kanalen kunnen samen worden beheerd, zodat ze vanaf een centraal punt aangestuurd kunnen worden. Het gaat hier niet alleen om het automatisch aansturen van advertentiecampagnes. Denk bijvoorbeeld ook aan een succesvolle optimalisatie van de customer journey, met uiteindelijk maar één doel: conversie.

Marketing automation yellowhawk

Hoe werkt marketing automation?

Het is mogelijk om een klein script te laden in een website. Op deze manier kun je een bezoeker van jouw website koppelen aan een contactpersoon op de e-maillijst. Elke marketing automation biedt zo’n soort script! De mogelijkheden zijn eindeloos. Je kunt gebruik maken van content, SMS-berichten, e-mail et cetera. En dit alles kan gepersonaliseerd worden op basis van data.

We zullen het even voor je schetsen: stel je een webshop voor. Met behulp van marketing automation kun je, op basis van wat iemand recentelijk heeft gekocht, persoonlijke aanbiedingen sturen. Er kan gepersonaliseerd worden. Op deze manier verschijnt de juiste informatie voor de juiste persoon op het juiste moment en bereik je jouw klanten, prospects, leads en volgers gestructureerd.

Wanneer is dit interessant?

Je kunt beter vragen, wanneer is dit niet interessant. Voor bijna elk bedrijf is marketing automation de moeite waard. De houding van de klant is namelijk zodanig veranderd dat de marketeer voor steeds meer uitdagingen komt te staan. Men is minder loyaal, wil sneller resultaat en heeft een dominante mening.

Met behulp van marketing automation is het mogelijk om met software meer leads te genereren. Koppel marketing automation bijvoorbeeld aan een CRM-systeem: op deze manier kun je precies zien welke kanalen, acties en triggers tot een bepaald resultaat hebben geleid bij welke klant!

Met behulp van marketing automation kun je tijd en financiën besparen. Maar liefst 75% van de bedrijven die van deze tool gebruik maken zien hun ROI toenemen!

Aan de slag:

  1. Stel duidelijke verwachtingen op voor jezelf. Ga niet zomaar van start met wat opties, nee: ontwikkel een business case en bepaal je doelstellingen. Kijk vervolgens welke opties bij jouw doelstellingen passen.
  2. Ontwikkel buyer personas om alle content aan te laten sluiten op je doelgroep. Kijk naar bestaande data en naar je doelstellingen: wie wil je bereiken? Wie bereik je nu al? Waar zitten zij? Gebruik het see-think-do-care model om je doelgroep in elke fase te bereiken.
  3. Vertaal de oplossing voor het “probleem” in goede content. Zorg ervoor dat je gevonden wordt en wordt autoritair op jouw vakgebied!

Hebben we je nog niet overtuigd? We hebben overzichtelijk weergegeven wat marketing automation nog meer voor jou kan betekenen!

GERELATEERDE BERICHTEN

KENNIS
3 opvallende advertentietypes
In de vorige blog hebben we het uitgebreid over de eerste indruk van een advertentie…
KENNIS
4 tips om te starten met social media recruitment
Naast traditionele manieren van recruitment wordt ook social media tegenwoordig veel gebruikt om mensen te…
KENNIS
De voordelen van Google for Jobs
Ongeveer 70% van de werkzoekenden begint in Google. Tegenwoordig is het zo dat er, in…
KENNIS
Augmented Reality in de marketingwereld
Augmented Reality gebruiken is al een aantal jaren helemaal hip en happening in de marketingwereld.…
KENNIS
3 handige KPI’s om jouw contentstrategie mee te beoordelen
We nemen je deze weken mee in de wereld van contentmarketing. Wat wij hebben laten…
KENNIS
Storytelling in je contentstrategie: een must?
Vanuit onszelf hebben we automatisch de drang om ons persoonlijke verhaal te vertellen wanneer ons…
KENNIS
Starten met contentmarketing: het Contentmarketing Framework
In de vorige blog hebben we je verteld waarom er alle reden toe is om…
KENNIS
Boost je webshop met automation tool Klavyio
Klavyio is een automation tool om gepersonaliseerde berichten te sturen naar de bezoekers van een…
KENNIS
Wat is een ROAS?
Een ROAS betekent Return On Ad(vertisement) Spend. Het kan de effectiviteit van jouw campagne bepalen…
KENNIS
De betekenis en waarde van marketing automation
We geven het eerlijk toe, marketing automation klinkt wat abstract. Toch is het té belangrijk…
KENNIS
De betekenis van co-creatie
Co-creatie: je lost een vraagstuk op, samen met jouw consumenten. Je laat hen meedenken aan…
KENNIS
See, Think, Do, Care: kort en bondig hoe het zit
Het See, Think, Do, Care model brengt de klantreis in beeld. Dit model werkt als…
KENNIS
LinkedIn advertising: insights van onze performance marketeer Bob
Bob en Tim hebben je eerder al het een ander verteld over leadgeneratie. Bob vertelt…
KENNIS
De leadgeneratie strategie van onze performance marketeers
Bij Yellowhawk werken we vooral voor twee type klanten: e-commerce en leadgedreven. E-commerce draait vooral…
KENNIS
Keyword match types
Google Generic Search bestaat uit Keyword match types. Het is een hele mond vol, maar…
KENNIS
Always-on marketing: een constante flow van leads
Het principe In de wereld van campagnes wordt er constant geëxperimenteerd met verschillende manieren van…
KENNIS
Wat is Performance Max?
Machine learning als basis Performance Max, de nieuwste toevoeging aan Google Ads, laat ons kennismaken…
KENNIS
Tone of Voice: het begint bij de basis
De juiste Tone of Voice bepalen voor jouw bedrijf, dat is wat je wilt. Als…
KENNIS
Meer leads genereren: deze 6 dingen moet je weten
De droom van elke startende ondernemer is genoeg verkeer naar een webshop krijgen. Hoe mooi…
KENNIS
Online marketing investering met ons Spend-level model
Als Yellowhawk pakken we het net even anders aan. We spelen vanaf het begin in…
KENNIS
Een schaalbaar business model
Wat is een schaalbaar business model? Wanneer opdrachtgevers bij ons komen met een marketingvraagstuk kan…
KENNIS
Merken met een sterke groeiambitie
Waar we als Yellowhawk echt enthousiast van worden zijn opdrachtgevers met een sterke groeiambitie. Wanneer…
KENNIS
Is marketing een cruciaal onderdeel van jouw succes?
Elke organisatie kijkt weer anders naar marketing en wat het dient op te leveren. Een…
KENNIS
Organisaties die geloven in online
Bedrijven en organisaties die zien wat de online wereld voor mogelijkheden biedt: dat is voor…
KENNIS
Wat is performance marketing?
Als experts in performance marketing krijgen we geregeld de vraag: “Wat is de betekenis van…
1 / 9