3 opvallende advertentietypes

KENNIS

In de vorige blog hebben we het uitgebreid over de eerste indruk van een advertentie gehad en wat het meeste opvalt. In dit blog willen we drie advertentietypes bespreken, wat er gebeurt in onze hersenen als we deze advertenties zien en wat hun effecten zijn.

Het eerste type is het meest vanzelfspreken, de upfront ad. Het laat gelijk zien waar een commercial over gaat. Je laat direct zien wat je promoot en het is typisch voor de productadvertentie waarvoor je adverteert! Het is hetzelfde als andere advertentietypes in dezelfde categorie en verschillend van advertenties in andere categorieën.

Het tweede type is de False front ad: dit zijn misleidende advertenties waarin het lijkt alsof iemand adverteert voor een andere productcategorie. Hierbij is het niet typisch voor de productcategorie waarin wordt geadverteerd.

En als allerlaatst: de Mystery ads. Men weet nog niet waar de advertentie over gaat, zij moeten meer moeite doen om erachter te komen wat er daadwerkelijk gaande is.

Al deze advertentietypes zijn gelinkt aan de “Human Associative Memory Theory”: onze hersenen hebben verschillende nodes aan informatie die samen zijn opgeslagen. Hieronder staat een associative network voor New York City en alle informatie die door je hoofd kan schieten. Als een advertentie een van deze nodes laat zien, wordt het concept New York City eerder actief.

Een upfront ad kan makkelijke te linken zijn aan verschillende termen. Een mystery ad is lastig om te linken aan informatie die we al hebben, dus heeft iemand meer tijd nodig om erachter te komen wat er gaande is. False front ads lijken misschien heel makkelijk te linken, maar als je lang genoeg kijkt zie je dat de adverteerder je voor de gek houdt.

Hoe iemand een advertentie evalueert heeft te maken met hoe lang men naar de advertentie kijkt. Bovendien is het zo dat men van zekerheid houdt en onzekerheid liever vermijd. Deze waardering van zekerheid kan overvloeien naar de advertentie (het spill-over effect). Dit effect is een van de redenen om gebruik te maken van een advertentie die iemand begrijpt.

Advertentietypes en hun effectiviteit

Op korte termijn zal iemand een advertentie meteen begrijpen of denken te begrijpen bij upfront en false front ads. Wanneer iemand de optie krijgt om wat langer te kijken naar de advertentie zal diegene er toch achter komen dat de false front ad niet klopte. En dit zorgt weer voor minder waardering. Op lange termijn wordt de false front ad dus minder positief geëvalueerd. Men waardeert de mystery ad dan weer wel omdat deze goed te begrijpen is.

Kortom: een korte advertentie snel laten zien? Een upfront/false front ad zal het prima doen. Heeft de consument meer tijd om jouw advertentie te bekijken? Dan staat de upfront ad op één, is een mystery ad nog een goede optie maar is een false front ad geen goed plan.

GERELATEERDE BERICHTEN

KENNIS
3 opvallende advertentietypes
In de vorige blog hebben we het uitgebreid over de eerste indruk van een advertentie…
KENNIS
4 tips om te starten met social media recruitment
Naast traditionele manieren van recruitment wordt ook social media tegenwoordig veel gebruikt om mensen te…
KENNIS
De voordelen van Google for Jobs
Ongeveer 70% van de werkzoekenden begint in Google. Tegenwoordig is het zo dat er, in…
KENNIS
Augmented Reality in de marketingwereld
Augmented Reality gebruiken is al een aantal jaren helemaal hip en happening in de marketingwereld.…
KENNIS
3 handige KPI’s om jouw contentstrategie mee te beoordelen
We nemen je deze weken mee in de wereld van contentmarketing. Wat wij hebben laten…
KENNIS
Storytelling in je contentstrategie: een must?
Vanuit onszelf hebben we automatisch de drang om ons persoonlijke verhaal te vertellen wanneer ons…
KENNIS
Starten met contentmarketing: het Contentmarketing Framework
In de vorige blog hebben we je verteld waarom er alle reden toe is om…
KENNIS
Boost je webshop met automation tool Klavyio
Klavyio is een automation tool om gepersonaliseerde berichten te sturen naar de bezoekers van een…
KENNIS
Wat is een ROAS?
Een ROAS betekent Return On Ad(vertisement) Spend. Het kan de effectiviteit van jouw campagne bepalen…
KENNIS
De betekenis en waarde van marketing automation
We geven het eerlijk toe, marketing automation klinkt wat abstract. Toch is het té belangrijk…
KENNIS
De betekenis van co-creatie
Co-creatie: je lost een vraagstuk op, samen met jouw consumenten. Je laat hen meedenken aan…
KENNIS
See, Think, Do, Care: kort en bondig hoe het zit
Het See, Think, Do, Care model brengt de klantreis in beeld. Dit model werkt als…
KENNIS
LinkedIn advertising: insights van onze performance marketeer Bob
Bob en Tim hebben je eerder al het een ander verteld over leadgeneratie. Bob vertelt…
KENNIS
De leadgeneratie strategie van onze performance marketeers
Bij Yellowhawk werken we vooral voor twee type klanten: e-commerce en leadgedreven. E-commerce draait vooral…
KENNIS
Keyword match types
Google Generic Search bestaat uit Keyword match types. Het is een hele mond vol, maar…
KENNIS
Always-on marketing: een constante flow van leads
Het principe In de wereld van campagnes wordt er constant geëxperimenteerd met verschillende manieren van…
KENNIS
Wat is Performance Max?
Machine learning als basis Performance Max, de nieuwste toevoeging aan Google Ads, laat ons kennismaken…
KENNIS
Tone of Voice: het begint bij de basis
De juiste Tone of Voice bepalen voor jouw bedrijf, dat is wat je wilt. Als…
KENNIS
Meer leads genereren: deze 6 dingen moet je weten
De droom van elke startende ondernemer is genoeg verkeer naar een webshop krijgen. Hoe mooi…
KENNIS
Online marketing investering met ons Spend-level model
Als Yellowhawk pakken we het net even anders aan. We spelen vanaf het begin in…
KENNIS
Een schaalbaar business model
Wat is een schaalbaar business model? Wanneer opdrachtgevers bij ons komen met een marketingvraagstuk kan…
KENNIS
Merken met een sterke groeiambitie
Waar we als Yellowhawk echt enthousiast van worden zijn opdrachtgevers met een sterke groeiambitie. Wanneer…
KENNIS
Is marketing een cruciaal onderdeel van jouw succes?
Elke organisatie kijkt weer anders naar marketing en wat het dient op te leveren. Een…
KENNIS
Organisaties die geloven in online
Bedrijven en organisaties die zien wat de online wereld voor mogelijkheden biedt: dat is voor…
KENNIS
Wat is performance marketing?
Als experts in performance marketing krijgen we geregeld de vraag: “Wat is de betekenis van…
1 / 9