LinkedIn advertising: insights van onze performance marketeer Bob
Bob en Tim hebben je eerder al het een ander verteld over leadgeneratie. Bob vertelt aanvullend op deze informatie het een en ander over LinkedIn advertising en hoe hij dit gebruikt voor onze (B2B) opdrachtgevers!
We beginnen bij het begin. Wat is LinkedIn advertising, wat kun je ermee en hoe werkt het?
Wat is LinkedIn Advertising?
Het spreek natuurlijk al voor zich: LinkedIn advertising is de adverteer functie binnen LinkedIn. Met een logische en gestructureerde campaign manager is het een prettig en makkelijk te gebruiken tool binnen LinkedIn om andere businesses en personen te bereiken.
Wanneer je start met LinkedIn advertising begin je met de data die al beschikbaar is om een juiste prognose te maken. Om sterk te beginnen is het belangrijk dat je je campagne baseert op bestaande feiten!
Vervolgens stel je jouw objective-based advertising plan op. Hierbij kies je eerst je doel (awareness, consideration, conversion of engagement), waarna je vervolgens je doelgroep bepaalt.

Als volgende stap bepaal je welk type advertentie je wilt inzetten. Ook bepaal je waar en wanneer je deze wilt plaatsen en hoeveel budget je erin wilt steken. Na al deze stappen ben je klaar om jouw uitingen te gaan maken!
Een goede basis is ontzettend belangrijk: denk bijvoorbeeld aan een sterke bedrijfspagina. Zorg ervoor dat er genoeg te vinden is! Denk bijvoorbeeld aan goede, relevante afbeeldingen en zorg ervoor dat je contactgegevens goed vindbaar zijn.
De voordelen van LinkedIn advertising
LinkedIn advertising biedt genoeg voordelen. Allereerst staat de gebruiker op dit platform meer open voor zakelijke vraagstukken dankzij het zakelijke karakter van LinkedIn, vergeleken met bijvoorbeeld Facebook. Ook heb je met LinkedIn advertising veel mogelijkheden om verschillende targeting opties in te zetten en te combineren. Bovendien heb je overzichtelijk inzicht in verschillende campagneresultaten!
De ervaring van Bob met LinkedIn advertising
LinkedIn Advertising wordt volgens Bob een steeds logischer platform om te gebruiken. Het wordt steeds relevanter: de manier van adverteren komt namelijk in de buurt van Google advertising.
Er is steeds meer publiek aanwezig op het platform. Het enige wat overblijft is de vraag: als iemand op LinkedIn zit, wat is dan de intentie? Vergeleken met Google is de intentie van LinkedIn gebruikers minder goed te zien. Bij Google heeft iemand (meestal) een vrij specifieke zoekopdracht, zoals: “vacature performance marketeer”. Bij LinkedIn weet je niet per direct of diegene op zoek is naar jouw advertentie. Je moet daarom heel helder hebben of jouw aanbod helemaal aansluit bij de vraag.

Een goede basis
Wanneer je kiest voor LinkedIn advertising is het belangrijk om met een volledige startup te starten. Alle lagen van de “see think do” fase moeten tegelijk live staan; je target bijvoorbeeld nooit iemand in de do fase, wanneer deze niet in de vorige fases is geweest.
Bob beaamt dat specifiek targeten op LinkedIn en prettige optie is voor veel B2B-businesses. Zo kun je bijvoorbeeld targeten op functietitel, aantal jaar ervaring en bepaalde groepen binnen linkedIn. Ook is account based marketing mogelijk: prospects worden dan in een bepaald format gezet (CVS document) en vervolgens worden ingeladen op LinkedIn. Bij account based marketing voer je gerichte marketing acties uit, specifiek op vooraf geselecteerde accounts. Het geeft je de mogelijkheid om je prospects in een LinkedIn audience samen te voegen, mits er een match gemaakt kan worden tussen jouw prospect en een al dan niet actief LinkedIn profiel.
Op bedrijfsnaam targeten geeft je bovendien de mogelijkheid om heel “narrow” te targeten, net als bij account based marketing. Echter loop je bij een audience dan tegen het probleem aan dat je allerlei functies of profielen target die voor jouw vraagstuk niet relevant zijn. Dit los je vervolgens op door de zogeheten decision making unit als beperking op je bedrijfsnaam targeting toe te passen.
Als je jouw prospects zo gericht kunt benaderen, is de kans op leadconversie groter! En laat dat nou net zijn wat we willen bereiken. Hebben we je al overgehaald?