De leadgeneratie strategie van onze performance marketeers

KENNIS

Bij Yellowhawk werken we vooral voor twee type klanten: e-commerce en leadgedreven. E-commerce draait vooral om het sturen op een bepaalde ROAS (Return On Advertisement Spend): al het budget wat erin gaat moet er ook uitkomen. Bij leadgedreven accounts gaat het meer om een actie. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een formulier, contactmoment of een aanvraag. In dit blog zullen experts Bob en Tim je wat vertellen over de leadgeneratie strategie van onze performance marketeers in de business-to-business (B2B) wereld.

Om een voorbeeld te schetsen, noemt Tim een leadgedreven partij: een opdrachtgever actief in de financial lease. Mensen zijn geïnteresseerd in het zakelijk leasen van een auto wanneer zij dit bedrijf benaderen en doen een eventuele aanvraag. Wij streven naar een bepaalde Cost per Action (CPA) voor het bedrijf, om zo rendabel mogelijk resultaat te halen. Op basis van een positieve CPA schalen we vervolgens op.

Toch is dit lastig, vult Bob aan. Financial lease is voor zakelijke lease en bij een aanvraag weet je niet of deze werd gedaan door een bedrijf of een particulier. Hoe pakken we dit dan toch zo effectief mogelijk aan?

Onze performance marketeer Bob

De grote start voor een leadgeneratie strategie: data

Het begint met kijken naar bestaande data. Op basis daarvan heb je een vertrekpunt: hoe ga je optimaliseren? Welke kansen zie je?

Je start jouw leadgeneratie strategie met een bepaalde waarde van de bounce rate, time on site en pages visited. Tijdens de campagne kijken we naar hoe de cijfers zich ontwikkelen op deze drie gebieden: zij vormen namelijk de kwaliteit van het verkeer.

Google wordt steeds slimmer; je voedt het met data en het algoritme leert gaandeweg. Het is echter belangrijk om goed inzicht te hebben in het verkeer. Veel zoektermen waarbij het duidelijk is dat hier particulieren achter zitten sluiten we uit, om het verkeer zo kwalitatief mogelijk te houden.

Daarnaast is het van belang dat leads geen doel op zich worden, want dat zou betekenen dat de kwaliteit terug kan lopen. Je moet bijsturen om echt kwalitatieve leads te halen! Dit kun je bijvoorbeeld doen door heel overtuigend te zijn in jouw advertentietekst en duidelijk te laten zien dat het om B2B gaat. Ook kun je met behulp van vakjargon de juiste mensen aanspreken.

“Als je doel meer leads behalen is, zou het betekenen dat je hier op in gaat spelen in plaats van kwalitatieve leads. Een KPI moet nooit het doel zijn – het doel moet juist de omzet zijn.”– Tim, performance marketeer

Check de basis

Bob vertelt dat het van uiterst belang is om vanaf de start van een campagne een aantal meetbare softconversies live te hebben staan. Denk hierbij aan gratis downloads, clicks to email, clicks to call etc. Als deze softconversies goed gaan, is het verantwoord om meer te bieden op keywords en hogere campagnebudgetten in te stellen! Hiermee bouw je namelijk een audience op die al interesse heeft getoond.

Bij een nieuwe samenwerking is het belangrijk om de verwachtingen vanuit beide kanten te managen, benadrukt Tim. Op basis hiervan wordt de scope bepaald.

Ook noemt Bob het belang van een goede accountmanager in dit proces. Het is ontzettend belangrijk om, voordat we een samenwerking aangaan, dezelfde verwachtingen hebben: we willen onszelf hard maken voor wat we echt waar kunnen maken.

Meer Hierover? Bob vertelt je binnenkort over zijn ervaring met LinkedIn Advertising

GERELATEERDE BERICHTEN

KENNIS
De betekenis van co-creatie
Co-creatie: je lost een vraagstuk op, samen met jouw consumenten. Je laat hen meedenken aan…
KENNIS
See, Think, Do, Care: kort en bondig hoe het zit
Het See, Think, Do, Care model brengt de klantreis in beeld. Dit model werkt als…
KENNIS
LinkedIn advertising: insights van onze performance marketeer Bob
Bob en Tim hebben je eerder al het een ander verteld over leadgeneratie. Bob vertelt…
KENNIS
De leadgeneratie strategie van onze performance marketeers
Bij Yellowhawk werken we vooral voor twee type klanten: e-commerce en leadgedreven. E-commerce draait vooral…
KENNIS
Keyword match types
Google Generic Search bestaat uit Keyword match types. Het is een hele mond vol, maar…
KENNIS
Always-on marketing: een constante flow van leads
Het principe In de wereld van campagnes wordt er constant geëxperimenteerd met verschillende manieren van…
KENNIS
Wat is Performance Max?
Machine learning als basis Performance Max, de nieuwste toevoeging aan Google Ads, laat ons kennismaken…
KENNIS
Tone of Voice: het begint bij de basis
De juiste Tone of Voice bepalen voor jouw bedrijf, dat is wat je wilt. Als…
KENNIS
Meer leads genereren: deze 6 dingen moet je weten
De droom van elke startende ondernemer is genoeg verkeer naar een webshop krijgen. Hoe mooi…
KENNIS
Online marketing investering met ons Spend-level model
Als Yellowhawk pakken we het net even anders aan. We spelen vanaf het begin in…
KENNIS
Een schaalbaar business model
Wat is een schaalbaar business model? Wanneer opdrachtgevers bij ons komen met een marketingvraagstuk kan…
KENNIS
Merken met een sterke groeiambitie
Waar we als Yellowhawk echt enthousiast van worden zijn opdrachtgevers met een sterke groeiambitie. Wanneer…
KENNIS
Is marketing een cruciaal onderdeel van jouw succes?
Elke organisatie kijkt weer anders naar marketing en wat het dient op te leveren. Een…
KENNIS
Organisaties die geloven in online
Bedrijven en organisaties die zien wat de online wereld voor mogelijkheden biedt: dat is voor…
KENNIS
Wat is performance marketing?
Als experts in performance marketing krijgen we geregeld de vraag: “Wat is de betekenis van…
1 / 9