Keyword match types
Google Generic Search bestaat uit Keyword match types. Het is een hele mond vol, maar je kunt het vrij letterlijk nemen. Het is de match van bepaalde zoektermen met jouw advertentie: een manier om geld uit te geven aan direct rendabele clicks.
De verschillende keyword match types
De match types zijn belangrijk voor de zoekstrategie van een marketeer, omdat ze bepalen hoe accuraat het keyword matcht met de zoekopdracht van een internetgebruiker. Er zijn verschillende Google ads match types. We gaan ze één voor één langs en vertellen je meer over wat ze precies doen:
- Exact match – Zoekopdrachten met dezelfde betekenis als het ingevoerde keyword tonen jouw advertentie. Wanneer je de woorden tussen [vierkante haakjes] zet, zullen deze exact met het woord/de woorden matchen, zonder te combineren met andere woorden. Ze zullen dit ook doen met varianten die erg dichtbij zitten. De advertentie over “groene broeken” kan bijvoorbeeld ook naar voren komen bij een zoekopdracht als “broeken” en een typfout als “groene breoken”.
- Broad match – Bij een broad match kun je instellen dat jouw advertentie tevoorschijn komt, ook wanneer er woorden worden gezocht die vergelijkbaar zijn met het keyword (synoniemen en meervoud). Wanneer jij bijvoorbeeld voor “groene broeken” wilt adverteren, kun je al naar voren komen bij zoekopdrachten als “kopen gekleurde broek”. Eerder werd Broad Modified match ook nog gebruikt. Deze was iets preciezer, maar liet nog wel wat ruimte over voor het bereik en de zichtbaarheid van brede matches.
- Phrase match – Jouw advertentie wordt getoond wanneer een zoekopdracht de exacte keyphrase bevat die jij invoert. Wanneer je bijvoorbeeld instelt dat “groene broeken” jouw phrase match keywords zijn, wordt jouw advertentie gekoppeld aan zoektermen als “nieuwe groene broek” of “groene broek mannen”.
- Negative keywords – Met behulp van negative keywords is het mogelijk om ervoor te zorgen dat een advertentie niet tevoorschijn komt bij bepaalde keywords. Het is een belangrijk onderdeel van het optimaliseren van een campagne, omdat je advertentie op deze manier niet bij de verkeerde dingen tevoorschijn komt. Anders dan bij de exacte matches moet je hierbij wel alle “versies” in het systeem zetten: meervoud et cetera.
Onze aanpak
Bij Yellowhawk bouwen we onze campagnes op met behulp van verschillende advertentiegroepen. In eerste instantie doen we dit met exact en phrase keywords, om zo relevant mogelijk te beginnen. Wanneer we zien dat bepaalde termen het goed gaan doen, starten we experimenten met broad keywords.
Uit ervaring weten we dat hier een hoop zoektermen op binnenkomen. De relevante zoektermen die hieruit vloeien voegen we toe als exact en phrase keywords, waarna we de irrelevante uitsluiten (met behulp van negative keywords).
Keyword matching is natuurlijk geen gegarandeerde succesfactor en zeker niet het enige wat bepaalt hoe jouw advertentie zal presteren. Toch raden wij het graag aan, omdat het een significant deel van het succes van je advertentie kan bepalen!