Always-on marketing: een constante flow van leads
Het principe
In de wereld van campagnes wordt er constant geëxperimenteerd met verschillende manieren van aanpak. Traditioneel worden campagnes meestal per periode opgesteld. Het wordt als het ware projectmatig gedaan: met een start en een einddoel. Zo kan de campagne seizoensgebonden zijn (moederdag, Valentijnsdag, kerst) of actiematig, zoals het tijdelijk promoten van een aanbieding, korting of andere boodschap.
Het is uiteraard niet verkeerd om hierop in te spelen – maar enkel hiermee zul je geen constante stroom van bezoekers, omzet of leads bereiken. Wanneer je met jouw webshop/platform wil sturen op zo’n constante stroom van leads of omzet, dan is een always-on campagne interessant.
Steeds meer merken zijn fan van een always-on (AO) campagne. Een AO campagne is een marketing fundament wat het gehele jaar live staat met een meetbare doelstelling.
Een nieuwe gedachte
Het is uiteraard geen garantie, maar met een always-on campagne is de kans op succes meestal wel groter. Je hebt namelijk het hele jaar de tijd om te testen en resultaat te verbeteren, tegen lagere kosten. Een always-on campagne kan een continue proces aan diverse kanalen, content en/of advertenties zijn, maar het kan ook real-time inspelen op situaties. Zo zijn er merken die inspelen op een bepaalde gebeurtenis die niet per se van tevoren te plannen was
Het feit dat Max moest racen wisten we allemaal. Dat hij won, kon Bol.com niet voorspellen. Hieronder zie je hoe zij op een originele manier hebben ingespeeld op deze situatie:

De traditionele gedachte dat we vooraf moeten bedenken wat de acties zijn van potentiële klanten komt vanuit het hele broadcast principe. Omdat men eerder nog niet zo snel en goed kon meten hoe iemand zich kan gaan gedragen, was het belangrijk om een zo goed mogelijke inschatting te maken.
Gek genoeg wordt deze tactiek nog erg vaak gebruikt, terwijl we inmiddels genoeg mogelijkheden hebben om op basis van data te meten en te analyseren. Er is ruimte voor data-gedreven opties: je anticipeert als het ware op de toekomst met behulp van data.
Experimenteren is het nieuwe innoveren
Always-on is eigenlijk voornamelijk testen, testen en nog eens testen. Je creëert en blijft creëren. Durf opvallende dingen te maken en kijk wat er gebeurt met jouw campagneresultaten. Wees niet bang om te experimenteren, dit is het nieuwe innoveren. Het is noodzakelijk om “fouten” te durven maken – op deze manier zie je wat werkt en kun je jouw content het meest relevant inzetten tegen het beste resultaat.
Met jouw KPI’s kun je meten wat werkt. Klikken bezoekers door binnen een website? Weten bezoekers het contactformulier te vinden? Klikken ze door bij het zien van een bepaalde advertentie? Kortom: weet waar je doelgroep is, wees daar en start met een continu traject om je eigen resultaat te verbeteren.