Augmented Reality in de marketingwereld
Augmented Reality gebruiken is al een aantal jaren helemaal hip en happening in de marketingwereld. De benodigdheden: een telefoon of tablet/pc met camera en jouw natuurlijke omgeving. Denk bijvoorbeeld aan de Pokémon Go trend: een virtuele Pokémon wordt zichtbaar in een fysieke realiteit. In de literatuur wordt de volgende definitie gegeven aan Augmented Reality:
“The superposition of virtual objects on the real environment of the user” (Faust et al., 2012)
Voorbeelden van Augmented Reality
In dit blog zullen we vooral bespreken hoe AR wordt ingezet voor branding en een ultieme klant-ervaring. Er zijn inmiddels al ontzettend veel voorbeelden te noemen! Zo kun je bij Pearl.nl online je bril passen met behulp van je camera. Een virtuele bril wordt zichtbaar op je gezicht en je kunt hem van verschillende kanten bekijken. Ook kun je in de “Douglas beauty mirror” in de app ontdekken welke kleur lipstick het beste bij jouw gezicht past.
Maar ook steeds meer restaurants gaan AR gebruiken. Restaurant Wahaca in de UK was de eerste met een AR menu. Met een QR code opende je de kaart – en daarmee ook een hele AR ervaring. De co-founder van Wahaca heet je persoonlijk welkom en vertelt meer over het menu. Ook kun je meer informatie krijgen over het gerecht, zoals foto’s van de gerechten, ingrediënten en allergenen.

Dit ziet er allemaal goed uit en werkt uiteraard mee aan een uitstekende customer experience. Een aantal dingen zijn echter wel belangrijk om rekening mee te houden wanneer je dit ook toe wilt passen op jouw eigen product.
Augmented Reality en onderzoek
Zo moet je zowel zorgen dat er sprake is van fysieke controle en een eigen omgeving in de tool. Dit betekent respectievelijk dat, bijvoorbeeld bij Pearle.nl, klanten hun gezicht moeten kunnen bewegen waarbij de bril mee beweegt en het product moeten kunnen passen in hun eigen omgeving. Als dit niet beide het geval is, heeft het volgens de wetenschap geen meerwaarde t.o.v. een traditionele webfoto van het product.

Concluderend
Augmented Reality is meer dan zomaar iets nieuws in de gaming wereld of voor entertainment. Het wordt een van de belangrijkste spelers in sales en marketing innovaties! Met behulp van AR kunnen toekomstgerichte bedrijven de customer experience upgraden, wat leidt tot meer sales!