Wat is performance marketing?

KENNIS

Als experts in performance marketing krijgen we geregeld de vraag wat performance marketing nu eigenlijk betekent. Hier leggen we het in begrijpelijke taal uit, zodat je voor jouw organisatie kunt bepalen of dit de gewenste aanpak is!

WAT is performance marketing? 

Performance marketing betekent dat je gebruik maakt van een vorm van adverteren, waarbij je alleen betaalt voor het resultaat dat wordt geboekt. Als opdrachtgever laat je weten welke actie je wilt dat jouw doelgroep uitvoert. Vervolgens gaan wij aan de slag om deze actie ‘uit te lokken’. Niet voor alle ondernemingen werkt performance marketing. Wij detecteren al in de onderzoeksfase of deze vorm van marketing gaat werken; nog voordat het advertentiebudget is ingezet. 

HOE werkt performance marketing dan? 

De basis van performance marketing is betaald adverteren. Dit kan op verschillende manieren! Voorbeelden hiervan zijn Google en Bing. Via deze zoekmachines kunnen wij ervoor zorgen dat bij bepaalde zoekopdrachten de advertentie van een bepaald bedrijf verschijnt. Mooi meegenomen: er wordt pas betaald als er sprake is van een bezoek aan de website. 

Ook hebben Google en Bing displaynetwerken: sites in allerlei niches waarop je kunt adverteren. Adverteer bijvoorbeeld op een receptenwebsite als je kookworkshops organiseert!

Verder bieden sociale netwerken zoals Pinterest, YouTube, Facebook, Instagram en Snapchat interessante mogelijkheden voor adverteerders. Je hebt op deze platforms goed in de hand wie precies jouw advertenties te zien krijgen. Dit betekent dat het mogelijk is om te segmenteren op kenmerken als geslacht, leeftijdsgroep en opleidingsniveau – ideaal om zo gericht mogelijk te adverteren.

WAAROM performance marketing? 

  • Bereik alleen geïnteresseerden: Met performance marketing is het mogelijk om heel specifiek te targeten, zodat er eerder sprake is van een conversie dan wanneer er wordt geadverteerd op de “oude” manier (in een krant of televisie). 
  • Boekt direct resultaat: Dankzij online advertenties krijg je direct bezoekers. 
  • Maximaliseer het resultaat: Als je meer uit je advertentiebudget wilt halen, doe je er goed aan om ervaren performance marketeers in te huren. Zo slaagden wij er laatst in om met de helft van een regulier budget 25% meer omzet te genereren. 
  • Houd controle over je budget: Omdat je bij performance marketing per voltooide actie (bijv. sollicitatie) betaalt, weet je precies hoeveel je uitgeeft. 
  • Krijg nieuwe inzichten: Ineens flink meer klanten of sales krijgen dwingt je om serieus naar je processen en visie te kijken. Kijk naar de opties en groei

ONZE aanpak

Performance marketing kan veel bedrijven en instellingen naar het volgende niveau tillen. Het vergt wel interesse in de online wereld en aandacht voor de wekelijkse rapportages. Ook is er een stukje input van jouw kant nodig. Performance marketing betekent teamwerk – samen zorgen we ervoor dat we over drie maanden de beloofde resultaten hebben gerealiseerd. 

Roas

Wij denken het liefst in ROAS: de return on ad spend. Dit getal zet de kosten per klik af tegen de winst die je gemiddeld met zo’n klik behaalt. Voor bedrijven met maar één product of dienst is dat getal eenvoudig te berekenen, maar er zijn ook ondernemingen die meerdere producten in verschillende prijsklassen verkopen. De advertentie voor een product in een hogere prijsklasse kan zomaar tot een aankoop in een lagere prijsklasse leiden. De ROAS bekijkt voor de hele campagne wat elke geïnvesteerde euro jou oplevert. Het is een benchmark, een springplank die ons helpt om aanpassingen maken die de ROAS weer verhogen. Na een maand hebben we een goed beeld van de resultaten en kunnen we een keuze maken: doorgaan met een kanaal of de aandacht op een ander kanaal richten. 

Wij staan bekend om onze persoonlijke aanpak. We spreken graag face-to-face af om jouw wensen en verwachtingen te bespreken en te bekijken wat performance marketing voor jouw organisatie kan betekenen. Graag ontdekken we wat je zou willen bereiken en hoeveel je bereid bent daarin te investeren. Daarna maken we een analyse om te berekenen in hoeverre dit haalbaar is. Wekelijks bespreken we de gedane acties, de resultaten en een mogelijke koerswijziging waar nodig. 

Wij van Yellowhawk denken actief mee over verdere groei. Als collega-ondernemers worden wij een verlengstuk van jullie onderneming. Klinkt dit goed? Maak dan eens een afspraak voor een vrijblijvende kennismaking.

GERELATEERDE BERICHTEN

KENNIS
Grip op jouw online marketing investering: ons Spendlevel model
Als Yellowhawk pakken we het net even anders aan. We spelen vanaf het begin in…
KENNIS
Een schaalbaar business model
Schaalbaarheid Wanneer opdrachtgevers bij ons komen met een marketingvraagstuk kan het zo zijn dat het…
KENNIS
Merken met een sterke groeiambitie
Waar we als Yellowhawk echt enthousiast van worden zijn opdrachtgevers met een sterke groeiambitie. Wanneer…
KENNIS
Is marketing een cruciaal onderdeel van jouw succes?
Elke organisatie kijkt weer anders naar marketing en wat het dient op te leveren. Een…
KENNIS
Organisaties die geloven in online
Bedrijven en organisaties die zien wat de online wereld voor mogelijkheden biedt: dat is voor…
KENNIS
Wat is performance marketing?
Als experts in performance marketing krijgen we geregeld de vraag wat performance marketing nu eigenlijk…
1 / 9