Adverteren op TikTok: hoe, wat en waarom?
Het platform TikTok is razendsnel populair geworden in de afgelopen jaren. Er wordt massaal gescrolled over de app gevuld met muziekvideo’s, tips en tricks en persoonlijke verhalen. TikTok noemt zichzelf dan ook terecht een ‘global video community’. Juist omdat het platform zo aan het groeien is en een jonge doelgroep aantrekt, is het interessant om te kijken naar de opties om te adverteren op TikTok.
Natuurlijk is het belangrijk om af te wegen wat adverteren op TikTok jouw bedrijf nu eigenlijk oplevert! Wereldwijd gebruiken minder dan vier procent van de social media marketeers TikTok. Dit is best wel zonde, aangezien de app een aantal maanden geleden al een engagement rate van 29% had. Dit is drie keer zoveel als op Instagram! Bovendien steeg het aantal gebruikers van TikTok met 149% in 2021 vergeleken met 2020. Waar er vorig jaar nog als ‘nieuwkomer’ werd gesproken over TikTok, is het nu een van de grote spelers tussen de social media platforms.
Om juist in te spelen op TikTok, is het goed om te weten dat er verschillende advertentietypen (ad products) mogelijk zijn in Nederland wat betreft TikTok-advertenties. Dit zijn “Brand Takeover”, “TopView”, “In-Feed Video”, “Branded Hashtag Challenge” en “Branded Effects”. We zullen ze één voor één bespreken in dit artikel!

De advertentietypen
Bij een Brand takeover komt jouw advertentie naar voren wanneer een gebruiker een TikTok-video opent. Achter het filmpje kan je een link plakken naar jouw website. Met de Brand Takeover heb je de keuze om de advertentie in verschillende categorieën te plaatsen, waardoor je op verschillende plekken zichtbaar bent. Als het gaat om de marketingfunnel, passen dit soort campagnes dan ook vooral goed in de awareness fase, waarin het gaat om het onder de aandacht brengen van de organisatie of het product.

De Topview-advertenties trekken de aandacht van de “TikTokker” door bovenaan de feed te verschijnen. De video speelt automatisch af en neemt het volledige scherm maximaal 60 seconden in beslag om je merk te presenteren! Ook deze advertentiestrategie kan vanzelfsprekend het beste gebruikt worden in de awareness fase.
In-Feed Video’s zijn te zien door de gebruikers wanneer ze hun eigen feed doorscrollen. Ze duren maximaal 60 seconden en spelen automatisch af. Deze vorm van adverteren speelt een rol in de awareness fase, consideration fase en de conversion fase, omdat ze aandacht voor het merk, merkbekendheid en websitebezoekers genereren.
Het unieke aan de Branded Hashtag Challenge is dat het een goede methode is om de juiste doelgroep te bereiken door hen te betrekken in je campagne. Dit noem je ook wel co-creatie; Tiktok-gebruikers worden jouw onofficiële merkambassadeurs. Je creëert met jouw merk een trend waar iedereen aan mee kan doen. Het leuke hieraan is dat het inspeelt op de aard van de mens: men leert het best door te doen, door betrokken te raken bij het merk! Het is dan ook zeer effectief in zowel de awareness fase, de consideration fase en de engagement fase.

Voorbeelden van Branded effects zijn deelbare stickers, filters of speciale effecten die vanuit jouw merk worden geleverd. Het is een vorm van Augmented Reality: Een stukje virtual reality in de echte wereld. De Tiktok-gebruiker kan dit stukje virtual reality toevoegen aan een eigen foto of video. Vanzelfsprekend is dit een vorm van engagement, omdat een gebruiker actief bezig is met het merk.
Take-home message
Het is ontzettend belangrijk om goed te kijken naar je merk voordat je begint met adverteren op TikTok. Vraag jezelf af of je jouw doelgroep gaat vinden en weet dat het vooral de jongere doelgroep is die goed te bereiken is via dit platform. Als jouw doelgroep goed te vinden is op TikTok, dan heb je de optie om deze exact te targeten. Hoe specifieker, hoe effectiever!