Keyword match types

KENNIS

Google Generic Search bestaat uit Keyword match types. Het is een hele mond vol, maar je kunt het vrij letterlijk nemen. Het is de match van bepaalde zoektermen met jouw advertentie: een manier om geld uit te geven aan direct rendabele clicks.

De verschillende keyword match types

De match types zijn belangrijk voor de zoekstrategie van een marketeer, omdat ze bepalen hoe accuraat het keyword matcht met de zoekopdracht van een internetgebruiker. Er zijn verschillende Google ads match types. We gaan ze één voor één langs en vertellen je meer over wat ze precies doen:

  1. Exact match – Zoekopdrachten met dezelfde betekenis als het ingevoerde keyword tonen jouw advertentie. Wanneer je de woorden tussen [vierkante haakjes] zet, zullen deze exact met het woord/de woorden matchen, zonder te combineren met andere woorden. Ze zullen dit ook doen met varianten die erg dichtbij zitten. De advertentie over “groene broeken” kan bijvoorbeeld ook naar voren komen bij een zoekopdracht als “broeken” en een typfout als “groene breoken”.
  2. Broad match – Bij een broad match kun je instellen dat jouw advertentie tevoorschijn komt, ook wanneer er woorden worden gezocht die vergelijkbaar zijn met het keyword (synoniemen en meervoud). Wanneer jij bijvoorbeeld voor “groene broeken” wilt adverteren, kun je al naar voren komen bij zoekopdrachten als “kopen gekleurde broek”. Eerder werd Broad Modified match ook nog gebruikt. Deze was iets preciezer, maar liet nog wel wat ruimte over voor het bereik en de zichtbaarheid van brede matches.
  3. Phrase match – Jouw advertentie wordt getoond wanneer een zoekopdracht de exacte keyphrase bevat die jij invoert. Wanneer je bijvoorbeeld instelt dat “groene broeken” jouw phrase match keywords zijn, wordt jouw advertentie gekoppeld aan zoektermen als “nieuwe groene broek” of “groene broek mannen”.
  4. Negative keywords – Met behulp van negative keywords is het mogelijk om ervoor te zorgen dat een advertentie niet tevoorschijn komt bij bepaalde keywords. Het is een belangrijk onderdeel van het optimaliseren van een campagne, omdat je advertentie op deze manier niet bij de verkeerde dingen tevoorschijn komt. Anders dan bij de exacte matches moet je hierbij wel alle “versies” in het systeem zetten: meervoud et cetera.

Onze aanpak

Bij Yellowhawk bouwen we onze campagnes op met behulp van verschillende advertentiegroepen. In eerste instantie doen we dit met exact en phrase keywords, om zo relevant mogelijk te beginnen. Wanneer we zien dat bepaalde termen het goed gaan doen, starten we experimenten met broad keywords.

Uit ervaring weten we dat hier een hoop zoektermen op binnenkomen. De relevante zoektermen die hieruit vloeien voegen we toe als exact en phrase keywords, waarna we de irrelevante uitsluiten (met behulp van negative keywords).

Keyword matching is natuurlijk geen gegarandeerde succesfactor en zeker niet het enige wat bepaalt hoe jouw advertentie zal presteren. Toch raden wij het graag aan, omdat het een significant deel van het succes van je advertentie kan bepalen!

GERELATEERDE BERICHTEN

KENNIS
De betekenis van co-creatie
Co-creatie: je lost een vraagstuk op, samen met jouw consumenten. Je laat hen meedenken aan…
KENNIS
See, Think, Do, Care: kort en bondig hoe het zit
Het See, Think, Do, Care model brengt de klantreis in beeld. Dit model werkt als…
KENNIS
LinkedIn advertising: insights van onze performance marketeer Bob
Bob en Tim hebben je eerder al het een ander verteld over leadgeneratie. Bob vertelt…
KENNIS
De leadgeneratie strategie van onze performance marketeers
Bij Yellowhawk werken we vooral voor twee type klanten: e-commerce en leadgedreven. E-commerce draait vooral…
KENNIS
Keyword match types
Google Generic Search bestaat uit Keyword match types. Het is een hele mond vol, maar…
KENNIS
Always-on marketing: een constante flow van leads
Het principe In de wereld van campagnes wordt er constant geëxperimenteerd met verschillende manieren van…
KENNIS
Wat is Performance Max?
Machine learning als basis Performance Max, de nieuwste toevoeging aan Google Ads, laat ons kennismaken…
KENNIS
Tone of Voice: het begint bij de basis
De juiste Tone of Voice bepalen voor jouw bedrijf, dat is wat je wilt. Als…
KENNIS
Meer leads genereren: deze 6 dingen moet je weten
De droom van elke startende ondernemer is genoeg verkeer naar een webshop krijgen. Hoe mooi…
KENNIS
Online marketing investering met ons Spend-level model
Als Yellowhawk pakken we het net even anders aan. We spelen vanaf het begin in…
KENNIS
Een schaalbaar business model
Wat is een schaalbaar business model? Wanneer opdrachtgevers bij ons komen met een marketingvraagstuk kan…
KENNIS
Merken met een sterke groeiambitie
Waar we als Yellowhawk echt enthousiast van worden zijn opdrachtgevers met een sterke groeiambitie. Wanneer…
KENNIS
Is marketing een cruciaal onderdeel van jouw succes?
Elke organisatie kijkt weer anders naar marketing en wat het dient op te leveren. Een…
KENNIS
Organisaties die geloven in online
Bedrijven en organisaties die zien wat de online wereld voor mogelijkheden biedt: dat is voor…
KENNIS
Wat is performance marketing?
Als experts in performance marketing krijgen we geregeld de vraag: “Wat is de betekenis van…
1 / 9