De zin van reviews op jouw webshop #2

TIPS

We hebben je al het een en ander verteld over reviews. Eigenlijk kun je er niet omheen, aangezien 80% van de consumenten zich laat beïnvloeden. We zijn eraan gewend dat we de mening van anderen kunnen lezen over een product. Grote kans dat de bezoeker van jouw website een review-sectie mist als deze er niet is!

Toch moeten we wat met je delen. Het hebben van een review-sectie is geen groot wondermiddel voor sales. Het werkt íets anders..

Aanbevelingen

In eerste instantie zijn reviews vooral krachtig voor de branding van je webshop. Uiteraard kan dit indirect resulteren in meer sales, maar het grootste effect zijn onderlinge aanbevelingen van mensen. Men beveelt een product vaker aan als er reviews bij staan, zo blijkt uit onderzoek. Een groot gedeelte van branding is eigenlijk de bekendheid van je webshop of je merk. Dit krijgt een boost wanneer mensen erover gaan praten – wat per direct niet per se sales betekent, maar in elk geval naamsbekendheid en daarmee wellicht indirecte sales!

Negatieve reviews

Het krijgen van een negatieve review lijkt in eerste instantie iets wat je als webshop wilt vermijden. Maar pas op! Verwijder ze niet zomaar. De consument vindt een combinatie van reviews pas ècht bruikbaar als deze gemixt is, dus zowel positieve als negatieve reviews bevat. Dit maakt de situatie een stuk realistischer en kan geloofwaardiger overkomen.

Wanneer je een nieuwe webshop begint en je product relatief onbekend is, is dit nog crucialer, omdat men een mening of aankoop nog meer baseert op die van anderen. Zorg er dus voor dat er genoeg gevarieerde reviews staan bij jouw nieuwe product!

Type product en reviews

Tot slot is het belangrijk om te noemen dat het soort product ook een rol kan spelen in de effectiviteit van je reviews. Bij “experience” producten is het nog belangrijker dan bij “search” producten. Een voorbeeld van een experience product is bijvoorbeeld een dagje uit naar een pretpark en een search product is bijvoorbeeld een elektrische tandenborstel. Omdat experience producten minder tastbare kwaliteiten hebben zoeken mensen hierbij nog vaker naar ervaringen van anderen. 

review tips

Take home message: reviews spelen een ontzettend belangrijke rol, vooral bij de branding van je product. Je kunt er niet omheen – en het is het allerbelangrijkst wanneer je een experience product aanbiedt. Zorg er bovendien voor dat je een combinatie laat zien van positieve en negatieve reviews, vooral als jouw product of webshop nog niet zo bekend is!

Bronnen:

  • Purnawirawan, N., Eisend, M., De Pelsmacker, P., & Dens, N. (2015). A meta-analytic investigation of the role of valence in online reviews. Journal of Interactive Marketing, 31(1), 17-27.

GERELATEERDE BERICHTEN

TIPS
Makkelijk adverteren op Instagram: boost je post!
Merken promoten hun content al jaren op social media platforms. Met bijna drie biljoen social…
TIPS
Overtuigend zijn met online marketing
De zes overtuigingsprincipes van Robert Cialdini uit 1984 staan aan de basis van veel online…
TIPS
Employer branding: wacht er niet mee
Employer branding: medewerkers die uitstralen wat de missie van een bedrijf is. Het zijn de…
TIPS
Wat is jouw “big ideaL?”
“The brands we most admire are built not just on big ideas, but on big…
TIPS
De zin van reviews op jouw webshop #2
We hebben je al het een en ander verteld over reviews. Eigenlijk kun je er…
TIPS
De zin van reviews op jouw webshop #1
Reviews, wie leest ze niet. We vinden het fijn om een stukje bevestiging te krijgen,…
1 / 9