Employer branding: wacht er niet mee
Employer branding: medewerkers die uitstralen wat de missie van een bedrijf is. Het zijn de ambassadeurs van een organisatie, dus het is ontzettend belangrijk om een sterke employer branding-strategie op te stellen. Het is niet alleen een vorm van “gratis” reclame voor je bedrijf, het is ook een manier om te kunnen differentiëren op een schaarse arbeidsmarkt.
In het Nederlands wordt employer branding ook wel het werkgeversmerk genoemd. Het is namelijk van belang voor de employer branding hoe het er intern aan toe gaat in een bedrijf. Wat er extern naar buiten komt moet aansluiten bij wat er intern gaande is. Een goede werkgever, een ontspannen sfeer en onderling respect werken door door jouw werknemers.
De Employer Value Proposition: een belangrijke term als het gaat om employer branding. Dit is een soort belofte die je doet naar je huidige én toekomstige medewerkers. Je vertelt, het liefst in een paar zinnen, hoe jij graag gezien wilt worden. De EVP kan de identiteit en de cultuur van een organisatie versterken. Het is eigenlijk een combinatie van de interne identiteit van een merk, het imago van een merk en de behoeftes en uitdagingen voor bestaande en toekomstige doelgroepen.

Maar er is meer..
Medewerkers kunnen nog meer voor jouw merk betekenen. In de literatuur noemt men dit ook wel Employer Brand-building behavior. Een hele mond vol, maar het komt erop neer dat de medewerkers van een bedrijf mee kunnen bouwen aan het imago van jouw product/merk/service.
Als een medewerker zich identificeert met een organisatie, zal diegene meewerken aan de ontwikkeling van het merk en positieve informatie over het merk verspreiden (Word-of-mouth). Ook zal de medewerker richting de klant eerder in lijn met de visie van het merk spreken en klantgeoriënteerd communiceren.
De theorie die hierbij centraal staat is de Social Identity Theory: deze stelt dat een gedeelte van je “self” wordt gedefinieerd door jouw lidmaatschap van een sociale groep. Als bedrijf wil je dat jouw medewerkers zich deel gaan voelen van het bedrijf, met de eerder genoemde positieve gevolgen van dien.
Ook vroegen onderzoekers zich af of medewerkers de betekenis van een merk één-op-één over kunnen brengen aan klanten. Het gedrag van een medewerker kan afgestemd zijn op de positionering van het merk, waardoor klanten makkelijker verwerken waar het merk voor staat (omdat ze er door zowel de medewerkers als het merk zelf mee worden geconfronteerd).
Neem bijvoorbeeld Coolblue. Hun medewerkers staan erom bekend (of worden in elk geval zo getraind) dat zij service leveren met een glimlach. Er gaan online vaak positieve verhalen rond over hen.

Dus, hoe doe je dit nu zelf?
Een aantal tips om jouw employer branding concreet te maken in jouw organisatie:
- Zorg ervoor dat medewerkers zich concreet kunnen identificeren met jouw organisatie. Wanneer je bijvoorbeeld een duidelijke big ideaL hebt is dit aantrekkelijk en makkelijk!
- Het is van belang dat het gedrag van jouw medewerkers overeenkomt met wat je uit wilt stralen als merk. In eerste instantie is de identificatie met een merk van belang; als dat lastig is kun je medewerkers eventueel een basistraining geven.
- Laat jouw medewerkers spreken! Support/faciliteer dat zij hun ervaringen met jou als bedrijf of bedrijfsgerelateerde artikelen delen, bijvoorbeeld via hun LinkedIn.
- Wees aanwezig op informele platformen als Instagram om de sfeer binnen jouw bedrijf te laten zien!
Al met al kunnen we zeggen dat employer branding op veel vlakken van belang is. De grote “war on talent” op de arbeidsmarkt zorgt ervoor dat je dit soort dingen heel serieus moet gaan nemen en eigenlijk, heel eerlijk, kun je er niet meer omheen.
Bronnen:
- Löhndorf, B., & Diamantopoulos, A. (2014). Internal branding: Social identity and social exchange perspectives on turning employees into brand champions. Journal of Service Research, 17(3), 310-325.
- Sirianni, N. J., Bitner, M. J., Brown, S. W., & Mandel, N. (2013). Branded service encounters: Strategically aligning employee behavior with the brand positioning. Journal of Marketing, 77(6), 108-123.
- https://www.thebestsocial.media/nl/10-posts-die-aantonen-dat-coolblue-een-van-de-beste-merken-op-social-is/