De betekenis van co-creatie

KENNIS

Co-creatie: je lost een vraagstuk op, samen met jouw consumenten. Je laat hen meedenken aan een bepaalde oplossing of verbetering voor jouw product. Op deze manier ben je als bedrijf niet alleen maar aan het leveren, maar ben je voor de consument ook een soort partner waarmee je op zoek gaat naar de beste oplossing!

Met co-creatie heeft de consument invloed op het eindproduct. Het gaat verder dan engagement: er wordt een bepaald gevoel geactiveerd bij de consument..

Het Ikea-effect

Als je zelf iets in elkaar zet, dan ben je er meer aan gehecht dan wanneer dit niet zo is. Dat is waar het ikea-effect om gaat. Mentaal hecht je meer waarde aan een product, omdat jouw effort erin zit. Wanneer een consument iets co-creëert kan dit dus ook het geval zijn!

Om hier eens beter naar te kijken, liet men twee t-shirts beoordelen door een groep: een zelf ontworpen t-shirt door een consument (dit werd ook vermeld) en een t-shirt die werd ontworpen door een bedrijf. En jawel, je verwacht het wellicht al. Het eerste t-shirt werd meer gewaardeerd.

Het is zelfs zo dat men zich meer kan gaan identificeren met een bedrijf wanneer het t-shirt wordt ontworpen door een consument. Hoe meer je jezelf identificeert met een persoon, hoe meer je jezelf identificeert met een firm en hoe leuker je in dit geval het t-shirt zult vinden.

Wat betekent dit concreet?

Lanceer een collectie met ideeën van jouw consument! Heb je een wat grotere webshop? Zet een actie op via je website en laat mensen zelf producten designen of ideeën insturen. Heb je een wat kleinere webshop en ben je bijvoorbeeld actief via Instagram? Vraag via de Instagram-verhaal stickers wat mensen leuk vinden, wat ze nog missen en of ze hun eigen ideeën met jou willen delen. Ook kun je gebruik maken van een poll om te peilen welk product jouw klanten meer waarderen – dit geeft ook al een beetje gevoel van invloed. Al deze acties kunnen ervoor zorgen dat de klant jouw producten nog leuker gaat vinden en zich meer zal gaan identificeren met jouw merk!

De voordelen van co-creatie:

  • Het gaat verder dan je eigen creativiteit: je krijgt hulp van ontzettend veel mensen, je bron om uit de putten wordt veel groter en je krijgt ideeën voorgeschoteld waar je waarschijnlijk zelf nog niet aan gedacht had.
  • Het zorgt voor loyaliteit en een sterke relatie met klanten. Je laat merken dat je naar hun wensen luistert.
  • Denk aan sales! Deze co-creations worden meer gewaardeerd en zullen daarom ook meer worden gekocht.
  • En uiteraard scheelt het jou weer ontwikkelingskosten. Jij hoeft geen brainstormsessies op te zetten: dat doen de consumenten voor jou.

Case voorbeelden van co-creatie:

In 2010 lanceerde Lay’s de campagne “maak de smaak”: een competitie om een nieuwe smaak voor Lay’s te ontwikkelen. De gewonnen smaak ligt twaalf jaar later nog steeds in de winkel!

Ook kun je bij Nike jouw eigen, unieke Nikes maken. Je hebt op deze manier wel een bekend product, maar wel helemaal op jouw eigen manier en met een eigen design. Zo zorgt Nike ervoor dat ze eigenlijk constant samenwerken met de consument.

Een laatste voorbeeld is de BMW Group Idea Contest. Zij hebben een open innovatieproject: het Co-Creation Lab. Het is een virtuele ontmoetingsplaats voor individuen die geïnteresseerd zijn in auto gerelateerde onderwerpen.

Deze voorbeelden zijn allemaal van grote merken, maar zoals eerder genoemd zijn er op social media ontzettend veel mogelijkheden om dit op kleine schaal te doen. Ga op avontuur en kijk wat jouw opties zijn!

GERELATEERDE BERICHTEN

KENNIS
De betekenis van co-creatie
Co-creatie: je lost een vraagstuk op, samen met jouw consumenten. Je laat hen meedenken aan…
KENNIS
See, Think, Do, Care: kort en bondig hoe het zit
Het See, Think, Do, Care model brengt de klantreis in beeld. Dit model werkt als…
KENNIS
LinkedIn advertising: insights van onze performance marketeer Bob
Bob en Tim hebben je eerder al het een ander verteld over leadgeneratie. Bob vertelt…
KENNIS
De leadgeneratie strategie van onze performance marketeers
Bij Yellowhawk werken we vooral voor twee type klanten: e-commerce en leadgedreven. E-commerce draait vooral…
KENNIS
Keyword match types
Google Generic Search bestaat uit Keyword match types. Het is een hele mond vol, maar…
KENNIS
Always-on marketing: een constante flow van leads
Het principe In de wereld van campagnes wordt er constant geëxperimenteerd met verschillende manieren van…
KENNIS
Wat is Performance Max?
Machine learning als basis Performance Max, de nieuwste toevoeging aan Google Ads, laat ons kennismaken…
KENNIS
Tone of Voice: het begint bij de basis
De juiste Tone of Voice bepalen voor jouw bedrijf, dat is wat je wilt. Als…
KENNIS
Meer leads genereren: deze 6 dingen moet je weten
De droom van elke startende ondernemer is genoeg verkeer naar een webshop krijgen. Hoe mooi…
KENNIS
Online marketing investering met ons Spend-level model
Als Yellowhawk pakken we het net even anders aan. We spelen vanaf het begin in…
KENNIS
Een schaalbaar business model
Wat is een schaalbaar business model? Wanneer opdrachtgevers bij ons komen met een marketingvraagstuk kan…
KENNIS
Merken met een sterke groeiambitie
Waar we als Yellowhawk echt enthousiast van worden zijn opdrachtgevers met een sterke groeiambitie. Wanneer…
KENNIS
Is marketing een cruciaal onderdeel van jouw succes?
Elke organisatie kijkt weer anders naar marketing en wat het dient op te leveren. Een…
KENNIS
Organisaties die geloven in online
Bedrijven en organisaties die zien wat de online wereld voor mogelijkheden biedt: dat is voor…
KENNIS
Wat is performance marketing?
Als experts in performance marketing krijgen we geregeld de vraag: “Wat is de betekenis van…
1 / 9