3 handige KPI’s om jouw contentstrategie mee te beoordelen

KENNIS

We nemen je deze weken mee in de wereld van contentmarketing. Wat wij hebben laten zien is nog maar een klein gedeelte van wat er allemaal verteld kan worden over dit onderwerp. Een van de onderwerpen die we nog aan willen snijden is misschien wel een van de lastigste: hoe meet je de effectiviteit van jouw contentstrategie?

Waarom is het zo lastig? Als je inmiddels een helder beeld hebt van contentmarketing zal dit snel bij je opkomen: het is hartstikke crossmediaal (verschillende kanalen tegelijkertijd). De effectiviteit van al die verschillende kanalen tegelijkertijd is bijna niet te meten.. Eén ding weten we in elk geval zeker: uit onderzoek blijkt dat marketingactiviteiten zonder directe promotie op lange termijn een positief effect hebben op verkoopcijfers (Rust en Verhoef, 2005).

Toch noemen we een aantal Key Performance Indicators (KPI’s) die je kunt gebruiken als maatstaf. We delen deze KPI’s op in drie delen:

Geconsumeerde content

Deze eerste KPI meet of mensen de content bekijken of lezen. Dit meet je bijvoorbeeld door het aantal nieuwe bezoekers te bekijken, de bounce rate (het percentage van alle sessies op uw site waarbij gebruikers slechts één pagina hebben bekeken en slechts één verzoek aan de Analytics-server hebben geactiveerd) en de tijd die bezoekers doorbrengen op een website. Dit zegt namelijk wat over de kwaliteit van het bezoek!

Gedeelde content

De tweede KPI gaat eigenlijk vooral over de viraliteit van de content. Deelt men het bericht? Vinden mensen het leuk? Je ziet of de content wordt gewaardeerd. Dit is te meten door te kijken hoe vaak een bericht is gedeeld, of het bericht veel connecties heeft bereikt (denk bijvoorbeeld aan LinkedIn; je kunt precies zien in welke netwerken je bericht terecht is gekomen). Ook comments en mentions zijn belangrijke metrics.

Binnen LinkedIn kun je de demografische gegevens bekijken van de mensen die jouw bericht hebben bekeken

Conversie van content

Heeft het zin gehad dat jouw content werd geconsumeerd? Uiteindelijk maak je de content onderaan de streep uiteraard om een conversie te behalen. Je kunt dit meten aan de hand van de aanmeldingen voor een nieuwsbrief op je website, het aantal downloads van een whitepaper/ebook, retention rates en directe sales!

Het blijft lastig om de effectiviteit van contentmarketing te meten, maar met deze bloig hebben we je proberen te voorzien van de gemakkelijkste handvaten per content-fase. Hopelijk hebben we je overtuigd van de zin van contentmarketing na deze serie!

Meer weten over Yellowhawk en wat wij doen? Neem vrijblijvend contact op via ons contactformulier!

GERELATEERDE BERICHTEN

KENNIS
3 opvallende advertentietypes
In de vorige blog hebben we het uitgebreid over de eerste indruk van een advertentie…
KENNIS
4 tips om te starten met social media recruitment
Naast traditionele manieren van recruitment wordt ook social media tegenwoordig veel gebruikt om mensen te…
KENNIS
De voordelen van Google for Jobs
Ongeveer 70% van de werkzoekenden begint in Google. Tegenwoordig is het zo dat er, in…
KENNIS
Augmented Reality in de marketingwereld
Augmented Reality gebruiken is al een aantal jaren helemaal hip en happening in de marketingwereld.…
KENNIS
3 handige KPI’s om jouw contentstrategie mee te beoordelen
We nemen je deze weken mee in de wereld van contentmarketing. Wat wij hebben laten…
KENNIS
Storytelling in je contentstrategie: een must?
Vanuit onszelf hebben we automatisch de drang om ons persoonlijke verhaal te vertellen wanneer ons…
KENNIS
Starten met contentmarketing: het Contentmarketing Framework
In de vorige blog hebben we je verteld waarom er alle reden toe is om…
KENNIS
Boost je webshop met automation tool Klavyio
Klavyio is een automation tool om gepersonaliseerde berichten te sturen naar de bezoekers van een…
KENNIS
Wat is een ROAS?
Een ROAS betekent Return On Ad(vertisement) Spend. Het kan de effectiviteit van jouw campagne bepalen…
KENNIS
De betekenis en waarde van marketing automation
We geven het eerlijk toe, marketing automation klinkt wat abstract. Toch is het té belangrijk…
KENNIS
De betekenis van co-creatie
Co-creatie: je lost een vraagstuk op, samen met jouw consumenten. Je laat hen meedenken aan…
KENNIS
See, Think, Do, Care: kort en bondig hoe het zit
Het See, Think, Do, Care model brengt de klantreis in beeld. Dit model werkt als…
KENNIS
LinkedIn advertising: insights van onze performance marketeer Bob
Bob en Tim hebben je eerder al het een ander verteld over leadgeneratie. Bob vertelt…
KENNIS
De leadgeneratie strategie van onze performance marketeers
Bij Yellowhawk werken we vooral voor twee type klanten: e-commerce en leadgedreven. E-commerce draait vooral…
KENNIS
Keyword match types
Google Generic Search bestaat uit Keyword match types. Het is een hele mond vol, maar…
KENNIS
Always-on marketing: een constante flow van leads
Het principe In de wereld van campagnes wordt er constant geëxperimenteerd met verschillende manieren van…
KENNIS
Wat is Performance Max?
Machine learning als basis Performance Max, de nieuwste toevoeging aan Google Ads, laat ons kennismaken…
KENNIS
Tone of Voice: het begint bij de basis
De juiste Tone of Voice bepalen voor jouw bedrijf, dat is wat je wilt. Als…
KENNIS
Meer leads genereren: deze 6 dingen moet je weten
De droom van elke startende ondernemer is genoeg verkeer naar een webshop krijgen. Hoe mooi…
KENNIS
Online marketing investering met ons Spend-level model
Als Yellowhawk pakken we het net even anders aan. We spelen vanaf het begin in…
KENNIS
Een schaalbaar business model
Wat is een schaalbaar business model? Wanneer opdrachtgevers bij ons komen met een marketingvraagstuk kan…
KENNIS
Merken met een sterke groeiambitie
Waar we als Yellowhawk echt enthousiast van worden zijn opdrachtgevers met een sterke groeiambitie. Wanneer…
KENNIS
Is marketing een cruciaal onderdeel van jouw succes?
Elke organisatie kijkt weer anders naar marketing en wat het dient op te leveren. Een…
KENNIS
Organisaties die geloven in online
Bedrijven en organisaties die zien wat de online wereld voor mogelijkheden biedt: dat is voor…
KENNIS
Wat is performance marketing?
Als experts in performance marketing krijgen we geregeld de vraag: “Wat is de betekenis van…
1 / 9