3 handige KPI’s om jouw contentstrategie mee te beoordelen
We nemen je deze weken mee in de wereld van contentmarketing. Wat wij hebben laten zien is nog maar een klein gedeelte van wat er allemaal verteld kan worden over dit onderwerp. Een van de onderwerpen die we nog aan willen snijden is misschien wel een van de lastigste: hoe meet je de effectiviteit van jouw contentstrategie?
Waarom is het zo lastig? Als je inmiddels een helder beeld hebt van contentmarketing zal dit snel bij je opkomen: het is hartstikke crossmediaal (verschillende kanalen tegelijkertijd). De effectiviteit van al die verschillende kanalen tegelijkertijd is bijna niet te meten.. Eén ding weten we in elk geval zeker: uit onderzoek blijkt dat marketingactiviteiten zonder directe promotie op lange termijn een positief effect hebben op verkoopcijfers (Rust en Verhoef, 2005).
Toch noemen we een aantal Key Performance Indicators (KPI’s) die je kunt gebruiken als maatstaf. We delen deze KPI’s op in drie delen:
Geconsumeerde content
Deze eerste KPI meet of mensen de content bekijken of lezen. Dit meet je bijvoorbeeld door het aantal nieuwe bezoekers te bekijken, de bounce rate (het percentage van alle sessies op uw site waarbij gebruikers slechts één pagina hebben bekeken en slechts één verzoek aan de Analytics-server hebben geactiveerd) en de tijd die bezoekers doorbrengen op een website. Dit zegt namelijk wat over de kwaliteit van het bezoek!
Gedeelde content
De tweede KPI gaat eigenlijk vooral over de viraliteit van de content. Deelt men het bericht? Vinden mensen het leuk? Je ziet of de content wordt gewaardeerd. Dit is te meten door te kijken hoe vaak een bericht is gedeeld, of het bericht veel connecties heeft bereikt (denk bijvoorbeeld aan LinkedIn; je kunt precies zien in welke netwerken je bericht terecht is gekomen). Ook comments en mentions zijn belangrijke metrics.

Conversie van content
Heeft het zin gehad dat jouw content werd geconsumeerd? Uiteindelijk maak je de content onderaan de streep uiteraard om een conversie te behalen. Je kunt dit meten aan de hand van de aanmeldingen voor een nieuwsbrief op je website, het aantal downloads van een whitepaper/ebook, retention rates en directe sales!
Het blijft lastig om de effectiviteit van contentmarketing te meten, maar met deze bloig hebben we je proberen te voorzien van de gemakkelijkste handvaten per content-fase. Hopelijk hebben we je overtuigd van de zin van contentmarketing na deze serie!
Meer weten over Yellowhawk en wat wij doen? Neem vrijblijvend contact op via ons contactformulier!