Black Friday tips en tricks voor je webshop

MEDIA

Sinds een aantal jaar is de Black Friday-trend ook overgewaaid naar Nederland. Deze dag is de start van een weekend vol aanbiedingen, eindigend in Cyber Monday. Wij willen je graag voorzien van een aantal handige tips en tricks om het beste uit deze paar dagen te halen. 

Over Black Friday, Wist je dat.. 

  • 90% van de internetgebruikers deals en aanbiedingen vergelijkt? Zorg er dus voor dat je aanbiedingen transparant en makkelijk te vinden zijn! 
  • 61% van de shoppers met hun zoektocht voor aanbiedingen beginnen in de dagen voor Black Friday en Cyber Monday? Start je campagne dus ruim op tijd!  

First things first, waar komt Black Friday eigenlijk vandaan? 

Black Friday is de dag na Thanksgiving in de Verenigde staten. Deze dag wordt beschouwd als het begin van het seizoen voor de kerstinkopen, dus stunten on- en offline winkels die dagen met hun prijzen. 

Oorspronkelijk begon Black Friday als een eendaags event en heeft haar naam te danken aan de politie in de jaren ‘50, omstreeks Philadelphia. Zij gebruikten de naam om te verwijzen naar de enorme verkeersdrukte rondom de stad op de dag na Thanksgiving!

Cyber Monday, het jongere zusje van Black Monday, werd in 2005 bedacht. Het doel hiervan was om sales online te boosten voor internetverkopers en om online shoppen populair te maken. Er was in eerste instantie dus een duidelijk verschil in focus on- en offline tussen Black Friday en Cyber Monday, maar inmiddels is deze scheidslijn uiteraard volledig vervaagd en draait het het hele weekend om zowel offline- als online promoties! 

Tips en tricks van Yellowhawk 

  • Creëer een kortingscode voor online (en offline) shoppen. Dit is een van de makkelijkste handelingen en neemt weinig tijd in beslag om te creëren. Online kan de consument uiteraard makkelijk een code invoeren, bijvoorbeeld bij het afrekenen. 
  • Zorg ervoor dat je het niet houdt bij één aanbieding voor de hele Black Friday-Cyber Monday periode. Om het aantal sales de maximaliseren bied je het beste per dag een promotie aan. 
  • Promoot de aanbieding op de homepagina van je website! Gek genoeg gebruiken maar 50% van de webshops de homepagina van een website om hun Black Friday en Cyber Monday aanbiedingen te promoten, terwijl dit juist de plek is waar de kansen liggen. 
  • Denk daarbij ook na over een landingspagina! Een aparte pagina geeft je de ruimte om de acties naar voren te brengen die alleen maar te maken hebben met Black friday. 
  • Promoot op Social Media! Post berichten voor- tijdens en na de deals. Vergeet vooral geen hashtags als #blackfriday #cybermonday #specialoffer te gebruiken. 
  • Creëer een preview van de producten die beschikbaar komen deze dagen. Zo kunnen mensen alvast oriënteren wat jouw webshop te bieden heeft tijdens deze dagen. 
  • Maak gebruik van urgency in jouw campagne. Laat de bezoekers en consumenten zien dat de aanbieding gaat eindigen! Voeg een countdown-klok toe aan je product/webshop om dit zichtbaar te maken en gebruik bijvoorbeeld de kleur rood. 
  • Zet een e-mailcampagne op met jouw deals en promoties. Het klinkt wellicht ouderwets, maar e-mail marketing is nog steeds een van de beste kanalen om jouw deals te promoten.

Tot slot

We hopen dat we je hebben kunnen helpen om een goede Black Friday (weekend) campagne te kunnen draaien! Voorbereiding is alles bij een geslaagde Black Friday. Is het je eerste keer? Zie het als een les voor de komende jaren! Blijf realistisch en test met wat werkt voor jouw webshop!

GERELATEERDE BERICHTEN

MEDIA
Adverteren op TikTok: hoe, wat en waarom?
Het platform TikTok is razendsnel populair geworden in de afgelopen jaren. Er wordt massaal gescrolled…
MEDIA
Adverteren op Snapchat
Het populaire platform Snapchat “Aantal dagelijkse Snapchat-gebruikers stijgt naar 293 miljoen”, zo luidt een koptitel…
MEDIA
Black Friday tips en tricks voor je webshop
Sinds een aantal jaar is de Black Friday-trend ook overgewaaid naar Nederland. Deze dag is…
1 / 9