Ongeveer 70% van de werkzoekenden begint in Google. Tegenwoordig is het zo dat er, in plaats van een lijst met zoekresultaten, een door Google samengesteld overzicht tevoorschijn komt met vacatures: Google for Jobs. Met behulp van Google for Jobs kun je de weergave van beschikbare vacatures optimaliseren door te filteren op verschillende eigenschappen. Op deze manier kun je zoeken op de meest relevante banen!
De vacaturebank verschijnt boven organische zoekresultaten wanneer er vacature gerelateerde zoektermen worden gebruikt. Google heeft bovendien een heleboel data beschikbaar om de vacatures zo goed mogelijk op jou aan te sluiten. Denk aan eigenschappen als woonplaats, maar ook voorkeur voor aantal werkuren en sector.
Jouw vacatures zichtbaar dankzij Google for Jobs
Ook voor werkgevers brengt de tool veel voordelen met zich mee. Vacatures op eigen website werden eerder minder snel gevonden, omdat grotere vacaturesites vaak bovenaan de zoekresultaten kwamen (dankzij zoekmachine optimalisaties). Dankzij Google for Jobs hebben de kleinere bedrijven ook de kans om gewoon op basis van hun eigen pagina’s reacties te krijgen op hun vacatures.
Belangrijk: wil jij gebruikmaken van Google for Jobs? Denk dan wel aan de volgende dingen op jouw website.
Ten eerste, maak gebruik van structured data en zorg dat dit op orde is. Een tool die je hiervoor kunt gebruiken is schema.org. Zorg er bovendien voor dat Google jouw website kan indexeren.
Ook moet je zorgen voor een duidelijke plaatsingsdatum, omschrijving, informatie over de organisatie, locatie en titel van de vacature. Al deze informatie moet er verplicht in staan.
Tot slot waardeert Google extra informatie; zij vinden het belangrijk dat jouw vacature zich onderscheidt van de anderen. Denk daarom bijvoorbeeld aan het toevoegen van een salaris, het dienstverband en de vacature ID om nog beter zichtbaar te zijn voor werkzoekers! Uiteraard kijkt Google ook naar de SEO-opbouw van de vacatureteksten, dus blijf daar ook altijd op letten.