Boost je webshop met automation tool Klavyio
Klavyio is een automation tool om gepersonaliseerde berichten te sturen naar de bezoekers van een webshop. Het houdt alle data op één plek, waardoor je je publiek overzichtelijk in kunt zien en makkelijk gepersonaliseerde berichten stuurt. Met behulp van de tool kun je er op een eenvoudige manier voor zorgen dat jouw klanten zich gezien en persoonlijk aangesproken voelen.
Bepaalde strategieën zijn makkelijk toe te passen met behulp van Klavyio. Denk bijvoorbeeld aan welkomst e-mail flows, e-commerce segmentatie, birthday campaigns en verlaten winkelwagentje e-mails. Op deze laatste zoomen we in!
Een bekend probleem: een websitebezoeker vult wel een winkelwagentje, maar rekent vervolgens niet af. Met behulp van de automation tool van Klavyio probeer je de klant te triggeren om toch de transactie te maken. Het programma stuurt gepersonaliseerde herinneringsmails (zie afbeelding) naar de desbetreffende persoon om dit te bereiken. Wanneer je als bedrijf een hoog start checkout percentage hebt maar de conversie uit blijft zou dit voor jou de uitkomst kunnen bieden.

De aanpak
In samenwerking met Qlikflow gebruiken wij deze tool voor verschillende klanten. Bij de start kijken we eerst samen naar de doelstellingen van het bedrijf. Waar wil je bij geholpen worden en hoe gaan we daar komen?
Als er inderdaad veel mensen zijn die niet afrekenen terwijl ze wel hun winkelmandje vullen starten we een pilot met persoonlijke mails. Eerst schetsen we een ideale flow chart en bepalen we welke boodschap je per e-mail wilt communiceren. Als dat afgestemd is, maken we een technische setup en schaffen we de licentie aan. Tussentijds houden onze experts het proces in de gaten en sturen ze bij waar dat nodig is.
Bijsturen
We A/B testen met e-mails om de allerhoogste click through rate te vinden. Daarnaast zetten we soms referral-code campagnes in (daarbij krijg je na het aanraden van een product een kortingscode). We bouwen aan verschillende tactieken voor het juiste resultaat, maar bovenal is creatie altijd leading! Zorg voor een goede e-mail. Ludiek, creatief – wees onderscheidend. De mail moet opvallend en catchy zijn!
Na de pilot zie je snel goede resultaten. Eerst moet het altijd een beetje op gang komen, maar daarna maakt het zeker een verschil. We zien de resultaten niet alleen terug in transacties, maar ook in extra engagement met de klant: deze voelt zich gezien door de personal touch.