De betekenis en waarde van marketing automation
We geven het eerlijk toe, marketing automation klinkt wat abstract. Toch is het té belangrijk om er geen aandacht aan te geven! Het is namelijk een van de krachtigste tools om te gebruiken en het kan de winstgevendheid van jouw campagne een enorme boost geven. Wil jij jouw kosten verlagen, relevante informatie tonen en omzet verhogen? Lees dan snel verder!
Even terug in de tijd. Weet je nog hoe we ooit begonnen met een online nieuwsbrief? Een – nog steeds best – effectieve manier om je klantenbestand in een rap tempo te bereiken. Toch is er een keerzijde. Veel berichten zullen niet altijd helemaal aansluiten bij al jouw lezers.
Marketing automation, it’s in the name: het automatiseren van je marketingprocessen. Alle digitale kanalen kunnen samen worden beheerd, zodat ze vanaf een centraal punt aangestuurd kunnen worden. Het gaat hier niet alleen om het automatisch aansturen van advertentiecampagnes. Denk bijvoorbeeld ook aan een succesvolle optimalisatie van de customer journey, met uiteindelijk maar één doel: conversie.

Hoe werkt marketing automation?
Het is mogelijk om een klein script te laden in een website. Op deze manier kun je een bezoeker van jouw website koppelen aan een contactpersoon op de e-maillijst. Elke marketing automation biedt zo’n soort script! De mogelijkheden zijn eindeloos. Je kunt gebruik maken van content, SMS-berichten, e-mail et cetera. En dit alles kan gepersonaliseerd worden op basis van data.
We zullen het even voor je schetsen: stel je een webshop voor. Met behulp van marketing automation kun je, op basis van wat iemand recentelijk heeft gekocht, persoonlijke aanbiedingen sturen. Er kan gepersonaliseerd worden. Op deze manier verschijnt de juiste informatie voor de juiste persoon op het juiste moment en bereik je jouw klanten, prospects, leads en volgers gestructureerd.
Wanneer is dit interessant?
Je kunt beter vragen, wanneer is dit niet interessant. Voor bijna elk bedrijf is marketing automation de moeite waard. De houding van de klant is namelijk zodanig veranderd dat de marketeer voor steeds meer uitdagingen komt te staan. Men is minder loyaal, wil sneller resultaat en heeft een dominante mening.
Met behulp van marketing automation is het mogelijk om met software meer leads te genereren. Koppel marketing automation bijvoorbeeld aan een CRM-systeem: op deze manier kun je precies zien welke kanalen, acties en triggers tot een bepaald resultaat hebben geleid bij welke klant!
Met behulp van marketing automation kun je tijd en financiën besparen. Maar liefst 75% van de bedrijven die van deze tool gebruik maken zien hun ROI toenemen!
Aan de slag:
- Stel duidelijke verwachtingen op voor jezelf. Ga niet zomaar van start met wat opties, nee: ontwikkel een business case en bepaal je doelstellingen. Kijk vervolgens welke opties bij jouw doelstellingen passen.
- Ontwikkel buyer personas om alle content aan te laten sluiten op je doelgroep. Kijk naar bestaande data en naar je doelstellingen: wie wil je bereiken? Wie bereik je nu al? Waar zitten zij? Gebruik het see-think-do-care model om je doelgroep in elke fase te bereiken.
- Vertaal de oplossing voor het “probleem” in goede content. Zorg ervoor dat je gevonden wordt en wordt autoritair op jouw vakgebied!
Hebben we je nog niet overtuigd? We hebben overzichtelijk weergegeven wat marketing automation nog meer voor jou kan betekenen!
